شناسهٔ خبر: 7454786 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

پرونده پر سروصدا و طولاني انتقال دخيا براي اين فصل بسته شد

داويد دخيا در نهايت نتوانست به تيم مورد علاقه خود برود. حال هر کدام از مسئولان دو باشگاه منچستريونايتد و رئال مادريد ادعا مي‌کنند کار خود را به درستي انجام داده‌اند و تقصيري در اين پرونده نداشته‌اند.

صاحب‌خبر -

پرونده انتقال داويد دخيا به رئال مادريد در حالي شب گذشته بسته شد که تيم مادريدي نتوانست دروازه‌بان مورد علاقه خود را در روز آخر فصل نقل و انتقالات به خدمت بگيرد.


دخيا که يک سال از قراردادش با منچستريونايتد باقي مانده، از آغاز فصل نقل و انتقالات هدف خود را رفتن به رئال مادريد تعيين کرده بود. حتي در روزهاي اوليه نقل و انتقالات ادورن گارسيا نامزد دخيا که در اسپانيا مشغول است طي اظهار نظري اعلام کرد دخيا دوست دارد به مادريد بيايد و از او خواست که هرچه سريع‌تر انتقال خود به رئال را قطعي کند.


داستان انتقال دخيا به رئال مادريد در واقع از سال گذشته آغاز شد. در ماه‌هاي نخست حضور فان خال در منچستر او از اينکه مي‌خواهد دخيا را به عنوان دروازه‌بان اول تيمش نگه دارد مطمئن نبود و در همان روزها به انتقال کيلور ناواس که با رئال مادريد به توافق رسيده بود فکر مي‌کرد.


در اواسط فصل گذشته منچستريونايتد که به فکر تمديد قرارداد دروازه‌بان جوان خود بود پيشنهاد مالي بسيار خوبي را به دخيا ارائه کرد. مديران شياطين سرخ از همان زمان مي‌دانستند که رئالي‌ها قصد دارند در پايان فصل دروازه‌بان‌شان را به خدمت بگيرند و سعي داشتند با تمديد قرارداد اين بازيکن، اولا حضور بهترين بازيکن فصل قبل خود از نگاه تماشاگران در باشگاه‌شان استمرار بخشند و دوما در صورتي که دخيا نخواهد در اين تيم بماند، بتوانند با مبلغ بيشتري او را به رئال مادريد بفروشند. اما نکته کليدي آغاز انتقال دخيا به رئال مادريد از همين جا آغاز شد که اين دروازه‌بان اسپانيايي پس از اينکه فهميد فان خال در ابتداي فصل به نگه داشتن او در تيمش مطمئن نبوده و به جذب کيلور ناواس چشم دوخته بوده از قبول پيشنهاد تمديد قرارداد امتناع کرد. پيشنهادي که حقوق هفتگي 200 هزار پوند را براي او به همراه داشت و مي‌توانست او را به گران‌ترين دروازه‌بان تاريخ فوتبال تبديل کند.

 


داويد دخيا

با آغاز فصل نقل و انتقالات رئالي‌ها که کاسياس را از دست داده بودند، به دنبال تقويت پست دروازه‌باني خود بودند اما منچستريونايتد براي فروش دخيا مبلغ رضايتنامه او را 35 ميليون پوند تعيين کرد تا بتواند اين دروازه‌بان را بالاتر از بوفون به گران‌ترين دروازه‌بان فوتبال بدل کند.


با اين حال رئالي‌ها هيچ وقت حاضر نشدند چنين مبلغي را فقط براي رضايتنامه دخيا بپردازند چرا که معتقد بودند براي دروازه‌باني که تنها 10 ماه از قراردادش باقي مانده پرداخت چنين پول گزافي منطقي نيست حتي اگر اين دروازه‌بان "دخيا"ي جوان و اسپانيايي باشد.


