به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد،آیتالله سید احمد علمالهدی، امام جمعه مشهد در بیستو یکمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در حسینیه دفتر نماینده ولیفقیه در استان خراسان رضوی به تفسیر آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص پرداخت و اظهارداشت: در این آیه، ذات مقدس پروردگار سرنوشت سعادتمند اخروی را منحصر به انسانهایی میکند که دو جریان سلبی در زندگیشان وجود ندارد و دو چیز را اراده نمیکنند: نخست، برتریجویی نسبت به دیگران و دیگری، فساد.
جامعه دینی تحت تأثیر دو جریان اقلیت قرار دارد
وی افزود: منشأ انحراف و فساد ما در زندگی اجتماعی شکل میگیرد که فکر و عقل ما را نیز تحت تأثیر قرار میدهد و در همه ابعاد سعادت و شقاوت ما نقش دارد. در جامعهای که ما زندگی میکنیم، بهویژه جامعه دینی ما که با یک نظام اسلامی و ولایی اداره میشود، دو اقلیت در دو طرف جامعه حضور دارند و یک اکثریت در میان آنها قرار گرفته است.
اقلیت جهادی و اقلیت مادیگرا، شکلدهنده مسیر جامعه
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: یکی از این دو اقلیت، اقلیت جهادی است که زندگی خود را بر اساس جهاد فی سبیل الله تنظیم کرده و آنچه برای او اهمیت دارد، رضایت خداوند است. اقلیت دوم، اقلیت مادهپرست و منفعتطلب است که تنها به سود و منافع مادی میاندیشد. این دو اقلیت در دو سوی جامعه زندگی میکنند و اکثریت جامعه که در میان آنها قرار دارد، تحت تأثیر این دو گروه است.
وی اضافه کرد: اگر اقلیت جهادی بتواند بر اکثریت تأثیر بگذارد، جامعه دینی خواهد شد و تمام انسانها در آن به یکدیگر کمک میکنند و بهترین زندگی اجتماعی را تجربه خواهند کرد؛ اما اگر اقلیت مادیگرا بر جامعه غلبه کند، جامعه به فضایی وحشیانه تبدیل میشود که در آن، افراد تنها به منافع خود فکر کرده و به یکدیگر آسیب میزنند. این وضعیت، میدان جهاد را برای گروههای جهادی و میدان منافع و سودهای مادی را برای اقلیت منفعتطلب فراهم میکند.
تزلزل اقتصادی، فرصتی برای منفعتطلبان و عرصهای برای جهادگران
آیتالله علمالهدی تأکید کرد: در زندگی اجتماعی امروز، نوسان و بیثباتی اقتصادی حاکم است. هر روز یک جریان جدید در اقتصاد به وجود میآید و موقعیتهای مختلف ایجاد میشود؛ در این بستر، عدهای منفعتطلب زندگی خود را بهگونهای تنظیم میکنند که از این بیثباتی بیشترین سود را ببرند، درحالیکه اقلیت جهادی در عرصههای مختلف، ازجمله جهاد، آموزش و فرهنگ، به دنبال حل مشکلات مردم و کمک به اقشار آسیبپذیر جامعه هستند.
وی گفت: با وجود این دو اقلیت، اگر جامعه بخواهد رشد و پیشرفت کند، کدامیک باید توسعه بیشتری پیدا کند؟ پیش از پاسخ به این سؤال، باید بررسی کنیم که چرا این دو اقلیت در جامعه شکل گرفتهاند.
عضو عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: گروهی از انسانها، بر اساس فطرت خداجویی، از ابتدا رضایت خداوند متعال را محور زندگی خود قرار داده و به دنبال زندگی جهادی میروند. چنین افرادی در فعالیتهای اجتماعی و مدیریتی خود، محدودیت زمانی و مرزی ندارند و از تمام امکانات وجودی خود برای خدمت به مردم و جلب رضایت خداوند استفاده میکنند، بدون اینکه خود را برتر از دیگران ببینند.
