شناسهٔ خبر: 71866395 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

شرکت بهمن موتور تجربه زیادی در مونتاژ خودروهای جذاب ژاپنی داشته و  سدان مزدا ۳ بین محصولات این شرکت بسیار محبوب بوده است. حالا نسل جدید مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ توسط شرکت بی‌ام کارز، زیر مجموعه گروه بهمن به کشورمان وارد شده و در آخرین دوره ثبت نام خودروهای وارداتی طی سال ۱۴۰۳ به سامانه یکپارچه اضافه شده است. بنابراین مجددا می‌توان به موفقیت این محصول پرآوازه و باکیفیت گروه بهمن در ایران امیدوار بود.

صاحب‌خبر -

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

اقتصادآنلاین- روزبه راد؛ اوایل دهه ۸۰ بود که یک سدان زیبای ژاپنی به نام مزدا ۳۲۳ در بازار ایران حکمرانی می‌کرد و تولیدات قدیمی داخلی نیز توان رقابت با این خودروی جذاب گروه بهمن را نداشتند. بعد از توقف تولید مزدا ۳۲۳، کمپانی ژاپنی مدل مزدا ۳ را به جای آن عرضه کرد که نسل اول و دوم این خودرو طی سال‌های میانی دهه ۸۰ تا اواخر دهه ۹۰ شمسی توسط گروه بهمن مونتاژ شد و به صورت گسترده در بازار داخل به فروش رسید که با استقبال بسیار وسیع مشتریان ایرانی نیز روبرو بود. 

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

اگرچه تحریم‌های خارجی و توقف واردات خودرو طی چند سال گذشته، مزدا ۳ را از سبد خودروهای صفر کیلومتر بازار ایران بیرون کرده بود اما مجدداً گروه بهمن به سراغ این خودروی خانوادگی زیبا و اسپرت رفته تا آن را به صورت وارداتی از طریق شرکت بی ام کارز در ایران طی سال ۱۴۰۴ به فروش برساند.

 

 با توجه به گستردگی خدمات پس از فروش و شبکه بزرگ نمایندگی‌های گروه بهمن در سراسر کشور، خریداران مزدا ۳ جدید احتمالاً با دغدغه کمتری در زمینه نگهداری از خودرو و تامین قطعات روبرو خواهند شد که این مورد یکی از مهمترین نقاط قوت مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن به حساب می‌آید.

مشخصات فنی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴

مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن از لحاظ فنی دارای یک نقطه قوت است و آن اینکه برخلاف بسیاری از حریفان به سراغ موتورهای توربو شارژ یا گیربکس‌های دو کلاچه نرفته و از سیستم پیشرانه تنفس طبیعی به همراه جعبه دنده اتوماتیک سنتی با چرخ دنده‌های سیاره‌ای و مجهز به مبدل گشتاور استفاده می‌کند. این ترکیب فنی نوید یک استهلاک پایین سازگاری بیشتر با کیفیت سوخت داخل و از به تعمیر و نگهداری پایین‌تر جعبه دنده می‌دهد که همگی این موارد برای مشتریان ایرانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

 

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

موتور چهار سیلندر ۲ لیتری مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی بهمن موتور حداکثر قدرتی معادل ۱۵۶ اسب بخار و ۲۰۲ نیوتن‌متر گشتاور را به وسیله یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT به چرخ‌های جلو منتقل کند. این پیشرانه به تکنولوژی اسکای اکتیو مجهز شده و میانگین مصرف سوخت آن در هر ۱۰۰ کیلومتر آزمایشگاهی چیزی حدود ۵.۸ لیتر است.  مخزن سوخت این خودرو هم حدود ۵۱ لیتر ظرفیت دارد و بنابراین می‌توان روی پیمایشی نزدیک به ۸۰۰ تا ۸۵۰ کیلومتر با یک مرتبه سوختگیری با این خودرو، به ویژه در سفرهای بین شهری حساب باز کرد.

 

شتاب مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ وارداتی بی ام کارز نزدیک به ۹.۵ ثانیه است که برای یک خودرو مجهز به موتور تنفس طبیعی به وزن حدود ۱۴۴۰ کیلوگرم رقم مطلوبی به حساب می‌آید. بیشترین سرعت این سدان گروه بهمن هم نزدیک به ۲۱۶ کیلومتر بر ساعت است و تقریباً می‌تواند همان چابکی و چالاکی مورد انتظار طرفداران مزدا را به نحو نسبتاً کافی برآورده کند.