پس از انتخاب بنيتس به عنوان سرمربي رئال مادريد، کهکشاني‌ها کيکو کاسيا از اسپانيول را به خدمت گرفتند تا پس از ناواس يک دروازه‌بان مطمئن ديگر هم داشته باشند. هر زمان که در نشست‌هاي خبري از بنيتس درباره احتمال جذب دخيا سوال مي شد، او به وجود دو دروازه‌بان ارزشمند در تيمش اشاره مي‌کرد و اينکه با وجود اين دو نفر به دروازه‌بان جديدي نياز ندارد. البته او در صحبت‌هايش به اين نکته هم اشاره مي‌کرد که هيچ احتمالي در فوتبال بعيد نيست.


دو روزنامه معتبر مارکا و آ.اس هم با وجود اينکه رئال مادريد در ظاهر علاقه خود براي جذب دخيا به صورت رسمي اعلام نمي‌کرد در گزارش‌هاي جداگانه‌اي به احتمال قوي حضور اين دروازه‌بان در جمع کهکشاني‌ها اشاره مي‌کردند.


تا اينکه روزهاي آخر نقل و انتقالات فرا رسيد و نحوه برخورد فان خال با دخيا بار ديگر همه چيز را تغيير داد. سرمربي هلندي منچستريونايتد که در دو بازي آخر دوستانه اين تيم پيش از آغاز فصل از دروازه‌بان اسپانيايي خود استفاده کرده بود، پيش از شروع فصل سرخيو رومرو دروازه‌بان نخست تيم ملي آرژانتين را به خدمت گرفت و پس از اينکه در سه بازي نخست ليگ هم ا ز اين دروازه‌بان استفاده کرد، گفت که دخيا به مربي دروازه‌بان‌هاي منچستريونايتد گفته نمي‌خواهد براي اين تيم بازي کند و اين گونه سعي کرد براي عدم استفاده از اين دروازه‌بان اسپانيايي دليل بياورد. هرچند بلافاصله پس از اين اظهار نظر فان خال دخيا نه به طور مستقيم بلکه از طريق مدير برنامه‌هايش اعلام کرد که هرگز چنين صحبتي را مطرح نکرده است.

 


داويد دخيا و ويکتور والدس هر دو مغضوب فان‌خال

در يکي دو روز گذشته و پس از اينکه مشخص شد رابطه دو طرفه ميان فان خال و دخيا کاملا به سردي گراييده دو طرف هيچ علاقه‌اي به ادامه همکاري با يکديگر ندارند گمانه‌زني‌ها براي انتقال دروازه‌بان 24 ساله منچستر به رئال مادريد بيش از پيش قوت گرفت. تقريبا همه رسانه‌هاي اسپانيايي و انگليسي اين انتقال را قطع مي‌دانستند و حتي در ساعات پاياني نقل و انتقالات تيتر همه اخبار اين رسانه‌ها حاکي از توافق دو باشگاه معتبر اسپانيايي و انگليسي بر سر انتقال دخيا به رئال مادريد بود. انتقالي که در نهايت اين گونه تعيين شد که رئال مادريد علاوه بر پرداخت 10 ميليون يورو کيلور ناواس را هم به منچستريونايتد بدهد.


اما با وجود اينکه مسئولان منچستريونايتد ادعا مي‌کنند مدارک لازم براي انتقال دخيا را پيش از پايان مهلت قانوني نقل و انتقالات به رئال مادريد فرستاده‌اند، مسئولان باشگاه اسپانيايي معتقدند انگليسي‌ها در اينجا تعلل کرده‌اند و در نيامدن دخيا به مادريد مقصر هستند. بر همين اساس باشگاه رئال مادريد بيانيه‌اي در 10 بند تنظيم کرده که به اين شرح است:


1- باشگاه منچستريونايتد مذاکرات براي انتقال داويد دخيا را تا صبح روز گذشته آغاز نکرد

2- باشگاه رئال مادريد با وجود فرصت کمي که وجود داشت پس از اطلاع از اين موضوع و با آگاهي از سختي‌هاي به توافق رسيدن در اين فرصت کم، قبول کرد که وارد مذاکرات شود.

3- زماني که يونايتد وارد مذاکرات شد، مسئولان اين باشگاه اين موضوع را مشخص کردند که بايد با دروازه‌بان رئال مادريد يعني کيلور ناواس توافق حاصل شود و صحبت‌هاي خود را با نمايندگان اين بازيکن شروع کردند.

