شناسهٔ خبر: 74562640 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

اجرای آزمایشی طرح‌های «مدرسه آزاد» و «آزادسازی دروس فقه و اصول سطح یک»

حوزه/ مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: طرح الگوی «مدرسه آزاد» با پیشنهاد مدیریت و با رایزنی های اساتید تهیه و در شورای عالی تصویب شده و ابلاغ خواهد شد و عملیات پیاده‌سازی آن با اشراف شورایی مورد تایید شورای عالی آغاز شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه در جمع مدیران مدارس سطح یک حوزه علمیه استان قم که در سالن اجتماعات دفتر مدیریت حوزه برگزار شد، در خصوص طرح آزمایشی آزادسازی درس‌های فقه و اصول سطح یک حوزه، اظهار کرد: امسال دو طرح آزمایشی داریم؛ یک آزادی‌های نسبی بیشتری را درون مدارس باید ایجاد شود. پیشنهاد ما این است که برخی عناصر این طرح مصوب در مدارس جاری شود تا بدون سخت‌گیری‌های پیشین، ظرفیت‌های جدیدی فراهم گردد.

بیشتر بخوانید:

۱۴ برنامه علمی و طرح جدید تحولی

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بخش دیگر این طرح، الگوی «مدرسه آزاد» است که با پیشنهاد مدیریت و با رایزنی های اساتید تهیه و در شورای عالی تصویب شده و مورد تاکید دبیر ارجمند و اعضای محترم است و ابلاغ خواهد شد و عملیات پیاده سازی آن با اشراف شورایی مورد تایید شورای عالی آغاز شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: برای تدوین این الگو، نظرات مختلف اساتید و مدیران گردآوری و در شورا بررسی شد و نتیجه، جمع‌بندی میان طیف‌های گوناگون دیدگاه‌ها بود و اکنون به صورت مصوبه به طور قاطع و جدی باید اجرا شود که البته لازم است همه بخش ها و معاونان و مدیران محترم همکاری نمایند.

آیت الله اعرافی سپس به اصول اصلی این طرح مهم اشاره کرد و برخی از عناصر و مؤلفه‌های آن را بدین‌گونه برشمرد:

۱. آزمایشی بودن طرح به مدت یک تا دو سال و دریافت بازخوردها برای اصلاح و تکمیل.

۲. انتخاب استاد توسط طلبه بر اساس معیارهای مشخص آزاد خواهد بود.

۳. استاد باید آزمون استادی را گذرانده باشد؛ داشتن کد استادی الزامی نیست و همه اساتید سطوح عالی هم میتوانند اصول و شرح لمعه سطح یک را آغاز نمایند.

۴. آزادی تدریس؛ هر فردی که شرایط پایه را داراست می‌تواند در آزمون شرکت کند و نیازی به درخواست مدارس نیست.

۵. فعلا تمرکز طرح بر پایه‌های پنج و شش و درس های اصول و فقه است.

۶. اختیاری بودن متون درسی؛ طلاب می‌توانند ذیل چهارچوب مصوبات در میان منابع مختلف انتخاب داشته باشند.

۷. ضرورت هدایت علمی توسط اساتید و مدیران برای نظارت اخلاقی، تربیتی و پژوهشی.

۸. مدیریت واحد بر مدرسه ذیل مدیریت قم تعریف و تعیین شده است.

۹. توجه ویژه به مرکزیت فیضیه و حرم و نقاط مرکزی است.

۱۰. شرط عدم نواقص در پرونده طلاب برای انتقال یا مهمانی در مدرسه آزاد و جدید.

۱۱. پیش‌بینی دو شکل انتقال و مهمانی در آیین‌نامه‌ها انجام شده است.

۱۲. پیش بینی های فناوری و خدمات و پشتیبانی طبق درستور العملها و برنامه ریزی انجام و اقدام خواهد شد.