شناسهٔ خبر: 72593721 - سرویس فیلم
نسخه قابل چاپ منبع: عصر ایران | لینک خبر

راز معشوقی که خودکشی کرد در تابلوی پاپ قرمز پوش / شاهکاری تراژیک پس از نیم‌قرن (فیلم)

این تابلو، تنها اثر از سری پاپ‌های بیکن است که پاپ را در کنار جرج دایر، منبع الهام بیکن و گانگستری از شرق لندن، به تصویر می‌کشد.

صاحب‌خبر -

فیلم گزارش را این‌جا ببینید

عصر ایران ــ تابلوی «بررسی پاپ قرمزپوش ۱۹۶۲، نسخه دوم ۱۹۷۱»، اثر فرانسیس بیکن، پس از دهه‌ها پنهان ماندن از چشم عموم، همچنان شگفتی می‌آفریند. این اثر که در اکتبر ۱۹۷۱ در قصر بزرگ پاریس رونمایی شد و سپس در نمایشگاه دوسلدورف ۱۹۷۲ به نمایش درآمد، در سال ۱۹۷۳ توسط خانواده‌ای خریداری شد و از آن زمان تاکنون از انظار عمومی دور مانده است.

این تابلو، تنها اثر از سری پاپ‌های بیکن است که پاپ را در کنار جرج دایر، منبع الهام بیکن و گانگستری از شرق لندن، به تصویر می‌کشد. بیکن، که از اواخر دهه ۱۹۴۰ به تابلوی «پرتره پاپ اینوسنت دهم» اثر ولاسکز علاقه‌مند بود، در این اثر فضایی تئاتریکال و دراماتیک خلق کرده است. دایر گویی در حال قضاوت یا اعتراف‌گیری از پاپ، قدرتمندترین فرد زمین، است. تکنیک بیکن، با نقاشی روی پشت کتان و ایجاد فضاهای خالی و سکوت، ترکیبی از امپرسیونیسم انتزاعی و نیروهای گریز از مرکز را به نمایش می‌گذارد که بیننده را به بخشی از اثر تبدیل می‌کند.

تراژدی این تابلو زمانی عمیق‌تر شد که تنها ۳۶ ساعت پیش از افتتاح نمایشگاه پاریس، جرج دایر در هتلی خودکشی کرد. این رویداد بیکن را به خلق سری «سه‌لتی‌های سیاه» به یاد دایر سوق داد. تابلوی «بررسی پاپ قرمزپوش» دیالوگی بصری بین پاپ و دایر، بیکن و ولاسکز، و حتی آرزوهای خود بیکن ایجاد می‌کند. ترکیب عصبی بودن و بی‌روحی در این اثر، آن را به شاهکاری نادر تبدیل کرده که تنها معدودی از نقاشان قادر به خلق آن بوده‌اند.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران کانال 1 aparat.com/asriran کانال 2 youtube.com/@asriran_official/videos