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

سیستم تعلیق جلو طبق همیشه از نوع مکفرسون مستقل است اما شرکت مزدا برخلاف گذشته تصمیم گرفته تا سیستم تعلیق مولتی‌لینک عقب را کنار بگذارد و از سامانه یکپارچه محور پیچشی موسوم به اسمارت اکسپند بیم استفاده کند. 

 

این نوع سیستم تعلیق اگرچه نمی‌تواند به اندازه یک سامانه چند اتصالی مستقل کارایی داشته باشد اما در عمل هم هندلینگ خودرو را به نحو مطلوب حفظ می‌کند و هم در جذب ضربات یا کنترل صداهای ورودی به کابین موثر واقع می‌شود. به نحوی که کیفیت سواری خودرو در صندلی‌های ردیف عقب چندان آزاردهنده نیست و سیستم تعلیق می‌تواند اکثر ضربات ناشی از ناهمواری‌های نه چندان شدید سطح جاده را در خود هضم و جذب کند. با این حال در مقایسه با رقبایی نظیر تویوتا لوین یا تویوتا کرولا هیبرید، می‌توان گفت مزدا ۳ وارداتی گروه بهمن سواری کمی خشکتر ارائه می‌دهد. 

بررسی طراحی مزدا ۳ وارداتی بی ام کارز

نسل چهارم مزدا ۳ که حالا توسط گروه بهمن، قدیمی‌ترین شریک ایرانی کمپانی ژاپنی مزدا به کشورمان رسیده است، از زبان طراحی کودو مزدا پیروی می‌کند که نخستین بار با محصول مزدا ۶ ویژه مناطق آزاد در بازار ایران مشاهده شده بود. این سبک طراحی باعث شده تا نسل جدید مزدا ۳ در قالب یک بدنه کشیده با خطوط سیال و روان همراه شود و علی‌رغم گذشت چندین سال از آغاز پروژه طراحی این خودرو، هم‌چنان زیبا و دلنشین جلوه کند. اگرچه اثری از المان‌های پیچیده در بدنه این خودرو دیده نمی‌شود، اما قطعاً اصالت مزدا و درایت طراحان این شرکت باعث می‌شود که مزدا تری نسل چهارم جذابیت بالا به همراه درجه اسپرت بودن مناسبی برای تمام کاربران به ویژه جوانان داشته باشد.  

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

مزدا ۳ وارداتی بهمن موفق شده تا در قالب یک خودروی خانوادگی، ظاهر کاملاً اسپرت و جوان‌پسند و البته باوقار را به نمایش بگذارد و از این جهت رتبه بالایی دریافت می‌کند.  جلوپنجره بزرگ، تزیینات کرومی اطراف آن، چراغ‌های کشیده و کمی اخم‌آلود به همراه طرح دلنشین سپر سبب شده تا چهره این سامورایی خیلی زود به دل بنشیند.

 

استایل نمای کناری کمی ساده است اما شیب مناسب ستون‌ها و سقف به همراه خطوط عضلانی روی نمای جانبی توانسته تا آن را به یک سدان جذاب تبدیل کند. بخش پشت نیز تنها به واسطه چراغ‌های کشیده دو تکه که کاملاً با نمای جلو هماهنگ هستند، به علاوه دو عدد خروجی اگزوز کرومی، موفق شده که ویژگی‌های اسپرت مورد انتظار کاربران جوان را در خود جا دهد و نمایی شکیل در این بخش از بدنه مطابق با الگوهای سنتی مزدا به جا بگذارد.

 بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

به طور کل می‌توان گفت اگرچه طراحی مزدا ۳ در نمای بیرونی کمی قدیمی شده اما این قدمت باعث نمی‌شود که زیبایی آن برای مشتریان از بین برود؛ بلکه همچون یک هنر دستی ظریف با گذشت زمان ارزش آن بیشتر شده و حالا جذابیت این محصول در نظر بینندگان به سطح بالاتری هم رسیده است. به ویژه افرادی که طرح‌های فانتزی جدید را دوست ندارند و به سبک‌های کلاسیک علاقمند هستند، قطعاً ارتباط زیادی با فرم بدنه اسپرت این خودرو برقرار خواهند کرد.

