به گزارش سرویس نفت و انرژی اقتصادآنلاین، بحث اصلاح قیمت و نظام توزیع بنزین بار دیگر به یکی از محورهای اصلی اقتصاد کشور تبدیل شده است. به تازگی محسن حاجیمیرزایی، رئیس دفتر رئیسجمهور در یک گفتوگوی تلویزیونی با اشاره به واردات سوخت گفت: «در حال حاضر نزدیک به سه و نیم میلیارد دلار بنزین آزاد با نرخ ارز وارد میکنیم.» این اظهارات از نگاه بسیاری بهعنوان نشانهای از بررسی سناریوهای تازه در دولت برای اصلاح بازار بنزین تلقی شده است.
مسعود پزشکیان، رئیسجمهور نیز پیشتر با انتقاد از مصرف بالای برخی اقشار پرمصرف تأکید کرده بود: «چرا باید ۴ میلیارد دلار بنزین وارد شود تا پرمصرفها آن را با نرخ لیتری ۱۵۰۰ تومان استفاده کنند؟»
رئیس دولت پیشنهاد داده بود یارانه بنزین خانوارهای پردرآمد کاهش یابد و حمایتها بیشتر به سمت دهکهای کمدرآمد هدایت شود.
در همین حال چهرههای سیاسی و کارشناسان سناریوهای متفاوتی در خصوص آینده قیمت سوخت ارائه کردهاند.
علی عسگری، طراح قانون هدفمندی یارانهها، معتقد است اگر سیاستهای سال ۱۳۸۹ بهطور کامل اجرا میشد، امروز قیمت واقعی بنزین باید به حدود ۲۰ هزار تومان میرسید. از سوی دیگر محمدرضا باهنر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، آزادسازی کامل و رسیدن قیمت بنزین به حدود ۷۰ هزار تومان را مطرح کرده و تأکید کرده در چنین شرایطی یارانه نقدی هر ایرانی میتواند به ۶ تا ۷ میلیون تومان برسد.
با وجود این گمانهزنیها، دولت تأکید کرده در حال حاضر تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین اتخاذ نشده و نرخهای فعلی همچنان پابرجاست. در عین حال دولت اعلام کرده ک در حال بررسی سناریوهای مختلف برای اصلاح نظام یارانه و ناترازی بازار سوخت است.
این پرسش همچنان باقی است که اگر جلسات کارشناسی و تصمیمگیری در پاستور به نتیجه برسد، آیا احتمال گرانی ناگهانی بنزین وجود خواهد داشت یا دولت پیش از اعمال نرخهای جدید مردم را در جریان افزایش قیمت سوخت خواهد گذاشت؟