به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاعرسانی پلیس، مصطفی زینیوند با اشاره به شناسایی ۲۷۳ نقطه حادثهخیز در سطح شهر تهران از ابتدای سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: این نقاط بر اساس تحلیل دادههای سه ساله تصادفات استخراج شدهاند و در این تحلیلها، تصادفاتی که منجر به ترسیم کروکی، خسارت مالی یا جرحی همراه با انتقال مصدوم به بیمارستان شدهاند، مورد بررسی قرار گرفتهاند.
وی افزود: مطابق فرمولهای استاندارد، شاخصهای تعریف نقاط حادثه خیز تنها شامل تصادفات منجر به فوت نیست. ممکن است در برخی مناطق، تصادف فوتی ثبت نشده باشد، اما به دلیل تعداد بالای تصادفات خسارتی یا جرحی، آن نقطه به عنوان حادثهخیز شناسایی شود.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به نقش موتورسیکلتها در حوادث ترافیکی گفت: با توجه به پایداری پایین موتورسیکلتها بر سطح راه، حتی برخوردهای جزئی نیز میتواند منجر به بروز حادثه شود. یکی از عوامل اصلی در ایجاد خطر برای موتورسواران، حمل بار غیرمتعارف است که به ویژه در محدوده بازار تهران و خیابان مولوی به وفور مشاهده میشود. این منطقه، از جمله نقاط با بیشترین آمار تصادف موتورسواران است که اغلب بهدلیل نداشتن کلاه ایمنی و حمل بار غیرایمن رخ میدهد.
وی تاکید کرد: لزومی ندارد که در هر نقطه حادثهخیز نقص راه وجود داشته باشد. گاهی عواملی مانند رفتارهای پرخطر رانندگان یا شرایط خاص ترافیکی، علت وقوع تصادف هستند.
زینیوند با اشاره به پروژه عمرانی میدان فتح گفت: در شهر تهران، نقاط دارای گره ترافیکی با پتانسیل بالای بروز حادثه وجود دارد. این نقاط بهطور مستمر توسط کارشناسان پلیس راهور رصد و شناسایی میشوند تا اقدامات اصلاحی در آنها انجام شود.