شناسهٔ خبر: 71987992 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

بازگشت پنهانی پراید به خط تولید | چرا سهند فروش نمی‌رود؟

تولید مخفیانه پراید در پارس خودرو با وجود ممنوعیت رسمی، شکست واردات زوتی DL5 و زمین‌گیر شدن سهند، تصویر جدیدی از بحران در این خودروسازی را ترسیم کرده است.

صاحب‌خبر -

جهان صنعت نیوز، گزارش تازه‌ای از عملکرد پارس خودرو در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این خودروساز ضمن آغاز تولید انبوه سهند، همچنان تولید پراید را به‌صورت SKD ادامه می‌دهد؛ درحالی‌که نه‌تنها هیچ‌کدام از بیش از ۱,۱۴۰ پراید مونتاژ شده را نفروخته، بلکه نزدیک به ۲,۱۰۰ دستگاه سهند نیز در پارکینگ‌ها انبار شده‌اند.

پارس خودرو در سال ۱۴۰۳ با تمرکز بر تولید انبوه خودروی سهند، گام مهمی برای تنوع‌بخشی به محصولاتش برداشت. تا پایان بهمن‌ماه، این شرکت ۱۳,۳۰۰ دستگاه سهند تولید کرد، اما تنها ۱۱,۱۸۰ دستگاه به مشتریان تحویل داده شد. بیش از دو هزار دستگاه در پارکینگ‌ها باقی مانده‌اند، معضلی که نشان از چالش‌های تولید و احتمالا ضعف در زنجیره تأمین یا بازار فروش دارد.

با وجود خروج رسمی پراید از خط تولید، صورت‌های مالی پارس خودرو نشان می‌دهد که این شرکت در سال گذشته بیش از ۱,۱۴۰ دستگاه پراید را به‌صورت SKD مونتاژ کرده، بدون آنکه هیچ‌کدام را بفروشد. در سال گذشته نیز پارس خودرو ۱,۶۵۰ دستگاه پراید SKD تولید و بیش از ۷۰۰ دستگاه را فروخته بود. کاهش ۳۰ درصدی تولید پراید در سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که ادامه تولید آن در ۱۴۰۴ در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پارس خودرو در اولین گام‌های ورود به بازار واردات، زوتی DL5 را به ایران آورد؛ اما این خودرو چینی با بی‌مهری بازار مواجه شد. تا پایان بهمن، تنها ۵۰۰ دستگاه وارد شد و با توقف تولید این مدل در چین، امکان ادامه واردات از بین رفت. این تجربه ناموفق، نخستین تلنگر جدی به پارس خودرو در عرصه واردات خودرو بود.

در سایه شکست زوتی، پارس خودرو اکنون تمرکز خود را روی واردات کراس‌اوور هیبریدی ROEWE ERX5 گذاشته است. این خودرو در آخرین دور فروش وارداتی در سامانه یکپارچه عرضه شد و گزارش‌ها حاکی از استقبال خوب مشتریان دارد؛ نشانه‌ای مثبت که شاید بتواند خاطرات تلخ واردات زوتی را جبران کند و آینده وارداتی این خودروساز را روشن‌تر سازد.

منبع اقتصاد نیوز