شناسهٔ خبر: 74199031 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

چرا علت العلل و واجب الوجود جهان باید موجودی آگاه باشد؟

صاحب‌خبر -

 

بر اساس برهان علیت و امکان و وجوب باید علتی فرامادی واجب الوجود باشه اما چرا اون وجود باید یک موجود دارای آگاهی باشه؟ که دانا و قادر مطلق هست 

 

اصل سنخیت (تناسب علت و معلول)

 

اصل سنخیت می‌گوید:

هر خاصیتی که در معلول باشد، باید به نحو برتری در علت آن موجود باشد.

قاعده‌ی معطی شیء فاقد شیء نیست:

«فاقد شیء، معطی شیء نیست» یعنی آن‌که چیزی را ندارد، نمی‌تواند به دیگری اعطا کند.

 

 صورت‌بندی برهان درباره آگاهی

مراحل استدلال:

آگاهی و شعور در مخلوقات:

در جهان، موجوداتی (مانند انسان و حیوان) دارای آگاهی، شعور و علم هستند. 

طبق معادله دریک به طور میانگین هم میلیون ها تمدن هوشمند باید در کیهان باشد

اگر در هر کهکشان فقط ۱ تمدن باشد: ۲ تریلیون تمدن

اگر در هر کهکشان فقط ۰.۱ تمدن (یعنی ۱۰ کهکشان، یک تمدن) باشد: باز هم ۲۰۰ میلیارد تمدن! 

وجود آگاهی در معلول، لازمه‌ی وجود آن (یا مرتبه‌ای برتر) در علت:

طبق اصل سنخیت، علت نمی‌تواند فاقد کمالی باشد که در معلول هست.

پس اگر معلول (مثلاً انسان) آگاهی و هوش دارد، علت (خداوند) باید دست‌کم همان کمال را در مرتبه‌ای بالاتر دارا باشد.

 

 

اثبات مرتبهٔ اعلی:

چون سلسله علت‌ها در نهایت به “واجب‌الوجود” می‌رسد (که کامل‌ترین و بی‌نیازترین وجود است)، پس این ویژگی در بالاترین شدت و کمال، در خداوند باید باشد.

 

نتیجه:️

خداوند، علت‌العلل، نه تنها فاقد آگاهی نیست، بلکه برترین مراتب آگاهی و علم را داراست. در نتیجه، خداوند «عالِم علی‌الاطلاق» و «آگاه مطلق» است.

 

 

سوال کوتاه ولی مهمی بود. 

نکته آخر که از نظر علمی هم هر معلولی ویژگی هاش درون علتش هست وگرنه اون معلول نمی تونست اونو داشته باشه