به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجتالاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، امروز، سهشنبه سوم تیرماه در نشست علمی «جنگ و صلح در فلسفه سیاسی اسلامی» که از سوی این پژوهشگاه برگزار شد با بیان اینکه بر پایه قانون اساسی، تصمیمگیری برای جنگ و صلح بر عهده مقام معظم رهبری است و نه جنگ و نه صلح باید بر ایشان تحمیل شود، گفت: ما آن خطایی را که خوارج برای امام علی(ع) و برای امام مجتبی(ع) ایجاد کردند نباید مرتکب شویم زیرا به امام حسن مجتبی(ع) گفتند که ما با تو علیه معاویه میجنگیم به شرط آن که بجنگی و اگر صلح کنی همراه نیستیم بنابراین ما باید تابع مقام معظم رهبری باشیم و هر چه فرمودند تبعیت کنیم و دست ایشان را برای هر نوع تصمیم باز بگذاریم.
وی افزود: البته اشکالی ندارد که کسانی نظر خود را بگویند و یا مقام معظم رهبری از کسانی بخواهد که نظر بدهند ولی در هر صورت همه باید تابع تصمیم رهبری باشند.
حجتالاسلاموالمسلمین یزدانی مقدم اضافه کرد: از آیتالله بهجت پرسیدند برخی افراد که برای امام حسین(ع) روضه میخوانند اخلاص لازم را ندارند و ایشان فرمودند در این کار اخلاص لازم نیست یعنی یک سری کارها را انسان باید انجام بدهد ولو هر نیتی وجود داشته باشد.
استاد دانشگاه، با بیان اینکه برخی امور، کارهایی هستند که اگر انسان با هر نیتی انجام دهد آثار وضعی آن را در دنیا و آخرت خواهد دید، گفت: هر کسی با هر نیتی در ایران و بیرون از ایران از ایران و رهبری حمایت کرده است در دنیا و آخرت مأجور خواهد بود و این سخن مستظهر به روایات متعدد کافی شریف است.
وی افزود: گفته شده است که آقای کوهستانی در هنگام وفات مضطرب بود و وقتی گفتند این اضطراب برای چیست و او گفت من در حال مرگ هستم و به ملاقات خدا میروم و از این بابت نگران هستم؛ فردی به ایشان گفت شما به ملاقات خدایی میروی که رحمان است و الرحمان علی العرش استوی و ما امید به رحمانیت خداوند داریم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه مطالب و مبانی ما در باب جنگ و صلح غنی است، افزود: فارابی در آثار متعدد خود گفته است که یکی از شرایط رهبر آن است که قادر بر جنگ باشد یعنی از وظایف رهبری است؛ رهبر به شرطی رهبر است که به قول فارابی از تمام دانشهای بشری و آگاهیها استفاده کند.
وی افزود: بوعلی سینا در مقاله دهم الهیات شفا صورتهای مختلف جنگ را بیان کرده است که آیا این جنگ بین معتقدان به حقیقت اسلام با کسانی است که حقیقت اسلام را قبول ندارند یا جنگ با کسانی است که حقیقت اسلام را قبول دارند. علامه طباطبایی در ۲۰ جلد المیزان که مبنای نظری و روشی دارد به بحث ادراکات اعتباری پرداخته است که البته این نظریه از قدیم مطرح بوده است ولی در دوره علامه، ایشان آن را به پختگی رساند و نوآوریهایی در آن داشت.
حجت الاسلام والمسلمین یزدانی مقدم با بیان اینکه علامه فرموده است خدا به انسان عقل و خرد داده است تا علوم نظری را کسب کند، افزود: از منظر ایشان انسان برای رسیدن به کمالات باید بتواند در جهان اطراف خود تصرف کند و این کار با قوه عمل ممکن است و نه صرفا دانش نظری و از جمله این قوای علمی و عملی استفاده و استخدام نیروهای پیرامون خود است؛ البته استخدام به معنای بهرهکشی مذموم است ولی استخدام طرفینی استخدام ممدوح است.
وی افزود: قراردادها و معاهدات بینالمللی هم برای آن است که ما مزایا و فوایدی دریافت کنیم و امنیت داشته باشیم و طرف مقابل هم خیالش از بابت برخی مسائل راحت باشد؛ الان ما عضو ان پی تی و معاهدات بینالمللی هستیم و پایبندی ما مشروط به این است که طرف مقابل آن را نقض نکند ولی اگر او نقض کرد از منظر علامه طباطبایی پذیرش ستم و بردگی و استخدام مذموم یکطرفه است لذا ما میتوانیم از هر نوع معاهده خارج شویم.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهگ اسلامی، تصریح کرد: ما عقلا از منظر فلسفه سیاسی متعهد به پیمانهایی که طرف مقابل آن را نقض میکند نیستیم و البته ما در این زمینه تابع مقام معظم رهبری هستیم. برخی به امام حسین(ع) نامه نوشتند که علیه معاویه وارد جنگ شود ولی امام(ع) فرمودند ما با معاویه معاهده داریم ولی وقتی معاویه آن را زیر پا گذاشت دیگر پایبندی لازم نبود.
وی بیان کرد: ما هر کاری میکنیم به حول و قوه الهی است و اگر امروز پیروز هستیم با عنایت و لطف خدا و عنایت معصومین(ع) و اولیاءالله است و باید این را مدنظر قرار دهیم تا دچار غرور نشویم.
انتهای پیام