4- رئال و يونايتد بلافاصله به يک توافق سريع براي انتقال هر دو بازيکن دست يافتند. مدارک لازم در زمان قانوني براي فرستادن به سيستم TMS قبل از پايان مهلت وقت نقل و انتقالات به وقت اسپانيا آماده شد. رئال مادريد پيش‌نويس قراردادها را در ساعت 13:39 به وقت اسپانيا به همتاي انگليسي خود ارسال کرد.

5- منچستريونايتد قراردادهاي امضا شده را با چند ساعت تاخير در سال 21:43 به وقت اسپانيا به باشگاه رئال فرستاد، حتي با تغييرات جزئي. تمامي تغييرات بلافاصله به وسيله رئال مادريد پذيرفته شد تا هرچه زودتر ثبت نام دخيا در سيستم TMS و ليگ اسپانيا انجام پذيرد.

6- رئال مادريد بعد از گرفتن امضاي دخيا و ناواس قراردادهاي امضا شده را در ساعت 23:32 به وقت اسپانيا به يونايتد برگرداند. پس از آن باشگاه رئال منتظر دريافت مدارک نهايي به وسيله يونايتد شد.

7- منچستريونايتد به توافق نهايي با نمايندگان کيلور ناواس در ساعت 23:53 به وقت اسپانيا دست يافت. در آن زمان قراردادها براي اين بازيکن فرستاده و امضا شده بود.

8- يونايتد اطلاعات دخيا را در سيستم TMS پس از ساعت 12 شب به وقت اسپانيا ثبت کرد اما براي ناواس اين کار را انجام نداد. قراردادهاي امضا شده هر دو بازيکن به صورت همزمان براي رئال مادريد امضا شد. باشگاه رئال مدارک کامل را در ساعت 00:02 دريافت کرد و تلاش کرد به سيستم TMS دسترسي پيدا کند اما با توجه به گذشتن از زمان قانوني ورود به اين سيستم امکانپذير نبود.

9- در ساعت 00:26 بامداد به وقت اسپانيا سيستم TMS فيفا دعوتنامه‌اي را به رئال ما دريد فرستاد تا اطلاعات دخيا را در آن وارد کند. با توجه به اينکه مهلت قانوني براي ثبت نام در انگليس تا عصر امروز هم وجود داشت، رئال مادريد تصميم گرفت که قرارداد را به ليگ اسپانيا ارائه دهد با وجود اينکه مي‌دانست از مهلت قانوني اين کار زمان زيادي گذشته است.

10- به طور خلاصه باشگاه رئال هر آنچه که ضروري و لازم بود را در سريع‌ترين زمان ممکن براي انجام اين دو انتقال فراهم کرد.

هرچند مسئولان منچستريونايتد به بيانيه رئال مادريد واکنش رسمي نشان نداده‌اند اما يکي از مسئولان فيفا عصر امروز اعلام کرد که ارسال مدارک از سوي باشگاه انگليسي در مهلت قانوني انجام گرفته و اگر هم رئال بخواهد شکايتي در اين زمينه انجام دهد، منچستريونايتد مقصر شناخته نخواهد شد.

به اين ترتيب پرونده پر سروصداي طولاني انتقال دخيا براي اين فصل بسته شد تا به احتمال زياد دخيا که تصميم خود را براي حضور در رئال مادريد به صورت قطعي گرفته بود فصل بعد و پس از پايان يافتن قراردادش با شياطين سرخ به عنوان بازيکن آزاد به جمع کهکشاني‌ها بپيوندد. تنها نکته‌اي که در اين ميان مبهم باقي مي‌ماند نحوه استفاده فان خال از دخيا در ادامه فصل خواهد بود که با توجه به رابطه نه چندان خوب دو طرف در حال حاضر، مشخص نيست دروازه‌بان اسپانيايي مي‌تواند جايگاه اصلي خود را به عنوان بازيکني که دو فصل پشت سر هم بهترين بازيکن منچستريونايتد از نگاه هواداران انتخاب شده بود از سرخيو رومرو بازپس بگيرد يا خير.
 

نظر شما