شناسهٔ خبر: 74019324 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی:باید آمادگی اداره کشور از سایر مناطق به جز پایتخت را داشت

استاندار خراسان رضوی گفت:تجربه جنگ ۱۲ روزه نشان داد که نمی‌توان صرفاً در پایتخت متمرکز بود، بلکه باید آمادگی اداره کشور از سایر مناطق را هم داشت.

صاحب‌خبر -

غلامحسین مظفری روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان که با حضور نماینده ویژه رییس جمهوری در هماهنگی اجرای سیاست‌های کلی توسعه دریامحور و مکران در محل ایستگاه شهید مطهری مشهد برگزار شد افزود:در حالی که سه استان خراسان ۱۰ درصد جمعیت کشور را دارند، هنوز یک کارشناس در تهران درباره واردات مواد اولیه این سه استان تصمیم‌گیری می‌کند.

وی ادامه داد:سهم ۱۰ درصدی سه استان خراسان در واردات کشور متناسب با سهم ۱۰ درصدی جمعیت آن باید در نظر گرفته شود اما در استفاده از منابع بین‌المللی به خوبی عمل نشده است، در حالی که می‌توان از این منابع برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی بهره گرفت.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مزیت‌های ویژه این استان گفت: مزیت جدی و ظرفیت خدادادی استان ما این است که به‌معنای واقعی، محور راهگذر(کریدور) شرق به غرب و شمال به جنوب است؛ ظرفیتی که کمتر به آن توجه شده است.

غلامحسین مظفری افزود: ایستگاه شهید مطهری مشهد به عنوان دهکده پشتیبانی استان توسعه می یابد و طرح توسعه این مجموعه نیز خوشبختانه با نهایی شدن اراضی مورد نیاز در هفته گذشته، به زودی اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این اراضی به منطقه موجود ملحق می‌شود و با مشارکت جدی بخش خصوصی توسعه خواهد یافت.

استاندار خراسان رضوی گفت: این مجموعه یک نقطه کانونی برای اتصال و ارتباط سایر مراکز و پارک‌های پشتیبان استان است مراکزی که در نقاط مرزی خواف، دوغارون، سرخس و لطف‌آباد قرار دارند به‌بیان دیگر، موقعیت بسیار خوب ژئوپلیتیکی استان، در حال تبدیل‌شدن به یک پیونددهنده ارتباطی مؤثر برای کشورهای اطراف است.

مظفری با اشاره به ظرفیت فعلی این مسیر افزود: طبیعی است که این موقعیت و فرصت خدادادی باید هرچه سریع‌تر به مرحله فعلیت برسد و در این زمینه باید کار جدی انجام شود.

وی با اشاره به طرح‌های صنعتی مشهد اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح‌شده برای شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) مشهد، جانمایی کارخانه‌هایی با فناوری های‌ پیشرفته و صنایع کم‌آب‌بر در آن بوده است و در این زمینه باید متعهد به اصول آمایش سرزمینی باشیم و نقش خود را ایفا کنیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به ویژگی‌های جغرافیایی و اقتصادی استان گفت: در سند آمایش سرزمین، برای این استان مأموریت‌هایی نظیر تبدیل شدن به قطب بازرگانی و دروازه ورود به آسیای میانه تعریف شده و بر حمل‌ و نقل و ترانزیت به‌عنوان راهبردهای کلیدی تاکید شده است.

حسن پارسی‌پور افزود: جایگاه ژئوپلیتیکی خراسان رضوی، آن را در محل تقاطع راهگذرهای بین‌المللی قرار داده و در سند آمایش نیز بر نقش دروازه‌ای استان در حوزه ترانزیت تاکید شده است.

به گفته پارسی‌پور، ۶۵ درصد جابه‌جایی‌های معادن سنگان خواف از طریق جاده انجام می‌شود که با تقویت حمل‌ و نقل ریلی، می‌توان این نسبت را بهبود بخشید.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) برای استقرار طرح‌های بندر خشک اظهار کرد: این شهرک با دارا بودن تمامی ملزومات لازم، ظرفیت تبدیل شدن به یک بندر خشک واقعی را دارد.

جعفر فرشچی از جمله مزایای ویژه این شهرک را صدور مجوز ساخت و پایان کار رایگان، معافیت از شمول قانون شهرداری‌ها و برخورداری از ۱۳ سال معافیت مالیاتی برشمرد.

وی اضافه کرد: شهرک صنعتی خادم الرضا(ع) مشهد با مساحتی معادل پنج هزار هکتار، نزدیک‌ترین شهرک صنعتی به مشهد است و مسیر ریل از درون آن عبور می‌کند.

وی اضافه کرد: همچنین این شهرک قابلیت توسعه تا ۱۰ هزار هکتار را دارد که آن را به یکی از مهم‌ترین گزینه‌ها برای استقرار زیرساخت‌های پشتیبانی و صنعتی، از جمله بندر خشک، در شرق کشور تبدیل کرده است.

بندر خشک یک پایانه داخلی یا خارجی چند وجهی است که مستقیماً از طریق شبکه حمل و نقل (معمولاً ریلی یا جاده‌ای اصلی) به یک یا چند بندر دریایی متصل می‌شود. این مراکز به عنوان نقاطی برای انتقال، انبار، بازرسی و انجام تشریفات گمرکی کالاها عمل می‌کنند، اما برخلاف بنادر سنتی، در مجاورت آب قرار ندارند و در مناطق داخلی کشورها واقع شده‌اند.