شفقنا- دبیرکل انجمن کشتیرانی تاثیر فعالسازی مکانیسم ماشه و احداث کریدور زنگزور بر تجارت ایران را تشریح کرد و گفت: فعالسازی مکانیسم ماشه نهایتا ۳۰ درصد بر تجارت ایران تأثیر دارد. از سوی دیگر احداث کریدور زنگزور قدرت چانهزنی ما را کم میکند.
به گزارش شفقنا، مسعود پل مه در نشست خبری پنجمین همایش توسعه دریا محور، حکمرانی و سرمایهگذاری با بیان اینکه کشور سالها درگیر تحریم بوده و فعال شدن مکانیسم ماشه نمی تواند بیش از ۳۰ درصد در شرایط تاثیرگذار باشد، گفت: تحریمها باعث شده تا دسترسی مستقیم به سیستمهای بانکی و صنعت بینالمللی نداشته باشیم و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییری بدتر از این در شرایط فعلی به وجود نخواهد آورد و تجربه های خوفی از تحریم ها داریم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی تصریح کرد: در حال حاضر ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران از سرویس بیمههای خارجی، خریدهای خارجی و تبادل ارزی خارجی بهرهمند نیست و فقط در برخی بنادر امکان پهلوگیری ناوگان ایرانی وجود دارد.
این فعال اقتصادی گفت: کالاهای ترانزیتی عمدتاً به سمت آبهای خلیج فارس حرکت میکنند. اگر زنگزور اتفاق بیفتد، خللی در حمل و نقل دریایی ما ایجاد نخواهد کرد. اما تهدید زنگزور این است که ما ترانزیت شرق به غرب را از دست میدهیم.