شناسهٔ خبر: 74497595 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

شیفتگان ارتباط با آمریکا بدانند مسأله هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است

حوزه/ خطیب جمعه قم گفت: شیفتگان ارتباط با آمریکا بدانند مسأله هسته‌ای و حقوق بشر بهانه است و همانطور که قرآن فرمود تا از دین و آیین آنها تمکین نکنیم و سر تعظیم فرود نیاوریم آنها روی خوش به ما نشان نمی دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه ۳۱ مرداد ۱۴۰۴ که در مصلی قدس قم برگزار شد، با اشاره به تقوا در دو مرحله از نماز عنوان کرد: در شروع نماز که تکبیرةالاحرام گفته می شود، نماز گذار لحظه‌ای تامل کند که آیا واقعاً خدا را از همه چیز برتر و بالاتر می‌داند. در سوره حمد نیز وقتی «إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ» می‌گوید آیا فقط خداوند را عبادت و اطاعت می‌کند؟ آیا اینگونه نیست که به همه قدرت‌ها و جناح‌ها درخواست می کند تا کار او انجام شود.

امام جمعه قم با اشاره به روز جهانی مسجد بیان کرد: مسجد مکانی فقط برای انجام مناسک عبادی خاص نیست بلکه قلب تپنده ایمان و همبستگی امت اسلامی است. از صدر اسلام تا کنون مساجد پایگاه هدایت، بصیرت، مقاومت و رسیدگی به نیازهای جامعه بوده است. روز جهانی مسجد فرصتی است که باور کنیم این نهاد دینی با ساماندهی جدید و متناسب با نیازها روز می تواند بیشت از امروز خدمت رسانی کند.

وی ضمن تسلیت رحلت پیامبر (ص) گفت: یکی از رسالت‌های پیامبران برقراری قسط و عدل است و خداوند نیز در سوره حدید می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلَنَا بِالْبَیِّنَاتِ وَأَنْزَلْنَا مَعَهُمُ الْکِتَابَ وَالْمِیزَانَ لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ ۖ» همه چیز آمده است که خود مردم برای اقامه قسط و عدل قیام کنند.

خطیب جمعه قم ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) برای تعیین رهبر بعد از خودشان از چند روش استفاه کردند. روش اول اشاره به تفکیک ناپذیری قرآن و عترت است همانطور که در حدیث ثقلین فرمودند: «ِإِنِّی تَارِک فِیکمُ الثَّقَلَینِ مَا إِنْ تَمَسَّکتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا کتَابَ اللَّهِ وَ عِتْرَتِی أَهْلَ بَیتِی وَ إِنَّهُمَا لَنْ یفْتَرِقَا حَتَّی یرِدَا عَلَی الْحَوْضَ»

تولیت آستان حضرت معصومه (س) گفت: روش دوم بر اساس آیه« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ ۖ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ ۚ وَاللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» بود. پیامبر به وظیفه خود عمل کردند و مردم باید خودشان قیام کنند و بر محور ولایت و امامت جمع شوند. امام مانند کعبه است و مردم باید گرد آن جمع شوند.

امام جمعه قم اضافه کرد: روش سوم نیز چند روز قبل از ارتحال شان بود که فرمودند:«رای من کاغذ و قلمی بیاورید تا برای شما نوشته‌ای بنگارم که پس از آن هرگز گمراه نشوید. هدف این بود که جمع حاضر قیام کنند اما تمکین نکردند به نزاع در محضر پیامبر پرداختند و پیامبر (ص) فرمودند بروید و نزد من دعوا نکنید.

وی با اشاره به اینکه بیشترین جریانی برای تفکیک بین قرآن و عترت تلاش، سازمانی، تهدید و تطمیع کرد که تا به امروز آثار تخریبی آن مانند داعش وجود دارد بنی امیه بود، افزود: امام حسن مجتبی (ع) در مسجد کوفه درباره جریان بنی امیه فرمودند: «ولولم یبق لبنی امیه الا عجوز درداء لبغت دین الله عوجا؛ اگر از بنی امیه پیرزنی زمین گیر هم بماند؛ همان دین خدا را منحرف می‌کند.» این فرمایش هشدار دهنده امام (ع) یکی از شاخصه های مهم جریان شناسی در تاریخ اسلام و وجود یک بیماری مزمن در پیکره جهان اسلام است.

