به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک،اربعین، تنها یک گردهمایی بزرگ نیست؛ بلکه دانشگاهی است برای بصیرتافزایی، تجدید پیمان با آرمانهای حسینی و بستری برای حرکت به سوی تمدن نوین اسلامی. در این میان، نقش طلاب خواهر، به عنوان پرورشیافتگان مکتب اهل بیت (ع)، نقشی کلیدی و تعیینکننده است. از تبیین «سبک زندگی حسینی» گرفته تا عمقبخشی به معنویت و محتوای فرهنگی این مراسم، و از همه مهمتر، نقشآفرینی در تحقق اهداف کلان انقلاب اسلامی، حوزههای علمیه خواهران ظرفیتهای عظیمی را در خود جای دادهاند. این گفتگو تلاشی است برای واکاوی این ظرفیتها و ترسیم مسیری روشن برای بهرهبرداری هرچه بیشتر از این میراث گرانبها.
خبرنگار خبرگزاری حوزه در اراک با خانم رحیمه قنبری، مدیر مدرسه علمیه فاطمه المعصومه دلیجان گفت و گویی کرده است که نظر شما را به آن جلب می کنیم:
مهمترین پیام معرفتی اربعین برای طلاب و بانوان چیست؟
مهمترین پیام معرفتی اربعین برای طلاب و بانوان، تأکید بر وحدت، فداکاری و ایثار است. اربعین به عنوان نماد مقاومت و پیروزی حق بر باطل، به طلاب و بانوان یادآوری میکند که باید در راه حق و خدمت به مردم، از خودگذشتگی و فداکاری نشان دهند و در ترویج معارف اسلامی به یکدیگر کمک کنند.
چگونه میتوان از ظرفیت اربعین در تبیین «سبک زندگی حسینی» در جامعه استفاده کرد؟
برای تبیین «سبک زندگی حسینی» میتوان از ظرفیت اربعین به شکلهای زیر استفاده کرد:
۱_برگزاری کارگاهها و نشستهای آموزشی در موکبها و اماکن زیارتی برای تبیین آموزههای حسینی.
۲_تولید محتواهای رسانهای (مقالات، فیلمها، پادکستها) که سبک زندگی حضرت اباعبدالله (ع) را تحلیل و تبیین کند.
۳_تشویق به همکاری و خدمت به زائران به عنوان نمادی از زندگی اجتماعی امام حسین (ع) و روایتی ویژه از این سبک زندگی حسینی که نماد سبک زندگی در زمان حکومت امام زمان علیه السلام است .
نقش حوزههای علمیه خواهران در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین را چگونه ارزیابی میکنید؟
حوزههای علمیه خواهران میتوانند با آموزش و تربیت بانوان عالم، در تبیین عقلانیت و حماسه در زیارت اربعین نقش مؤثری ایفا کنند. این نقش ها میتواند شامل موارد زیر باشد :
۱_ترویج آگاهی از فلسفه زیارت و ابعاد مختلف آن.
۲_تشویق به تفکر انتقادی و بررسی ابعاد مختلف حماسه عاشورا و اربعین.
۳_برگزاری نشستهای هماندیشی برای تبادل نظر و تجربیات در این زمینه.
طلاب خواهر چه نقشی میتوانند در عمقبخشی به معنویت و محتوای فرهنگی مراسم اربعین ایفا کنند؟
طلاب خواهر میتوانند با:
تدریس معارف دینی و آموزههای اسلامی در ایام اربعین.
سازماندهی و مدیریت فعالیتهای فرهنگی در موکبها و مراسم.
تولید محتوای فرهنگی در قالب شعر، داستان و هنرهای تجسمی، به عمقبخشی به معنویت مراسم کمک کنند.
در ادبیات رهبر معظم انقلاب، اربعین ظرفیتی برای تحقق تمدن نوین اسلامی دانسته شده است؛ نقش حوزه خواهران در این مسیر چیست؟
طلاب خواهر همیشه نقش پر رنگ و عمیقی در این عرصه داشتند و پیشگامان حرکت تمدنی هستند و نقش حوزه خواهران در تحقق تمدن نوین اسلامی از طریق:
۱_تولید و نشر علم و دانش اسلامی و تربیت نسلهای جدید با رویکرد اسلامی.
۲_ فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی که به ایجاد و تقویت حس همبستگی و وحدت در جامعه کمک کند.
۳_توجه به مسائل روز جامعه و پاسخگویی به نیازهای فرهنگی و اجتماعی از منظر اسلامی.
چه راهکارهایی برای فعالسازی ظرفیتهای رسانهای طلاب خواهر در پوشش معنوی و معرفتی اربعین پیشنهاد میکنید؟
الف : ایجاد شبکههای اجتماعی و گروههای آنلاین برای تبادل محتوا و تجربیات مرتبط با اربعین.
ب: تولید محتوای ویدیویی و تصویری که به صورت جذاب و قابل فهم به تبیین معارف اربعین بپردازد.
ج: برگزاری مسابقات و چالشهای فرهنگی در فضای مجازی برای جذب مخاطبان جوان و نوجوان.
د: همکاری با رسانهها و نهادهای فرهنگی برای پوشش گستردهتر مراسم و فعالیتهای مرتبط با اربعین.