مادیگرایی، محور زندگی منفعتطلبان
وی عنوان کرد: در مقابل، کسانی هستند که تنها زندگی مادی را دیده و به دنبال افزایش ثروت و سود خود هستند تا بتوانند تمام امکانات رفاهی زندگی را برای خود فراهم کنند. در نتیجه، خود و خواستههای نفسانیشان محور زندگیشان قرار میگیرد.
آخرت، بازتابی از زندگی دنیوی انسان
آیتالله علمالهدی با بیان اینکه زندگی آخرت متصل به زندگی دنیاست، ابراز کرد: به هر شکلی که در دنیا زندگی کرده باشید، در آخرت نیز نتیجه آن را خواهید دید؛ اگر زندگی شما بر اساس رضایت و عبادت خداوند متعال باشد، آخرت شما نیز در همین مسیر ادامه پیدا خواهد کرد و سعادتمند خواهید شد. اما اگر زندگی دنیوی شما مادیگرا باشد، آخرت شما نیز بر اساس همین شخصیت مادی و حیوانی شکل خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: بهشت و جهنم برای ما قابلتصور نیستند. توصیفاتی که درباره آنها گفته شده، صرفاً برای تقریب ذهن است. در بهشت، علاوه بر روح، جسم انسان نیز زندگی خواهد کرد و عذاب جهنم نیز محدود به آتش نیست. خداوند در قرآن تصویری از زندگی جهنمی را ارائه کرده و فرموده است: «اینها وقتی فریاد میزنند که ما تشنه هستیم، به آنها آبی میدهند مانند مُهل» (فلز ذوبشده).
قدرتطلبی و ثروتاندوزی، انحراف جامعه از مسیر الهی
وی با اشاره به آیه ۸۳ سوره مبارکه قصص تصریح کرد: خداوند متعال در این آیه میفرماید: «تِلْکَ الدَّارُ الْآخِرَةُ نَجْعَلُهَا لِلَّذِینَ لَا یُرِیدُونَ عُلُوًّا فِی الْأَرْضِ وَلَا فَسَادًا وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِینَ»؛ یعنی آن سرای آخرت را برای کسانی قرار میدهیم که در زمین به دنبال برتریجویی و فساد نیستند و سرانجام نیک، برای پرهیزکاران است.
آیتالله علمالهدی ابراز کرد: این آیه در ادامه داستان قارون آمده است؛ کسی که از ملازمان حضرت موسی (ع) بود اما با ایجاد یک جریان اجتماعی در بنیاسرائیل، مردم را بهجای توجه به خداوند، به سمت پول و ثروت سوق داد. زمانی که مؤمنان به او تذکر دادند که بخشی از ثروتش را در راه خدا انفاق کند، پاسخ داد: «من این ثروت را با علم خودم به دست آوردهام.»
فرجام شوم قارون؛ عبرتی برای تاریخ
وی عنوان کرد: قارون با نمایش ثروت خود، جامعه را تحت تأثیر قرار داد تا جایی که مردم به او احترام گذاشته و آرزو کردند مانند او شوند. پسازآن، او به فکر قدرتطلبی افتاد. این وضعیت را میتوان در جوامع امروزی نیز مشاهده کرد؛ جایی که افراد ثروتمند بهدنبال کسب قدرت و ورود به مسئولیتهای دولتی هستند.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی ادامه داد: در نهایت، قارون توطئهای علیه حضرت موسی (ع) ترتیب داد و زنی را تطمیع کرد تا به او نسبت ناروا دهد، اما زن در لحظه آخر حقیقت را فاش کرد. حضرت موسی (ع) به درگاه خدا دعا کرد و خداوند دستور داد زمین، قارون و اموالش را ببلعد.
پرهیزکاری، معیار سعادت اخروی
امام جمعه مشهد مقدس با اشاره به ادامه داستان قارون، افزود: خداوند متعال در آیهای دیگر تأکید میکند که سرانجام نیک برای پرهیزکاران است. کسانی که در زندگی به دنبال فساد و برتریجویی نباشند، آخرت از آنِ آنها خواهد بود.