شناسهٔ خبر: 71867117 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

معیارهای قرآنی استفاده از هوش مصنوعی

استاد حوزه علمیه خواهران گفت: یک فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی بنیان خانواده، ابعاد فکری، اخلاقی و… را تحت تاثیر خود قرار داده است که با استفاده از کلام وحی، می‌توان راه مواجهه با آن را فرا گرفت و از آن در راه خدمت به خانواده قرآنی بهره‌مند شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه؛ خانم فاطمه فلاح تفتی استاد حوزه علمیه خواهران با حضور در غرفه مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در مصلی تهران برگزار شد، با اشاره به موضوع هوش مصنوعی در خدمت خانواده قرآنی؛ امکانات، مخاطرات و معیارهای قرآنی برای هدایت، اظهار کرد: خداوند در آیه ۲۱ سوره روم می‌فرماید؛ وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِی ذَٰلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ، از نشانه‌های قدرت اوست که برایتان از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد، در این عبرت‌هایی است برای مردمی که تفکر می‌کنند، خداوند در این آیه به پایه و بنیان خانواده، یعنی آرامش، موده و رحمت اشاره می‌کند و در واقع این سه مورد ارکان اصلی نظام خانواده را تشکیل می‌دهند، خانواده همواره در تمام عصرها مکانی برای تربیت، انتقال مفاهیم آموزنده و… بوده است و امروزه با وجود تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی خانواده قرآنی همچنان در تکاپوی حفظ ارزش‌های خود و مقابله با اخلال در آرامش است.

وی افزود: یک فناوری پیشرفته مانند هوش مصنوعی، بنیان خانواده، ابعاد فکری، اخلاقی و… را تحت تاثیر خود قرار داده است که با استفاده از کلام وحی، می‌توان راه مواجهه با آن را فرا گرفت و از آن در راه خدمت به خانواده قرآنی بهره‌مند شد.

استاد حوزه ادامه داد: منظور از خانواده قرآنی یعنی نهادی که در تمام ابعاد وجودی خود مانند ساختار تا روابط اعضای خانواده مقید به تعالیم و ارزش‌های قرآنی است، منظور از هوش مصنوعی مجموعه‌ای از ابزارهای هوشمند شامل تمام چت‌های GBT و… است که شاخه‌ای از علوم رایانه و مهندسی می‌باشد و از طریق الگوریتم‌ها به یادگیری داده‌ها، علوم مختلف، استدلال و… می‌پردازد.

فلاح تفتی گفت: فرصت‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند برای خانواده قرآنی ایجاد کند " آموزش و تربیت قرآنی " است، اپلیکیشن‌های ایرانی نیز در حوزه هوش مصنوعی برای آموزش و تربیت قرآنی فعالیت می‌کنند که شامل اپلیکیشن‌های تحلیل تلاوت قران با هوش مصنوعی می‌شود و می‌توانند در تجوید حروف و دقت در تلفظ آن حرف اول را بزنند، سیستم‌های آموزش قرآنی با بهره‌گیری از بازی‌سازی نیز برای کودکان وجود دارد تا کودکان راحت‌تر با مفاهیم قرآنی آشنا شوند.

وی مطرح کرد: سیستم‌های پرسش و پاسخ قرآنی از طریق آیات و روایات، دستیاران مجازی قرآنی مانند سایت سفیر آیه‌ها، ارتباطات و صله رحم برای تبادل نظرات قرآنی مانند سایت مدرسه نورا، مشاوره و حل اختلافات با استفاده از ChatBot های قرآنی و مشاوره نیز بخشی از فرصت‌های هوش مصنوعی در این عرصه است.

استاد حوزه علمیه خواهران بیان کرد: یکی از عمده مشکلات خانواده‌های مذهبی با سایر بستگان که عقیده قرآنی ندارند، قطع ارتباط و عدم صله رحم است که با استفاده از شبکه‌های تحلیل علوم و ارتباطی هوشمند می‌توان با این موضوع مقابله کرد.

وی گفت: اگر کسی در عصر امروز فناوری نتواند از کاربردهای هوش مصنوعی به نحو احسن بهره‌ ببرد، در جامعه بی‌سواد تلقی خواهد شد اما با این همه ابزار هوش مصنوعی دارای مخاطرات و زیان‌هایی مانند کاهش تعاملات عاطفی با خانواده است زیرا وقتی ارتباطات چهره به چهره به تعاملات مکتوب مجازی منتقل شود منجر به کاهش روابط عاطفی خواهد شد و اصطلاح فقر عاطفی دیجیتال یک اصطلاح دقیق است که می‌توان برای این موضوع در نظر گرفت.

فلاح تفتی بیان کرد: وابستگی بیش از حد به استفاده از هوش مصنوعی نیز یکی دیگر از آسیب‌های موجود است، زیرا با تسهیل امور علمی و آموزشی، امکان تدبر، تعقل و تفکر را از انسان سلب می‌کند و این مخالف آموزه‌های قرآنی است زیرا خداوند در قرآن کریم اشاره می‌کند؛ أَفَلاَ یَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَیْرِ اللّهِ لَوَجَدُواْ فِیهِ اخْتِلاَفًا کَثِیرًا، وَهُوَ الَّذِی یُحْیِی وَیُمِیتُ وَلَهُ اخْتِلَافُ اللَّیْلِ وَالنَّهَارِ أَفَلَا تَعْقِلُونَ.

وی ابراز کرد: به خطر افتادن سلامت جسم و روان با استفاده افراطی و بیش از حد و حریم خصوصی بخشی دیگر از آسیب‌های هوش مصنوعی است که می‌تواند از طریق داده‌های مربوطه زندگی، شخصیت و خانواده را تحت شعاع قرار دهد.

استاد حوزه علمیه خواهران ادامه داد: عدم مسئولیت پذیری در خانواده می‌تواند یکی دیگر از آسیب‌های هوش مصنوعی تلقی شود که با ضمیمه نکردن عناصر انسانی، افراد به عدم مسئولیت ترغیب و تحریک می‌کند، الگو پردازی، به چالش کشیدن تربیت فرزندان و… از دیگر مخاطرات این تکنولوژی خواهد بود.

فلاح تفتی افزود: می‌توان به پنج معیار قرآنی در استفاده از هوش مصنوعی از جمله رعایت اصل اعتدال و میانه‌روی، مسئولیت‌پذیری و امانت داری، اصل مشورت، هم‌اندیشی و حفظ کرامت انسانی و رعایت تقوا اشاره کرد که قرآن کریم مکرر به رعایت این موارد در زندگی قرآنی تاکید می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها: