به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در خطبه های نماز جمعه ۱۷ مرداد ۱۴۰۴ که در مصلای قدس قم برگزار شد، ضمن تبریک روز خبرنگار عنوان کرد: یاد و خاطره شهید صارمی و شهدای خبرنگار در طول دوره انقلاب اسلامی را گرامی میداریم و برای همه دستگاه های رسانه ای سالم و درست آرزوی توفیق روزافزون داریم.
وی بیان کرد: استعمارگران که در قرن اخیر وارد چپاول شدند در کنار لشکرهای خود، لشکری پیچیده به نام رسانه استعماری و استکباری داشتند. رسانه چندین قرن در غرب در اسارت استکبار و استعمار بود و اخبار را تحریف و جریان های باطل را تقویت می کردند و دنیا را شست و شوی مغزی می دادند و راه را برای استعمار و چپاول گشودند. این اختاپوس رسانه ای غرب بود که ملت ها را به اسارت کشید. این مظهر رسانه باطل و شیطانی است.
انقلاب شکوهمند ملت بزرگ ایران رسانه ای جدید پایه ریزی کرد
مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: انقلاب شکوهمند ملت بزرگ ایران رسانه ای جدید پایه ریزی کرد و معادلات استعماری رسانه های غربی را در هم کوبید. خبرگزاران و رسانه های صادق جریان رسانه غربی را در محور مقاومت، عالم اسلام و ایران تغییر دادند و شهید صارمی، سحر امامی و خبرنگاران پاک، شجاع، صادق و امین در خدمت ملت ها قرار گرفتند و راه رهایی را نشان دادند. این خبرگزاری درست است.
وی گفت: رسانه باید در خدمت مردم باشد، رنج و آلام مردم را کاهش دهد و زمینه رشد و تعالی فراهم کند نه این که دل ها را بلرزاند جامعه را سست بکند، مبانی اخلاق را تضعیف کند. ارزش بلند قلم و رسانه باید در خدمت انسان، کمال او و رهایی او قرار گیرد.
تشکر از همه رسانه ها
امام جمعه قم ادامه داد: از همه رسانه های سالم و امین باید تشکر کرد در جنگ روایت ها رسانه است که روایت درست را به جوان و جامعه منتقل می کند و راه رشد و تعالی را نشان میدهد. رسانه ای موفق است که نقد و اعتراض درست را منتقل می کند. دستگاه های باید را رسانه درست همکاری کنند روابط عمومی های ادارات، رسانه های آزاد و مستقل باید وسیله رشد و تعالی مردم را فراهم کنند.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: مرداد ماه یادآور دو خاطره بزرگ در تاریخ یعنی مشروطه و نهضت نفت است. در این دو صفحه تاریخی درس های مهمی نهفته است. امام خمینی (ره) با نگاه به این درس های تاریخی انقلاب اسلام را پایه ریزی و معماری کرد.
چهار عامل شکست مشروطه
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مشروطه در دوره قاجار و در عصری که دنیا در مسیر تحولات علمی و فنی قرار گرفته بود پدید آمد. اصل بر آمده از بیداری ملت، فریاد علیه نظام شاهنشاهی و راهنمایی علما و بزرگان دین بود و اهدافی خوبی داشت. این جریان با حمایت علمای نجف، مراجع بزرگ و راهبری شخصیت های بزرگ شکل گرفت و گام های بزرگی در برابر ستم پادشاهی و برای آزادی و استقلال کشور برداست اما این خیزش بزرگ و نهضت عمومی کشور دچار مشکلاتی شد.
عامل اول: فقدان نظریه جامع مشروطه
خطیب جمعه قم در رابطه با علل ایجاد این مشکلات گفت: یکی از علل، فقدان نظریه مشروطه بود. مشروطه یک نظریه جامع در آزادی و استقلال کشور نداشت به همین خاطر با مشکل مواجه شد
عامل دوم: دخالت بیگانگان
وی دخالت بیگانگان را علت دوم دانست و تصریح کرد: دخالت بیگانگانی مانند انگلیس و قدرت های شیطانی آن زمان باعث فرو پاشی ارکان مشروطه درست شد.
عامل سوم و چهارم: خیانت غرب زدگان و ناآگاهی نقش آفرینان مشروطه و ضعف بصیرت
آیت الله اعرافی به عامل سوم و چهارم هم اشاره کرد و گفت: خیانت غرب زدگان و کسانی که نمی فهمیدند در ایران آزادی و استقلال با اسلام گره خورده است و ناآگاهی نقش آفرینان مشروطه و ضعف بصیرت در این مسیر دو دلیل دیگر بود.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: این علل دست به دست هم داد و نهضتی که می توانست الهام بخش و آزاد کننده ایران باشد را مبدل به آشوب، پراکندگی، اختلاف و دور شدن از مبادی دین کرد که نتیجه آن ایجاد پهلوی شد. باعث افسوس است که از دل یک نهضت آزادی خواه پادشاه منحوسی مانند رضاخان برآمد.
وی ادامه داد: پهلوی پایه وابستگی به غرب را ریخت، زیرا وابستگی به بیگانگان در تاریخ ایران سابقه نداشت. در گذشته پادشاهان ستمگر، مستکبر و خونریز داشتیم اما وابستگی آشکار و علنی به آمریکا و انگلیس مصیبت بزرگی بود که اولین بار خاندان پهلوی به وجود آمد.
امام جمعه قم اضافه کرد: ایران اسلامی در جنگ دوازده روزه نشان داد که آگاهی مردم، رهبری یگانه و مقتدر، علم و دانش نیروهای مسلح و همبستگی ملت می تواند همه دسیسه ها را کنار زند و این افتخار بزرگی بود که شما آفریدید.
درس های جنگ ۱۲ روزه
درس اول: اعتماد به نیروی داخلی
وی بیان کرد: این جنگ بزرگ تاریخی و تمدنی به ما درس اعتماد به خود و تکیه بر نیروی داخل داد. اعتماد به نفس ملی و تکیه بر ظرفیت های درونی اساس رشد است. ارتباط و تعامل با دنیا با قواعد خود را قبول داریم اما هسته سخت خودمان هستیم و اعتماد به درون نجات بخش است.
درس دوم: ضرورت شناخت بیشتر دشمن و فریب های او
مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: شناخت دقیق دشمن و نهراسیدن دومین درس بود. باید دشمن را شناخت که حتی در مذاکره او هم فریب وجود دارد. شجاعت ایستادگی در مقابل دشمن، شناخت دقیق و بصیرت لازم از اموری بود که در این جنگ اثر گذار بود. امروز هم نباید از جنگ بترسیم. ملت ما مرد جنگ و معرکه های سخت است و باید از فریب ها و توطئه های پیچیده ترسید.
درس سوم: منطق دنیا زور و اقتدار است
وی افزود: جنگ تحمیلی ۱۲ روزه نشان داد که در دنیا منطق زور حاکم است و اقتدار لازم است. هر چقدر هم که حق باشید کسی به فریاد شما نخواهد رسید. هشت قدرت یعنی اقتدار معرفتی و فکری و گفتمانی، اقتدار روحی و اخلاقی و فرهنگی، اقتدار علمی و فناوری، اقتدار اجتماعی و وحدت و همگرایی در ملت، اقتدار سیاسی بر اساس مردم سالاری دینی و رهبری مقام معظم رهبری، اقتدار اقتصادی، نظامی وامنیتی و اقتدار بین المللی را باید تولید و تقویت کنیم.
درس چهارم: فریب وعده های دشمن را نخوریم
خطیب جمعه قم با تاکید بر اینکه فریب دشمن را نباید خورد، اظهار کرد: آب نبات های مسموم، دستکش های حریری و شاخه های دروغین زیتون از سوی دشمن، حلال مشکلات و راهگشا نیست. دولت های عالم اسلام هم باید این را بدانند.
وی افزود: امروز دولت لبنان مخاطب عالم اسلام است، مبادا فریب وعده آب نبات های مسموم آمریکا را بخورید و تیغ را از دست حزب الله بگیرید. حزب الله بود که شما را آزاد کرد. اگر این تیغ را از شما بگیرند سوریه و لیبی خواهید شد. دولت و مجلس لبنان امروز مخاطب همه امت اسلام هست فریب وعده های دروغین ترامپ و قدرت های غربی را نخورید بر پای خود تکیه کنید و بر سلاح مقاومت اعتماد کنید.
امام جمعه قم اظهار کرد: خلع سلاح و طرح دو کشوری فلسطین یک فریب برای ضربه زدن به امت اسلام است. همه وعده های دشمن دروغ است. دشمن در میان مذاکره وارد یک جنگ سخت شد. امیدواریم دنیای اسلام بیدار باشد و فریب نخورد و با وحدت و همدلی همگرایی و اقتدار مسیر عزت و استقلال خود را طی کند.
