شناسهٔ خبر: 72216646 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه قدس | لینک خبر

استاندار خراسان رضوی در نخستین جلسه کارگروه ملی زیارت با حضور معاون اول رئیس‌جمهور در دولت چهاردهم:

مصوبات پیشین کارگروه ملی زیارت اجرایی نشده است

استاندار خراسان رضوی گفت: برخی مصوبات در مقاطع زمانی متناسب با شرایط همان دوره اجرا شده‌اند؛ اما برخی که اهمیت بالایی دارند، هنوز اجرایی نشده‌اند.

صاحب‌خبر -

غلامحسین مظفری در نخستین جلسه با اعضای «کارگروه ملی زیارت» در دولت چهاردهم که صبح دوشنبه در تالار ولایت آستان قدس رضوی با حضور تولیت آستان قدس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نمایندگان اعتاب مقدسه، استانداران چهار استان خراسان رضوی، قم، فارس و تهران، نمایندگان مجلس و مدیران ارشد سازمان‌های کارگروه برگزار شد، به عنوان دبیر کارگروه به توضیح مصوبات پیشین پیشنهادهای مطرح شده در کارگروه ملی زیارت پرداخت که این مصوبات مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه این نخستین جلسه پس از شهادت آیت الله رئیسی است، افزود: خوشبختانه این چهاردهمین جلسه کارگروه ملی زیارت است که تاکنون ۱۴۷ مصوبه در این کارگروه تصویب شده است.
استاندار خراسان رضوی درباره مصوبات پیشین کارگروه که هنوز اجرایی نشده‌اند، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین آن‌ها ساخت قطار سریع‌السیر مشهد-تهران است که سابقه تصویب آن در کارگروه به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۴۰۱ بازمی‌گردد و در همه جلسات بر آن تأکید شده است. رهبر معظم انقلاب نیز بارها بر اهمیت این پروژه تأکید کرده‌اند.
مظفری گفت: در آخرین جلسه کارگروه ملی، پنج بند درباره این پروژه تصویب شد؛ هماهنگی با شرکت سرمایه‌گذار فعال در میادین نفتی برای تأمین مالی از محل تهاتر نفت، همکاری با شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی، مشارکت قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، درج پروژه در پیوست شماره یک قانون بودجه سنواتی و همچنین پیشنهادهای دیگر برای تأمین مالی جزو این مصوبات بوده است.
وی درباره پروژه‌های دیگر نیز خاطرنشان کرد: پروژه بعدی، تکمیل آزادراه حرم تا حرم است. خوشبختانه مسیر قم تا گرمسار اجرا شده؛ اما مسیر مشهد تا سبزوار که سهم زیادی در ترافیک زائران دارد، نیازمند توجه ویژه است. ما در شرق کشور با فقر وجود آزادراه مواجه‌ایم به گونه‌ای که از حدود 3 هزار کیلومتر آزادراه کشور، تنها ۳۸ کیلومتر سهم استان است در حالی که سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند. این یعنی هر سه سال یک‌ بار، کل جمعیت کشور به زیارت مشرف می‌شوند؛ اما تنها یک درصد از آزادراه‌های کشور در شرق قرار دارد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ مقرر شده بود سهم قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در پروژه حرم تا حرم به ۵۰ درصد کاهش یابد که هنوز اجرایی نشده است. تأمین مالی پروژه نیز از محل منابع عمومی و نفت در دستور کار بوده است. ما درخواست داریم وزارت راه و شهرسازی در یک ماه آینده مصوبات را اجرایی و گزارش را ارائه کند.
مظفری عنوان کرد: در کارگروه، ساخت 2 هزار چشمه سرویس بهداشتی برای زائران بارگاه مطهر امام رضا(ع) مصوب شده است. شهرداری اقدام‌های اولیه را انجام داده و مکان‌یابی صورت گرفته است. مقرر شده بود سازمان مدیریت در سال ۱۴۰۴ از محل منابع مشخص، مبلغ مورد نیاز را تخصیص دهد.
وی اضافه کرد: ساخت چهار کمپ جدید در زمینی به وسعت ۷۵ هکتار در دستور کار قرار دارد. زمین‌ها با همکاری شهرداری و آستان قدس تأمین شده‌اند. درخواست ما این است که در پیگیری‌های بعدی، این پروژه مهم عملیاتی شود.
حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از روند تغییر پروژه قطار سریع‌السیر مشهد گفت: این پروژه که از سال ۱۳۹۳ مطرح بوده، اکنون پس از ۱۱ سال به قطار برقی تغییر عنوان داده شده است تا برای توجیه اقتصادی و جذب بخش خصوصی مورد استفاده قرار گیرد.
لازم به ذکر است؛ در این جلسه تبدیل شدن کارگروه ملی زیارت به شورای عالی، اعمال تعرفه‌های واحد‌های گردشگری برای مجتمع‌های بین‌راهی، ایجاد سامانه جامع زیارت و پیوستن اعضای جدید به این کارگروه نیز مورد بحث و بررسی قرار رفت.