شناسهٔ خبر: 73967589 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

دولت و بخش خصوصی ۸/۸ همت برای بازسازی ناوگان مسافری سرمایه گذاری می‌کنند

بازار جابجایی برون شهری مسافر که همواره در اختیار شبکه حمل و نقل جاده ای بوده است، به تدریج بخشی از سهم خود را به شبکه حمل و نقل ریلی واگذار می کند.

صاحب‌خبر -

اطلاعات نوشت:  این تغییر رویکرد در نظام حمل و نقل ایران مستلزم توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی است و اجرای آن به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.در این زمینه خوشبختانه دولت در ماه‌های اخیر با تسهیل مقررات و تشویق مشارکت‌ها، علاقه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حضور در طرح‌های توسعه حمل و نقل مسافر ریلی را  افزایش داده است.

در همین راستا دیروز قراردادهای بزرگ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوسازی و بازسازی ناوگان مسافری کشور به ارزش ۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان میان دولت و بخش خصوصی به امضا رسید.

این پروژه‌ها شامل خرید ۱۳۰ دستگاه واگن مسافری نو و نوسازی و بازسازی ۱۴۰ دستگاه واگن مسافری فرسوده است که در مجموع به ارزش حدود ۸هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهند شد و علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل در مسیرهای پرتردد داخلی و بین‌المللی موجب ارتقای کیفیت سفرهای ریلی و رضایت بیشتر مسافران خواهد شد.

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای این قراردادها تاکید کرد: حضور بخش خصوصی در اجرای طرح های ریلی می‌تواند توسعه پایدار اقتصادی را به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل تمامی دستگاه های اجرایی باید از دخالت‌های بیجا در مسیر فعالیت بخش خصوصی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در کنار حمایت از مشارکت بخش خصوصی، وظایفی هم به عهده متولیان زیرساخت‌های ریلی است تا از امکانات ایجاد شده برای افزایش حمل مسافر استقبال شود. به عنوان نمونه باید امکانات رفاهی ویژه ای برای جابجایی معلولان، مادران باردار و شیرده و سایر اقشار توان‌یاب در قطارهای مسافری ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان شهریور ضرب‌الاجلی تعیین کرده‌ایم که ایستگاه‌های قطار و واگن‌های مسافری باید خدمات ویژه ای را به بهترین نحو به معلولان ارائه کنند.

وی همچنین از ارتقای کیفیت خدمات در واگن‌های جدید مسافری استقبال کرد و گفت: بهبود خدمات و لوکس کردن قطارها جزو حقوق مسافران است که خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی بخش خصوصی در این راستا   آغاز شده است.

صادق با تاکید بر اینکه اگر دولت‌ها خواهان برداشتن گام‌های بلند در مسیر پیشرفت هستند، باید توسعه ریلی را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، میزان توسعه در حوزه ریلی است و کشورهای پیشرفته نیز، توسعه را  با میزان گسترش ریل و حمل‌ونقل ریلی می‌سنجند.

وی افزود: اگرچه گلوگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارد و مشکلاتی در زمینه حمل کالا مشهود است، اما ظرفیت‌های فعلی ما امکان افزایش چشمگیر حمل‌ونقل ریلی را  فراهم می‌سازد. اقدامات انجام‌شده در ماه‌های اخیر هم نتایج مثبتی داشته و حاکی از روند رو به رشد توسعه زیرساخت‌های این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری با کمبودها و کاستی‌های زیادی مواجه است.  بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، فاصله زیادی تا رسیدن به ظرفیت مطلوب یعنی ۵۰۰ لوکوموتیو مسافری به چرخه صنعت حمل‌ونقل وجود دارد. در بخش واگن هم تا ۹۰۰ لکوموتیو نیاز است که در راستای حل این مشکلات یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌توانیم برداریم همکاری با بخش خصوصی است

به گزارش خبرنگار ما، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم اینک واگن های جدیدی در برخی خطوط ریلی راه اندازی شده که امکانات رفاهی و خدمات مسافری آنها حتی از خدمات هواپیما هم مجهزتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار تهران- هرات طی ماه مرداد و قطار تهران- آنکارا در ماه شهریور خبر داد.
جبارعلی ذاکری با اشاره به راه‌اندازی قطارهای مسافری به مقصد شهرهای مرو و دوشنبه تاجیکستان در آینده نزدیک، ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این قطارها ارتباطات بهتری بین ملت‌ها از این طریق برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه همه ساله بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود، اما کمتر اعتبارات دولتی به توسعه ناوگان اختصاص می‌یابد، تاکید کرد: سیاست حداکثرسازی مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیازمند بسترسازی از سوی دولت است.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه مطابق مصوبه موجود  امسال ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری در قالب حمایت‌های دولتی به شبکه وارد می‌شود،گفت: تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری (از ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود اضافه شود) وارد شبکه ریلی شده و در بخش واگن‌های مسافری هم قرارداد با طرف چینی منعقد شده و مسائل مالی و فنی آنها حل شده است و امیدواریم ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه واگن بتوان وارد شبکه ریلی کرد.

