به گزارش خبرگزاری حوزه، مطالعه برخی کتب با محوریت مباحث روز جامعه به تقویت شناخت مخاطبان آن هم ناظر به مسایل دارای اولویت، کمک شایان توجهی می کند. یکی از این کتاب ها، اثری است با عنوان جالب توجه"حالم با شبکههای اجتماعی خوبه" که به قلم خانم فائزه سادات حسینی و به همت انتشارات نواندیشان دنیای کتاب به زیور طبع آراسته شده است.
نکته جالب توجه این که در این کتاب، بحث شبکه های اجتماعی و میزان تأثیرگذاری آن ها بر روی مخاطبان از دریچه تجربه یک مادر اینفلوئنسر آمریکایی تشریح شده و مورد بحث و بررسی قرار می گیرد که خودش صاحب کتابی به نام "مام اینفلوئنسرها" است.
قبل از هر چیز باید توجه داشت که رسانهها و شبکههای اجتماعی ابزاری برای انتقال اطلاعات، ایدهها و افکار افراد و جامعه به شمار می روند به نحوی که از گذشته تاکنون شکلهای گوناگونی از رسانه وجود داشتهاند؛ از سنتیترین شکل آن گرفته تا امروز که به واسطه اینترنت، شاهد جولان انواع و اقسام شبکه های اجتماعی و کانالهای فضای مجازی هستیم.
از اهمیت آموزش غافل نشویم
به زعم نویسنده کتاب، بهره گیری از ابزار رسانه، بیش و پیش از هر چیزی به آموزش نیاز دارد و کسانی که به خصوص در دنیای امروز، در حوزۀ رسانه فعالیت میکنند باید آموزش ببینند تا بتوانند بهدرستی به فعالیت پرداخته و در این مسیر دچار مشکل نشوند.
از سوی دیگر شاهد هستیم که در سال های اخیر بحث سواد رسانه ای و لزوم و اهمیت آن بیش از پیش مورد توجه مخاطبان عام و خاص قرار گرفته و لذا انتشار این کتاب را باید از این دریچه حائز اهمیت توصیف کرد به ویژه ای از این حیث که کمتر کتاب جامعی وجود داشته که به معرفی فعالان مجازی و تحلیل اقدامات آنان به شکل تحلیلی بپردازد.
بر این اساس باید گفت که کتاب "حالم با شبکههای اجتماعی خوبه؟" می کوشد تا این خلأ را به نوعی پُر کرده و با زبانی ساده و مختصر، گزارشی جامع از وضعیت شبکههای اجتماعی در غرب به مخاطب خود ارایه دهد.
نگاهی به محتوای کتاب
این کتاب بر پایه گزارشها، آمارها و مقالات تخصصی غربی از سالهای ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ میلادی نوشته شده و هدف آن در همین راستا ارتقاس سطح تفکر انتقادی و اصلاح سبک زندگی مخاطبان، بهویژه نسل جوان و نوجوان است.
فصل اول: گزارش اتحادیه اروپا از استفاده زنان اروپایی
اولین فصل کتاب با عنوان "گزارش اتحادیه اروپا از میزان استفاده دختران و زنان اروپایی از شبکههای اجتماعی" به تحلیل آخرین گزارش اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ میپردازد.
در این بخش، خوانندگان با میزان تأثیرات منفی بر روان و فعالیت زنان غربی آشنا میشوند. یکی از مهمترین این تأثیرات، آزار زنان به واسطه تصاویر جنسی است که امروزه در چندین کشور اروپایی بهصورت فزاینده میان دختران نوجوان مشاهده میشود. این گزارش میتواند تجربهای مفید برای طراحی قوانین جدید شبکههای اجتماعی در کشور ما باشد.
فصل دوم: رفتارشناسی کاربران شبکههای اجتماعی
در این فصل با عنوان "رفتارشناسی کاربران شبکههای اجتماعی"، خانم حسینی می کوشد تا مخاطب را با تعاریف بلاگر و بیست دستهبندی آن، سلبریتیها و فعالان ایرانی در این حوزه، اینفلوئنسرها و میکرواینفلوئنسرها آشنا سازد.
تمایز این فصل با بخش پیشین در معرفی میکرواینفلوئنسرها و نقش آنها در گردش مالی شرکتهای بزرگ دنیا است. پس از آن، به توصیف اینفلوئنسرها و میکرواینفلوئنسرهای ایرانی میپردازد که این کار بر اساس جدیدترین مقالات تخصصی دانشگاهی کشور انجام شده است. زیرا امروزه این دو دسته بر زنان جوان و دختران نوجوان تأثیرگذاری بالایی دارند و این تأثیر در سبک زندگی آنها، همچون برگزاری ماهگردها، جشنهای تولد و انواع مهمانیها مشهود است.
فصل سوم: الگوپذیری از شبکههای اجتماعی
در فصل سوم و پایانی با عنوان "الگوپذیری از شبکههای اجتماعی"، مخاطب با مفاهیم اینفلوئنسرهای مادر، مد و فشن، غذا و سیاسی آشنا میشود. مام اینفلوئنسرها موضوعی مهم و تأثیرگذار در مباحث سواد رسانهای است که امروزه تنها در بخش دانشگاهی کشور مورد توجه قرار میگیرد.
آنچه حائز اهمیت است این که در این اثر، موضوع مذکور از دریچه تجربه یک مادر اینفلوئنسر آمریکایی تشریح میشود که خودش صاحب کتابی به نام "مام اینفلوئنسرها" است. این مادر به توصیف کارنامه کاری مادران اینفلوئنسر آمریکایی و سطح دستمزد پایین آنها در تجارت با شرکتهای بزرگ میپردازد تا به مخاطبان هشدار دهد که فریب زندگی تجملاتی آنها را نخورند.
تجارت با شرکتهای بزرگ؛ واقعیتی تلخ
تجارت با شرکتهای بزرگ مسألهای است که در کتاب با ذکر نمونههایی از اینفلوئنسرهای مد و فشن بررسی میشود. تأثیرات منفی این دسته از فعالان اینستاگرامی برای افراد دارای اضافه وزن مناسب نبوده و بیشتر موجب ناراحتی و اضطراب زنان و دختران نوجوان میشود.