شناسهٔ خبر: 74556020 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

آئودی Q۳ اسپرت‌بک؛ وقتی شاسی‌بلند هم می‌تواند کوپه باشد

آئودی با نسخه اسپرت‌بک Q۳، ترکیبی از استایل اسپرت و کاربردی یک شاسی‌بلند را ارائه کرده است؛ خودرویی جمع‌وجور، جذاب و متفاوت که هنوز هم نشان می‌دهد شاسی‌بلندهای کوپه پرطرفدارند.

صاحب‌خبر -
تبلیغات

فرارو- شاسی‌بلندهای کوپه‌ای، خودروهایی هستند که ظاهر جذاب یک کوپه را با کارایی و ارتفاع یک SUV ترکیب می‌کنند. 18 سال پس از معرفی BMW X6، آئودی با مدل‌های اسپرت‌بک ثابت می‌کند که شاسی‌بلندهای کوپه هنوز هم محبوب و پرطرفدار هستند.

به گزارش فرارو به نقل از motor1،جدیدترین عضو این خانواده، Q3 اسپرت‌بک، نسخه‌ای جمع‌وجورتر از کراس‌اور کامپکت آئودی است که سقف آن کمی خمیده و حالت کوپه‌مانند دارد.

این طراحی موجب شده Q3 اسپرت‌بک جذاب‌تر از مدل استاندارد به نظر برسد، هرچند فضای بار و دید عقب کمی کاهش یافته است. با این حال، ترکیب استایل اسپرت و کارایی یک SUV، آن را به گزینه‌ای محبوب برای خریدارانی تبدیل کرده که دنبال خودرو متفاوت و چشمگیر هستند.

سقف اسپرت‌بک 1.1 اینچ پایین‌تر از Q3 معمولی طراحی شده است. این خودرو هنوز یک کوپه واقعی نیست و بیشتر یک شاسی‌بلند با ظاهر کوپه‌مانند است. پایین آوردن سقف موجب کاهش فضای بار شده و حداکثر ظرفیت با صندلی‌های عقب تا 45.5 فوت مکعب کاهش یافته که 3.4 فوت مکعب کمتر از Q3 استاندارد است.

سقف و شیشه‌های کوچکتر موجب کاهش دید راننده شده است؛ اما با وجود این، شاسی‌بلندهای کوپه‌ای هنوز طرفداران زیادی دارند و تولید نسل جدیدشان کاملا منطقی به نظر می رسد. با وجود تغییرات محدود بدنه، Q3 اسپرت‌بک در اصل همان Q3 استاندارد است و هزینه زیادی برای آن صرف نشده است.

نسخه اسپرت‌بک بیشتر ویژگی‌های فنی و طراحی داخلی Q3 استاندارد را حفظ کرده و مهم‌ترین تفاوت آن با نسخه معمولی در ظاهر و چرخ های بزرگتر خلاصه می شود.

مدل اسپرت‌بک با موتورهای 1.5 و 2.0 لیتری TFSI بنزینی، 2.0 TDI دیزلی و یک نسخه هیبریدی پلاگین عرضه می‌شود. تنها نسخه قدرتمندتر 2.0 TFSI به سیستم چهارچرخ متحرک Quattro مجهز است و سایر مدل ها دارای محور جلو هستند. نسخه‌های S و RS نیز در آینده با سیستم چهارچرخ متحرک Quattro عرضه خواهند شد.

اسپرت‌بک می تواند مانند مدل Q3 استاندارد به شیشه‌های جلو با عایق صوتی مجهز شود؛ قابلیتی که در یک آئودی کامپکت بی‌سابقه است  و موجب کاهش صدای کابین می شود. این ویژگی تجربه سیستم صوتی اختیاری 12 اسپیکره 420 واتی Sonos را بهبود می‌بخشد.

نسخه اسپرت بک به نمایشگر دیجیتال 11.9 اینچی پشت فرمان و صفحه لمسی 12.8 اینچی اینفوتینمنت مجهز شده و با کاهش تعداد دکمه‌های فیزیکی، کابین حالتی ساده‌تر و مدرن‌تر پیدا کرده است.

از جمله نقاط ضعف اسپرت بک می توان به تریم مشکی براق، دکمه‌های لمسی و نمایشگرهای بزرگ شبیه تبلت که از داشبورد بیرون زده اند، اشاره کرد. آئودی نیز می‌داند کیفیت کابین پایین‌تر از گذشته است و وعده داده در نسل‌های بعدی آن را بهبود ببخشد.

قیمت پایه Q3 اسپرت‌بک از 46,450 یورو آغاز می‌شود، 1,850 یورو بیشتر از مدل استاندارد Q3. هنوز روشن نیست که آیا این مدل به بازار آمریکا راه پیدا خواهد کرد یا خیر. به خصوص که نسل قبلی هرگز وارد این بازار نشد.