وی همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به افزایش ۱۵  درصدی ظرفیت شبکه ریلی نسبت به سال گذشته، گفت: دو خط و یک سکوی ایستگاه مرزی شلمچه هفتم مرداد به بهره‌برداری می‌رسد.

ذاکری گفت: تاکنون ۱۰۰‌دستگاه واگن باری از مجموع ۶۰۰‌دستگاه وارد شبکه شده که در حال حاضر برای ترانزیت بارهای نفتی از اقلیم کردستان به افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد  و با اضافه شدن ۲۶۷واگن جدید، ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور حدود ۱۵درصد افزایش خواهد یافت.

وی از راه‌اندازی  قطارهای فوق‌العاده در مسیرهای منتهی به کرمانشاه، اهواز و خرمشهر و مسیر شبانه‌روزی خرمشهر به شلمچه برای اولین بار در ایام اربعین خبر داد و درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره توضیح داد: مین‌روبی مسیر تکمیل شده و پیمانکار اسپانیایی با توافق راه‌آهن عراق، عرض مسیر را  از ۶۰به ۲۰۰متر افزایش داده است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: اگر مشکلات مالی حل شود، تعهدات ایران تا پایان سال محقق می‌شود، اما تکمیل کل پروژه توسط عراق حداقل سه سال زمان خواهد برد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی روزانه دو قطار در مسیر مشهد-کربلا خبر داد و گفت: این خط به‌ویژه برای زائران ایرانی و عراقی طراحی‌شده و در ایام پیک مانند اربعین ظرفیت بیشتری خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید در خلال این مراسم تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با شرکت رجا به ارزش ۵ هزار میلیاردتومان برای خرید و بازسازی ۱۶۰ دستگاه واگن مسافری (شامل بازسازی ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و خرید ۶۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره) به امضا رسید.

همچنین تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با شرکت ریل ترابر به ارزش ۳۸۲۰ میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۰۷ دستگاه واگن مسافری (شامل خرید ۷۰ واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی و ارتقای ۳۷ واگن به سطح ۵ ستاره رویال و راه‌اندازی یک رام قطار گردشگری) امضا شد.

اطلاعات نوشت:  این تغییر رویکرد در نظام حمل و نقل ایران مستلزم توسعه کمی و کیفی ناوگان ریلی است و اجرای آن به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.در این زمینه خوشبختانه دولت در ماه‌های اخیر با تسهیل مقررات و تشویق مشارکت‌ها، علاقه سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حضور در طرح‌های توسعه حمل و نقل مسافر ریلی را  افزایش داده است.

در همین راستا دیروز قراردادهای بزرگ سرمایه‌گذاری در پروژه‌های نوسازی و بازسازی ناوگان مسافری کشور به ارزش ۸ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان میان دولت و بخش خصوصی به امضا رسید.

این پروژه‌ها شامل خرید ۱۳۰ دستگاه واگن مسافری نو و نوسازی و بازسازی ۱۴۰ دستگاه واگن مسافری فرسوده است که در مجموع به ارزش حدود ۸هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان اجرا خواهند شد و علاوه بر نوسازی ناوگان مسافری و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل در مسیرهای پرتردد داخلی و بین‌المللی موجب ارتقای کیفیت سفرهای ریلی و رضایت بیشتر مسافران خواهد شد.

فرزانه صادق مالواجرد وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم امضای این قراردادها تاکید کرد: حضور بخش خصوصی در اجرای طرح های ریلی می‌تواند توسعه پایدار اقتصادی را به دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل تمامی دستگاه های اجرایی باید از دخالت‌های بیجا در مسیر فعالیت بخش خصوصی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: در کنار حمایت از مشارکت بخش خصوصی، وظایفی هم به عهده متولیان زیرساخت‌های ریلی است تا از امکانات ایجاد شده برای افزایش حمل مسافر استقبال شود. به عنوان نمونه باید امکانات رفاهی ویژه ای برای جابجایی معلولان، مادران باردار و شیرده و سایر اقشار توان‌یاب در قطارهای مسافری ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی گفت: تا پایان شهریور ضرب‌الاجلی تعیین کرده‌ایم که ایستگاه‌های قطار و واگن‌های مسافری باید خدمات ویژه ای را به بهترین نحو به معلولان ارائه کنند.

وی همچنین از ارتقای کیفیت خدمات در واگن‌های جدید مسافری استقبال کرد و گفت: بهبود خدمات و لوکس کردن قطارها جزو حقوق مسافران است که خوشبختانه اقدامات خوبی از سوی بخش خصوصی در این راستا   آغاز شده است.

صادق با تاکید بر اینکه اگر دولت‌ها خواهان برداشتن گام‌های بلند در مسیر پیشرفت هستند، باید توسعه ریلی را در اولویت قرار دهند، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جوامع بشری، میزان توسعه در حوزه ریلی است و کشورهای پیشرفته نیز، توسعه را  با میزان گسترش ریل و حمل‌ونقل ریلی می‌سنجند.

