شناسهٔ خبر: 74902285 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

پایان‌نامه‌های حوزوی به مسائل روز جامعه اختصاص یابد

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیوانی با اشاره به ضرورت پیوند حوزه با متن جامعه، تأکید کرد: پژوهش‌های حوزوی باید ناظر به شبهات و رویدادهای روز همچون جریان‌های اجتماعی اخیر باشد تا بتواند پاسخگوی نیازهای واقعی مردم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله کیوانی، نماینده مردم چهارمحال‌ و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری، شامگاه چهارشنبه در آیین اختتامیه همایش استانی «حوزه علمیه پیشرو و سرآمد؛ از اندیشه تا اقدام در پرتو منشور مقام معظم رهبری»، با جمع‌بندی مباحث کارگاه‌های علمی و پژوهشی این همایش، بر ضرورت بازطراحی ساختار آموزشی و پژوهشی حوزه‌های علمیه تأکید کرد.

نماینده مردم چهارمحال‌ و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه «حوزه در مصدر حاکمیت جامعه قرار دارد»، گفت: تمام شئون جامعه مرتبط با حوزه است و بنابراین پرورش طلاب برای حضور در عرصه‌های مختلف همچون وکالت، قضاوت، تدریس دانشگاهی و آموزش و پرورش، نقطه قوت است نه ضعف.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین کیوانی با بیان اینکه «ثمره علم باید حل‌کننده مشکلات مردم و جامعه باشد»، افزود: جهت‌دهی پژوهش‌ها به سمت تسلط طلاب بر منابع اصلی حوزه همچون وسائل‌الشیعه و جواهر از ضرورت‌هاست، چرا که این امر هم موجب آشنایی عمیق با منابع می‌شود و هم پاسخگویی مستند به مسائل جدید را فراهم می‌آورد.

وی ادامه داد: پایان‌نامه‌ها و تحقیقات حوزه باید به موضوعات روز جامعه بپردازد. برای نمونه، حوادث و شبهاتی همچون فتنه‌ها و جریان‌های اجتماعی نظیر ماجرای مهسا امینی، از جمله مسائلی است که حوزه باید در قبال آن پاسخگو باشد.

نماینده مردم چهارمحال‌ و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری همچنین بر تغییر و به‌روزرسانی متون حوزوی تأکید کرد و گفت: متون باید با نثر ادبی، متقن، علمی و ساده‌فهم بازنگری شود. همچنین ارتباط میان مسائل کف جامعه و دروس خارج حوزه باید تقویت گردد تا حوزه پاسخگوی نیازهای واقعی جامعه باشد.

استاد حوزه قم افزود: یکی دیگر از نکات مهم، تقویت هویت طلبگی و ایجاد فضای لازم برای پژوهش و فکرسازی است. پیشنهاد شده است اساتیدی که سال‌ها دروس سطح عالی را تدریس کرده‌اند، در اندیشکده‌های استانی حضور یابند و با تشکیل کارگروه‌های تخصصی، شبهات مرتبط با حوزه تخصصی خود را پاسخ دهند.

کیوانی در ادامه مسئله «استادمحوری» را از ارکان آموزش دانست و گفت: آموزش و تربیت حقیقی تنها در ارتباط استاد و شاگرد محقق می‌شود. لازم است در هر استان استادمحوری در رشته‌های مختلف مشخص گردد؛ برای مثال استادمحوری ادبیات، اصول یا فلسفه در استان‌ها تعیین شود. حتی می‌توان هر سال المپیاد علمی بین اساتید برگزار کرد تا این جایگاه تثبیت گردد؛ اقدامی که علاوه بر الگوسازی، نشاط و پیشرفت علمی اساتید را به همراه دارد.

نماینده مردم چهارمحال‌ و بختیاری در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: همه این نکات در نهایت بر این مسئله تأکید دارد که حوزه علمیه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند پرورش ملای مهذب، مجاهد، ماهر و بصیر است.