شناسهٔ خبر: 72638939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

توسعه مهارت‌افزایی پژوهشی طلاب، راهبرد معاونت پژوهش حوزه آذربایجان غربی است

حوزه/ حجت‌الاسلام زینال‌زاده با تأکید بر اینکه حرکت علمی حوزه بدون پژوهش امکان‌پذیر نیست، گفت: برای تحقق تحول علمی در حوزه، راهبرد اصلی حوزه علمیه استان آذربایجان غربی مهارت‌افزایی و توانمندسازی پژوهشی طلاب و اساتید است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام هادی زینال‌زاده، معاون پژوهش حوزه علمیه آذربایجان غربی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد با اشاره به ضرورت تحول جدی در نظام پژوهش حوزه‌های علمیه، اظهار داشت: حرکت علمی حوزه بدون پژوهش ممکن نیست.

وی ادامه داد: نگاه سطحی و صرفاً آموزشی به تحصیل طلبه، نه‌تنها آینده علمی حوزه را تهدید می‌کند، بلکه موجب کاهش اعتماد بدنه نخبگانی کشور به ظرفیت علمی حوزه خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که طراحی و اجرای برنامه‌ها بر پایه اسناد بالادستی پژوهش حوزه‌های علمیه و تأکیدات مرکز معاونت پژوهش بوده است، گفت: تمامی برنامه‌های اجراشده در این مسیر با رویکرد ارتقاء واقعی توان علمی طلاب و تقویت بنیه پژوهشی مدارس علمیه طراحی شده و خوشبختانه امروز شاهد آثار بسیار خوبی در این زمینه هستیم.

معاون پژوهش حوزه آذربایجان غربی، با اشاره به سه محور اساسی در فرآیند توانمندسازی اساتید پژوهش بیان کرد: نخستین محور، برگزاری دوره جامع تربیت مدرس پژوهش بود که به‌صورت منطقه‌ای با حضور اساتید منتخب مدارس علمیه برگزار شد و طی آن، بیش از ۳۰۰ ساعت آموزش تخصصی ارائه گردید.

وی ادامه داد: اکنون استان از نظر تأمین اساتید پژوهشگرِ مجرب و دارای مجوز رسمی، در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارد.

وی ابراز کرد: دومین محور، برگزاری دوره‌های ماده واحده پژوهشی ویژه اساتیدی بود که پایان‌نامه نداشتند یا نیازمند بازآموزی مهارت‌های پژوهشی بودند، این دوره‌ها به‌صورت فشرده و هدفمند برگزار شد و آذربایجان غربی در زمره معدود استان‌هایی است که اجرای پنج‌گانه این دوره‌ها را به‌طور کامل به سرانجام رسانده است.

حجت الاسلام زینال‌زاده در تشریح سومین گام در این زمینه گفت: محور سوم، طراحی برنامه‌ای بومی و استانی در دستور کار قرار گرفت و طی آن، دوره‌های کارگاهی مهارت‌افزایی در مدارس علمیه سطح استان برگزار شد و حتی اساتید سطوح عالی نیز در این برنامه‌ها مشارکت فعالی داشتند، استقبال چشمگیر از این دوره‌ها، ما را بر آن داشت تا آن را به یک الگوی دائمی برای ارتقاء علمی اساتید حوزه تبدیل کنیم.

وی در ادامه به شاخص‌های کیفی تولیدات پژوهشی طلاب استان اشاره کرد و ادامه داد: برنامه‌ریزی هدفمند برای تقویت مهارت‌های پژوهشی طلاب، امروز خود را در خروجی‌هایی نظیر جشنواره علامه حلی و مجلات علمی طلاب نشان می‌دهد.

معاون پژوهش حوزه علمیه استان آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: در جشنواره علامه حلی امسال، آثار طلاب استان در سطح کیفی بسیار بالایی قرار داشت و از میان ۱۱ مجله برگزیده کشوری، چهار مجله مربوط به طلاب آذربایجان غربی بود؛ این دستاورد بیانگر آن است که امروز طلاب این استان، هم‌سنگ طلاب قم، وارد میدان علمی شده‌اند.

وی با تأکید بر ضرورت پیوند میان پژوهش حوزه و نیازهای روز جامعه، تصریح کرد: کانون‌های علمی طلاب با هدف پاسخ‌گویی به شبهات روز و تولید محتوا در حوزه مسائل نوپدید، فعال شده‌اند.

وی در این باره توضیح داد: این کانون‌ها در ارتباط با نهادهای علمی و فرهنگی استان، از جمله دانشگاه‌ها، نشست‌های تخصصی برگزار کرده‌اند و در تبیین گفتمان دینی در فضای عمومی نقش‌آفرینی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: انجمن‌های علمی طلاب با رویکرد علمی‌تر و با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، سلسله نشست‌های مشترکی را برای بررسی موضوعات راهبردی در حوزه دین و جامعه برگزار کرده‌اند که این تعامل میان نخبگان حوزوی و دانشگاهی، دستاوردی مهم برای تقویت جایگاه علمی حوزه محسوب می‌شود.

حجت الاسلام زینال‌زاده با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاسیه‌های معاونان پژوهش حوزه، اظهار کرد: این اجلاسیه فرصت مناسبی برای بررسی راهبردها، آیین‌نامه‌ها، تبادل تجربیات و بررسی مسائل جاری پژوهش در حوزه‌های استانی است.

انتهای پیام. /