آیت‌الله سعیدی با بیان اینکه امروز سردمدار جریان بنی امیه را با نام جریان انحرافی اسلام آمریکایی می شناسیم، افزود: شیفتگان ارتباط با آمریکا مراقب کید و مکر صهیونیست ها باشند، زیرا آنها با اسلام ناب محمدی مخالف هستند و بحث هسته ای، حقوق بشر و موشکی بهانه ای بیش نیست و همانطور که قرآن فرمود تا از دین و آیین آنها تمکین نکنیم و سر تعظیم فرود نیاوریم آنها روی خوش به ما نشان نمی دهند.

نماینده ولی فقیه در قم اظهار کرد: به مردم در پویش جدید ایران همدل شرکت کنند در درحد توان برای تسکین آلام مردم قحطی زده غزه شرکت کنند.

آیت الله سعیدی در خطبه اول با بیان اینکه نماز به عنوان ستون دین جلوه‌ای از تقوای الهی است، عنوان کرد: تقوا روح نماز است و بدون تقوا نماز ارزش واقعی خود را از دست می‌دهد.

وی ادامه داد: نماز بدون تقوا حتی سایر عبادات و اعمال انسان را از اثر می‌اندازد؛ در روایات آمده است: «انّ أوَّلَ ما یُحاسَبُ بهِ العَبدُ الصَّلاةُ، فإن قُبِلَت قُبِلَ ما سِواها، نخستین چیزی که بنده برای آن حسابرسی می‌شود نماز است؛ اگر پذیرفته شد سایر اعمالش هم پذیرفته می‌شود.»

خطیب جمعه قم گفت: خداوند در آیه ۱۲۶ سوره توبه به رویکرد منافقین نسبت به امتحانات الهی اشاره می‌کند و می‌فرماید: «أَوَلَا یَرَوْنَ أَنَّهُمْ یُفْتَنُونَ فِی کُلِّ عَامٍ مَرَّةً أَوْ مَرَّتَیْنِ ثُمَّ لَا یَتُوبُونَ وَلَا هُمْ یَذَّکَّرُونَ؛ آیا نمی‌بینند که در هر سال یک بار یا دو بار [به وسیله جهاد یا پیش آمدهای دیگر] آزمایش می‌شوند، ولی نه توبه می‌کنند و نه پند می‌گیرند.»

وی تصریح کرد: امتحان الهی از عموم بندگان یک امر قطعی، دائمی و تخلف ناپذیر است و در قرآن کریم به آن تصریح شده است. خداوند در سوره عنکبوت می‌فرماید: «أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ یُتْرَکُوا أَنْ یَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا یُفْتَنُونَ؛ آیا مردم گمان کرده‌اند، همین که بگویند: ایمان آوردیم، رها می‌شوند و آنان [به وسیله جان، مال، اولاد و حوادث] مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند؟»

تولیت آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه مساله امتحان سنت الهی است، گفت: امتحان الهی فرصت است و تهدید نیست، زیرا مردم می‌توانند نقاط ضعف و قدرت خود را بشناسند و آن‌ها را رفع کنند. با درک این موضوع می‌توان دید مثبت و امیدوارانه به امتحانات الهی نگاه کرد.

وی اظهار کرد: آیه ۱۲۶ سوره توبه به امتحان خاصی اشاره دارد و می‌فرماید هر سال منافقین چند بار آزمایش می‌شوند و به نقاط ضعف خود پی می‌برند اما نه توبه می‌کنند و نه پند می‌گیرند.

خطیب جمعه قم اضافه کرد: انسان‌های عادی وقتی در امتحانات الهی به کوتاهی خود پی می‌برند برای آنها درس، عبرت و هشدار است و برای توبه و جبران تلاش می‌کند؛ اما منافقین وقتی در امتحانات الهی مردود می‌شوند توبه نمی‌کنند بلکه طلبکارانه با اسلام و رسول خدا برخورد می‌کند و این ریشه در رسوب نفاق و تردید در دل آن‌ها است.

وی یادآور شد: منافقین فطرت الهی خود را زنده به گور کردند و با غرایز حیوانی و شیطانی آن را پوشاندند. با این وضعیت هیچ گاه صدا حق و خیرخواهی رسول باطنی یعنی عقل و رسول بیرونی یعنی پیامبران، مومنین و ... را نمی‌شوند.

انتهای پیام