شفقنا – در دنیایی که استفاده از هوش مصنوعی به طور فزایندهای تشخیص محتوای واقعی از ساختگی را مشکل کرده است، یک خبر نگرانکننده منتشر شده؛ یوتیوب به صورت پنهانی از هوش مصنوعی برای بهبود و اصلاح ویدئوهای کاربران در بخش «یوتیوب شورتز» استفاده کرده است.
به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، دستکاری یوتیوب در ویدئوهای کاربران بدون اجازه یا حتی اطلاع آنان انجام شده است و این موضوع توسط یوتیوبرهای پرطرفداری مانند ریک بیاتو و رت شول کشف شد. این یوتیوبرها متوجه تغییرات ظریف و عجیبی در ویدئوهای خود شدند؛ مانند واضحتر شدن چین و چروک لباسها یا صافتر شدن غیرطبیعی پوست.
پس از ماهها گمانهزنی، یوتیوب سرانجام تأیید کرد که در حال اجرای آزمایشی برای «شفافسازی، حذف نویز و بهبود وضوح» ویدئوها با استفاده از یک الگوریتم یادگیری ماشینی است. اما کارشناسان میگویند این اقدام با ویرایشهای عادی در گوشیهای هوشمند تفاوت دارد.
ساموئل وولی، یک کارشناس فعال در این حوزه، میگوید زمانی که گوشی شما از هوش مصنوعی استفاده میکند، «شما کنترل آن را در دست دارید»، اما در اینجا، یک شرکت بدون رضایت تولیدکننده محتوا، آن را «دستکاری» کرده و برای مخاطب عمومی پخش میکند.
این کارشناس همچنین معتقد است که یوتیوب از اصطلاح «یادگیری ماشین سنتی» برای مبهم کردن استفاده از هوش مصنوعی استفاده کرده است.
این رویکرد اعتماد بین تولیدکنندگان محتوا و مخاطبان آنها را از بین برده و این نگرانی را ایجاد میکند که هویت واقعی افراد در فضای مجازی تحریف شود.
این اتفاق تنها به یوتیوب محدود نمیشود و نشاندهنده یک روند گستردهتر است. در سالهای اخیر، شرکتهای بزرگ فناوری، واقعیت را پیش از رسیدن به ما، با هوش مصنوعی دستکاری میکنند.
در یک نمونه، غول استریم آمریکایی، نتفلیکس، سریال کمدی دهه ۸۰ با عنوان «دنیایی دیگر» را که اسپینآف سریال «نمایش کازبی» است، با عنوان «بازسازیشده با کیفیت HD» به پلتفرم خود اضافه کرد. اما این بازسازی به جای اینکه حرفهای باشد، با استفاده از هوش مصنوعی به شکلی ضعیف اپسکیل (تبدیل تصویری با وضوح پایین به وضوح بالاتر) شده بود. از آنجایی که این سریال روی نوارهای ویدئویی قدیمی ضبط شده بود، کیفیت پایین آن در نمایشگرهای مدرن به شدت مشخص بود و همین امر منجر به ایجاد «چهرههای مخدوش»، «دستهای بدشکل»، و «متنهای ناخوانا» در پسزمینه تصاویر شد. برخی از کاربران این نتیجه را به یک «کابوس» تشبیه کردند.
در موردی دیگر نیز گوگل پیکسل با ویژگی «Best Take»، بهترین حالت چهره افراد را از چند عکس گروهی انتخاب کرده و آنها را در یک عکس جدید ترکیب میکند، تا تصویری از یک لحظه که هرگز اتفاق نیفتاده، خلق شود.
با گسترش این ویژگیها، سؤالات مهمی مطرح میشود: وقتی هوش مصنوعی به این شکل در محتوای ما نفوذ میکند، رابطه ما با واقعیت چه تغییری خواهد کرد؟ و چه اتفاقی میافتد اگر مردم بدانند که شرکتها محتوای سازندگان را بدون اطلاع آنها ویرایش میکنند؟ این اتفاق میتواند بیاعتمادی موجود در فضای آنلاین را به شدت تشدید کند.
این خبر را اینجا ببینید.