شناسهٔ خبر: 72388921 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

خودرو ارزان نمی‌شود، مگر با توافق واقعی و تولید بالا

بازار خودرو در آستانه مذاکرات ایران و آمریکا بین رکود و جهش قیمتی سرگردان است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، بازار خودرو در شرایطی به‌سر می‌برد که نوسانات اخیر قیمت‌ها بیشتر حاصل تغییرات نرخ ارز بوده و نه نشانه‌ای از افت واقعی قیمت‌ها. کارشناسان معتقدند اگر مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه مثبتی منجر شود، قیمت خودرو حداکثر تا ۱۰ درصد کاهش خواهد یافت؛ اما در صورت شکست مذاکرات، احتمال جهش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت‌ها تا تابستان وجود دارد.

در حالی که اخبار مذاکرات ایران و آمریکا دوباره به تیتر رسانه‌ها بازگشته، بازار خودرو در موقعیتی متزلزل قرار گرفته است. قیمت‌ها اندکی کاهش یافته‌اند، اما این کاهش بیشتر ناشی از نوسانات نرخ ارز بوده و هنوز به‌عنوان نشانه‌ای از افت پایدار تلقی نمی‌شود. ابراهیم شجاعت، کارشناس صنعت خودرو، معتقد است که افت اخیر قیمت‌ها بیشتر حالت نوسانی دارد تا واقعی.

شجاعت می‌گوید اگر مذاکرات به نتیجه مثبت منجر شود، بازار خودرو می‌تواند از وضعیت سردرگمی فعلی خارج شده و شاهد نوعی ثبات نسبی باشد. با این حال، حتی در سناریوی خوش‌بینانه، انتظار کاهش بیش از ۱۰ درصدی قیمت‌ها واقع‌بینانه نیست. ثبات نسبی می‌تواند فضای روانی مثبتی ایجاد کند، اما کاهش واقعی قیمت‌ها تنها در بلندمدت و با ورود شرکت‌های خارجی و افزایش تولید امکان‌پذیر خواهد بود.

او با اشاره به دوران ثبات در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ یادآور شد که آن زمان بازار خودرو با تولید بالا، عرضه مستمر و فروش اقساطی، دچار تنش قیمتی نبود. اما امروز در شرایطی هستیم که تولید سالانه به سختی به یک میلیون دستگاه می‌رسد و تفاوت قیمت کارخانه و بازار دوباره به‌ شدت بازگشته است.

در کنار فضای سیاسی، عوامل داخلی نیز بازار را دچار نوسان کرده‌اند. افزایش تعرفه واردات خودرو و احتمال اعمال تعرفه‌های جدید بر قطعات خودروهای مونتاژی، همچنین رشد نرخ پایه‌ای گمرکی از ۲۸ هزار به حدود ۷۰ هزار تومان، موجب تشدید نگرانی‌ها در بازار شده است. این فاکتورها باعث شده‌اند بازار بیش از هر زمان دیگری مستعد جهش قیمتی باشد.

اگر مذاکرات شکست بخورد و بازار ارز نیز نوسانات شدیدتری را تجربه کند، شجاعت پیش‌بینی می‌کند قیمت خودرو در بازار آزاد تا تابستان بین ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش یابد. او هشدار داد که در چنین شرایطی، بازار از خرداد ماه وارد فاز جدیدی از التهاب خواهد شد.

در حال حاضر، به گفته شجاعت، میزان حباب قیمتی در خودروهای داخلی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد است. این در حالی است که خودروهای چینی و وارداتی، به‌ دلیل عرضه نسبتاً منظم، حباب قیمتی کمتری دارند. در مجموع، بازار در حالت انتظار و رکود قرار دارد؛ سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید ندارند و مصرف‌کنندگان نیز از پس هزینه‌ها برنمی‌آیند.