جهان صنعت نیوز، در ماههای اخیر، مدیران شرکتها بهطور مداوم از دشواری برنامهریزی اقتصادی تحت سایه بیثباتی تعرفهها و تغییرات دائم در کدهای HS (سیستم استاندارد طبقهبندی کالاهای تجاری) شکایت کردهاند. حتی جدیدترین تصمیمات تجاری آمریکا نیز این ابهام را کاهش ندادهاند.
اکنون بسیاری از شرکتها ترجیح میدهند تا روشن شدن چشمانداز تجاری، دست به اقدامات مهمی مانند توسعه تولید یا جذب نیروی جدید نزنند. در چنین فضایی سه واقعیت اساسی وجود دارد که شرکتها میتوانند بر اساس آن برنامهریزی کنند.
برخلاف برخی روایتها مبنی بر مقاومت اقتصاد جهانی در برابر تعرفهها، شاخص حملونقل دریایی آکسفورد اکونومیکس نشان میدهد که حجم تجارت جهانی نسبت به سال گذشته بیش از ۲ درصد کاهش یافته است. در آمریکا واردات دریایی با افتی ۸ درصدی همراه بوده است. بخشی از این کاهش ناشی از عجله شرکتها برای واردات قبل از اجرایی شدن تعرفههای جدید موسوم به “روز آزادی” بوده است.
با وجود فرصتهایی متعدد برای کاهش تعرفهها، دونالد ترامپ نهتنها آنها را کاهش نداد، بلکه تعرفههایی تا ۴۰ درصد برای برخی کشورها وضع کرد. بهنظر میرسد تعرفهها اکنون بخشی از درآمدهای پایدار دولت آمریکا شدهاند و صرفنظر از دولت مستقر، حذف آنها دشوار خواهد بود. حتی جو بایدن در دوره ریاستجمهوریاش تعرفههای دوران ترامپ را حفظ کرد.
در نتیجه، بهتر است شرکتها دیگر منتظر حذف تعرفهها نباشند و آنها را بهعنوان یک واقعیت بلندمدت بپذیرند.
سیاست تجاری آمریکا اکنون اهداف متعددی را دنبال میکند: از حفظ امنیت ملی گرفته تا جلب حمایت داخلی و بازیهای ژئوپلیتیکی. تعرفههایی که چین، کانادا، مکزیک و برزیل را هدف قرار دادهاند، به همان اندازه که جنبه اقتصادی دارند، ابزاری سیاسی هستند. همین موضوع باعث شده سیاست تجاری آمریکا پرنوسانتر از همیشه باشد و شرکتها باید با دقت بیشتری تحولات سیاسی را دنبال کنند، چرا که این تحولات بهسرعت میتوانند ساختار زنجیره تأمین جهانی آنها را دگرگون کنند.
در دنیایی که تجارت در حال افت، تعرفهها بهصورت دائمی و سیاست با اقتصاد در همتنیده شده، شرکتها باید از نگاه سنتی خارج شده و استراتژیهای خود را بازتعریف کنند. بهجای انتظار برای بازگشت به وضعیت پیشین، اکنون زمان آن است که برای آیندهای همراه با تعرفههای پایدار، آمادگی کامل داشته باشند.
∎