زیارت در منطق اسلام و اهل بیت (ع)
آیت الله اعرافی در خطبه اول با بیان اینکه تقوا سپری است که انسان را از تهاجم شیطن های درون و برون مصون می دارد، عنوان کرد: تقوا نردبانی است که انسان را به اوج سعادت، رهایی و نجات هدایت میکند.
وی در رابطه با جایگاه زیارت در منطق اسلام و معارف اهل بیت(ع) اظهار کرد: زیارت در لغت به معنای حرکت برای ملاقات با شخصی است اما در منطق اسلام و مذهب شیعه و اهل بیت (ع) مفهوم گسترده و نظام مند و ابعاد عمیق، گسترده و وسیع برخودار است.
امام جمعه قم بیان کرد: زیارت در منطق اسلام به معنای ارتباط با معصوم و گفتوگو با آنها اعم از دوران حیات و ممات شان است، زیرا معصومین و پیامبران بعد از ممات نیز به منزله زندگان هستند. این منطق پایه به زیارت یک مفهوم کامل و جامع بخشیده است.
وی افزود: اندیشه زیارت، برقراری ارتباط زنده، پویا و انسان ساز با انسان های کامل حتی بعد از مرگ ظاهری آنها در آیات، روایت، سنت پیامبر و صالحان ریشه دارد. اما اقلیتی منحرف مانند ابن تیمیه در این مقوله تابناک دچار انحراف شدند و امروز این جریان روز به روز رو به افول هستند.
مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: باور اعتقاد به زیارت از قرآن و سنت ناشی میشود. شیعه و سنی روایت کردند:« مَنْ حَجَّ وَ لَمْ یَزُرْنِی فَقَدْ جَفَانِی؛ کسی که حج گزارد و مرا( رسول خدا ص) زیارت نکند، در حقّم جفا کرده است»
وی با تاکید بر اینکه زیارات ریشه در کتاب، سنت و تاریخ اسلام دارد اما در معارف اهل بیت(ع) همانند دعا دامنه وسیع ژرف بیشتری پیدا کرده است، یادآور شد: دعا و زیارت دو بال هستند که در ادیان الهی، قرآن و سنت رسول الله ریشه دارد. اما در معارف اهل بیت(ع) جایگاه ویژه ای دارد. در منطق اهل بیت(ع) زیارت فقط عزم حضور در مرقد رسول خدا (ص) و انسان کامل نیست؛ بلکه به معنای حضوری است که هم ارتباط معرفتی با امام و انسان کامل پیدا می شود و هم پیوندی قلبی و عاطفی استوار ایجاد می شود که انسان را در مدار معصوم و شعاع اندیشه قرار میدهد. زیارت یک اندیشه اجتماعی، جریان سیاسی و اعلام فرمان بری از معصوم و اندیشه سیاسی و اجتماعی معصوم است
خطیب جمعه قم با اشاره به اینکه زیارت دارای ابعاد معرفتی، عاطفی و فرمان بری است، اظهار کرد: زیارت در منطق اسلام به طور عام و در منطق اهل بیت به طور ویژه دارای ابعاد معرفتی، عاطفی، فرمان بری و اطاعت پذیری در مقام عمل برخوردار است.
وی با بیان اینکه بیش از ۳۰۰ کتاب در رابطه با زیارت وجود دارد، ادامه داد: زیارت وسیله تعالی و مکتب انسان سازی و رح پرور است. زیارت ها دل ها را آرام و جان ها را زنده می کند. مکتب زیارت تقویت کننده ابعاد توحید و توسل به خدا است. همه اولیای الهی وسائلی برای نزدیک شدن به خدا هستند و و نزدیک شدن به رسول خدا (ص) و انواع زیارت های معثور ما را به مبدا توحید و توسل به خدا نزدیک می کند.
امام جمعه قم با اشاره به اینکه زیارت شهیدان ابا عبدالله الحسین (ع) قله و اوج زیارت است، اظهار کرد: در کتاب کامل الزیارات، که بیش از ۱۰۰ باب درباره زیارت دارد حدود ۸۰ باب مرتبط با زیارت امام حسین (ع) است. خوشا به حال ملت ایران که مشعل عزا و زیارت سالار شهیدان را زنده نگه داشته است و و پرچم افتخار آن را برافرشته است.
انتهای پیام