وی افزود: اگرچه گلوگاه‌هایی در داخل کشور وجود دارد و مشکلاتی در زمینه حمل کالا مشهود است، اما ظرفیت‌های فعلی ما امکان افزایش چشمگیر حمل‌ونقل ریلی را  فراهم می‌سازد. اقدامات انجام‌شده در ماه‌های اخیر هم نتایج مثبتی داشته و حاکی از روند رو به رشد توسعه زیرساخت‌های این حوزه است.

وزیر راه و شهرسازی  گفت: حوزه حمل‌ونقل ریلی مسافری با کمبودها و کاستی‌های زیادی مواجه است.  بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، فاصله زیادی تا رسیدن به ظرفیت مطلوب یعنی ۵۰۰ لوکوموتیو مسافری به چرخه صنعت حمل‌ونقل وجود دارد. در بخش واگن هم تا ۹۰۰ لکوموتیو نیاز است که در راستای حل این مشکلات یکی از مهم‌ترین قدم‌هایی که می‌توانیم برداریم همکاری با بخش خصوصی است

به گزارش خبرنگار ما، با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم اینک واگن های جدیدی در برخی خطوط ریلی راه اندازی شده که امکانات رفاهی و خدمات مسافری آنها حتی از خدمات هواپیما هم مجهزتر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هم در این مراسم از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی قطار تهران- هرات طی ماه مرداد و قطار تهران- آنکارا در ماه شهریور خبر داد.
جبارعلی ذاکری با اشاره به راه‌اندازی قطارهای مسافری به مقصد شهرهای مرو و دوشنبه تاجیکستان در آینده نزدیک، ابراز امیدواری کرد با راه‌اندازی این قطارها ارتباطات بهتری بین ملت‌ها از این طریق برقرار شود.

وی با اشاره به اینکه همه ساله بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شود، اما کمتر اعتبارات دولتی به توسعه ناوگان اختصاص می‌یابد، تاکید کرد: سیاست حداکثرسازی مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیازمند بسترسازی از سوی دولت است.

مدیرعامل راه آهن با اشاره به اینکه مطابق مصوبه موجود  امسال ۳۰۰ دستگاه واگن مسافری در قالب حمایت‌های دولتی به شبکه وارد می‌شود،گفت: تاکنون ۱۰۰ دستگاه واگن باری (از ۶۰۰ دستگاه واگن که قرار بود اضافه شود) وارد شبکه ریلی شده و در بخش واگن‌های مسافری هم قرارداد با طرف چینی منعقد شده و مسائل مالی و فنی آنها حل شده است و امیدواریم ماهانه بین ۴۰ تا ۵۰ دستگاه واگن بتوان وارد شبکه ریلی کرد.

وی همچنین در حاشیه این مراسم با اشاره به افزایش ۱۵  درصدی ظرفیت شبکه ریلی نسبت به سال گذشته، گفت: دو خط و یک سکوی ایستگاه مرزی شلمچه هفتم مرداد به بهره‌برداری می‌رسد.

ذاکری گفت: تاکنون ۱۰۰‌دستگاه واگن باری از مجموع ۶۰۰‌دستگاه وارد شبکه شده که در حال حاضر برای ترانزیت بارهای نفتی از اقلیم کردستان به افغانستان مورد استفاده قرار می‌گیرد  و با اضافه شدن ۲۶۷واگن جدید، ظرفیت حمل‌ونقل ریلی کشور حدود ۱۵درصد افزایش خواهد یافت.

وی از راه‌اندازی  قطارهای فوق‌العاده در مسیرهای منتهی به کرمانشاه، اهواز و خرمشهر و مسیر شبانه‌روزی خرمشهر به شلمچه برای اولین بار در ایام اربعین خبر داد و درباره آخرین وضعیت پروژه راه‌آهن شلمچه-بصره توضیح داد: مین‌روبی مسیر تکمیل شده و پیمانکار اسپانیایی با توافق راه‌آهن عراق، عرض مسیر را  از ۶۰به ۲۰۰متر افزایش داده است.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: اگر مشکلات مالی حل شود، تعهدات ایران تا پایان سال محقق می‌شود، اما تکمیل کل پروژه توسط عراق حداقل سه سال زمان خواهد برد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی روزانه دو قطار در مسیر مشهد-کربلا خبر داد و گفت: این خط به‌ویژه برای زائران ایرانی و عراقی طراحی‌شده و در ایام پیک مانند اربعین ظرفیت بیشتری خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید در خلال این مراسم تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با شرکت رجا به ارزش ۵ هزار میلیاردتومان برای خرید و بازسازی ۱۶۰ دستگاه واگن مسافری (شامل بازسازی ۱۰۰ دستگاه واگن مسافری و خرید ۶۰ دستگاه واگن مسافری ۵ ستاره) به امضا رسید.

همچنین تفاهم‌نامه شرکت راه‌آهن با شرکت ریل ترابر به ارزش ۳۸۲۰ میلیارد تومان برای خرید و بازسازی ۱۰۷ دستگاه واگن مسافری (شامل خرید ۷۰ واگن مسافری ۵ ستاره رویال و بازسازی و ارتقای ۳۷ واگن به سطح ۵ ستاره رویال و راه‌اندازی یک رام قطار گردشگری) امضا شد.