حجتالاسلام والمسلمین عباس رحیمیان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به تشریح فضایل و احکام مرتبط با عید سعید قربان پرداخت و به پرسشهای رایج در این زمینه پاسخ داد.
اعمال مستحب عید قربان
پژوهشگر حوزوی، عید قربان را یکی از اعیاد با برکت اسلامی دانست که در دهم ماه ذیالحجه واقع شده است. اعمال مستحب این روز بزرگ اول غسل، دوم نماز عید، سوم دعاهای مخصوص این روز، بهویژه دعای ندبه، چهارم تکبیرات پس از نمازهای واجب مطابق آنچه در مفاتیحالجنان ذکر شده و مهمترین عمل قربانی کردن است.
قربانی؛ از وجوب برای حجاج تا استحباب برای همه مسلمانان
حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان با اشاره به حجاج بیتالله الحرام، توضیح داد: حاجیانی که پس از انجام مناسک حج از جمله وقوف در عرفات و مشعر وارد سرزمین منا میشوند، پس از رمی جمرات و سنگزنی به نماد شیطان، واجب است قربانی را انجام دهند.
این استاد حوزه علمیه تأکید کرد: هرچند این قربانی برای حاجیان حاضر در منا واجب است، اما اختصاص به آنان ندارد و همه مسلمانان در هر نقطه از جهان میتوانند قربانی مستحب انجام دهند که ثواب بسیار زیادی دارد.
قرض برای قربانی جایز است
به گفته این کارشناس مذهبی، حضرت امیرالمؤمنین علی(علیهالسلام) در روایتی فرمودهاند: «لو علم الناس ما فی الاضحیه لا ستدانوا» «اگر مردم میدانستند چه برکات و ثوابی در قربانی نهفته است، قرض میکردند و قربانی میکردند».
حجتالاسلام والمسلمین رحیمیان در پاسخ به این پرسش که برخی توان مالی برای قربانی ندارند، چه باید بکنند، به سیره پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: «همسر گرامی پیامبر، امسلمه (س)، در همین ایام خدمت رسول گرامی اسلام عرض کرد: یا رسولالله، من پول قربانی ندارم، آیا قرض کنم و قربانی دهم؟ حضرت فرمودند: بله، قرض کن. ارزش این کار را دارد. این قرض یک قرض نیکو است که خداوند آن را ادا میکند».
وی در خصوص اثر این کار ارزشمند خاطرنشان کرد: با اولین قطره خونی که از قربانی بر زمین میریزد، خداوند گناهان قربانیکننده را میبخشد.
امکان مشارکت در قربانی مستحب
این کارشناس مذهبی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر امکان مشارکت چند نفر در یک قربانی، تصریح کرد: برای حاجیان، داشتن قربانی مستقل واجب است. اما برای دیگران که قربانی مستحب انجام میدهند، اشتراک چند نفر در یک قربانی جایز است.
فلسفه قربانی، رسیدن به تقوا است
این استاد حوزه در توضیح فلسفه قربانی و پاسخ به این شبهه که «آیا خدا به قربانی ما نیاز دارد؟» به آیه ۳۷ سوره حج استناد کرد و گفت: الله متعال در این آیه میفرماید «لَنْ یَنَالَ اللَّهَ لُحُومُهَا وَلَا دِمَاؤُهَا وَلَٰکِنْ یَنَالُهُ التَّقْوَیٰ مِنْکُمْ» «هرگز گوشتها و خونهای آنها به خدا نمیرسد، بلکه تقوای شما به او میرسد».
وی در پایان خاطرنشان کرد: هدف از قربانی، رسیدن به تقوا و نزدیکی به خداوند است. این عمل پربرکت، علاوه بر تقرب الهی، موجب رسیدن گوشت به نیازمندان نیز میشود. خداوند انشاءالله به ما توفیق قربانی و برکات آن را عنایت کند.
انتهای پیام/