بررسی طراحی کابین و فضای داخلی

داشبورد مزدا ۳ نسل چهارم کاملاً متفاوت از طرح‌های مرسوم به نظر می‌رسد و خلاقیت طراحان آن در این بخش به‌طور واضح دیده می‌شود، خصوصاً در سال ۲۰۱۹ که این خودرو برای اولین بار به نمایش درآمد، چنین سبک طراحی کاملاً تحسین برانگیز و جذاب به نظر می‌رسید.

طراحی داشبورد از عنصر تقارن تا حد زیادی به دور است و طرح ساده دریچه‌های تهویه به همراه پنل تنظیمات دوگانه سیستم تهویه در میانه داشبورد کاملاً جلب توجه می‌کند. غربیلک فرمان مطابق انتظار فرم اسپرت دارد،دارای پدل شیفتر است و صفحه کیلومترشمار آنالوگ-دیجیتال نیز بر حس و حال نئوکلاسیک اتاق مزدا ۳ اضافه می‌کند. نمایشگر ۸.۸ اینچی توسط یک موس دایره‌ای در کنسول وسط قابل تنظیم است و به جز برخی منوها قابلیت لمسی ندارد.

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

از ویژگی‌های مثبت داخل کابین مزدا ۳ نسل چهارم، کیفیت بالای متریال به کار رفته در متعلقات آن است که باعث می‌شود حسی متفاوت نسبت به رقیبانی همچون تویوتا لوین یا کرولای جدید در سرنشینان این ماشین ژاپنی به وجود بیاید. داشبورد حالت لایه لایه دارد و روی بخشی از آن با روکش چرمی پوشش داده شده و پنل درها نیز دارای سطوح نرم با روکش چرمی هستند. روکش صندلی‌ها کیفیت مناسبی دارند و ارگونومی صندلی‌ نیز به گونه‌ای است که بدن سرنشین را به‌خوبی در بر می‌گیرد. پنل درب‌های عقب نیز عمدتاً از پلاستیک‌های مرغوب و روکش‌های چرمی نرم ساخته شده تا کاربران این بخش حس کیفیت بیشتری را نسبت به خودروهای رقیب تجربه کنند.

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

با توجه به فاصله محوری ۲۷۲۵ میلی‌متری، فضای طولی بسیار مناسبی در کابین مزدا ۳ وارداتی دیده می‌شود. این نکته سبب شده تا فضای صندلی‌های ردیف جلو بسیار جادار باشد و در ردیف عقب نیز محیطی نسبتاً مناسب برای افراد با قد ۱۸۵ سانت یا کمتر به وجود بیاید. البته ردیف دوم بیشتر برای حضور دو نفر مناسب است چرا که پروفایل تقویتی وسط که با آن تونل گاردان هم گفته می‌شود، تا حد زیادی از کف بدنه خودرو بالا آمده و فضای راحتی برای پاهای سرنشین ردیف عقب باقی نمی‌گذارد. ضمن آنکه سوکت‌های کمربند ایمنی کف صندلی نیز سرنشین ردیف عقب را اذیت خواهند کرد.

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور 

با فشار دادن دکمه زیر لوگو مزدا در روی درب صندوق می‌توان آن را باز کرد و به فضای نسبتاً بزرگ دست یافت که چیزی حدود ۴۵۰ لیتر ظرفیت دارد و می‌تواند ۴ تا ۵ همدان نسبتاً بزرگ را در خود جا بدهد. در یه جایی ۲ کلید وجود دارد که می‌توان با کشیدن آنها صندلی‌های ردیف دوم را به طور کامل خواباند و به فضای داخل کابین هم برای قرار دادن لوازم و اشیای بزرگتر دست یافت.

 با این حساب چه از نظر زیبایی و کیفیت کابین و چه از لحاظ کاربرد پذیری می‌توان گفت که این خودرو گزینه مناسبی برای خانواده‌ها به ویژه با جمعیت ۴ نفر است و می‌تواند نقش خود را به عنوان یک ماشین خانوادگی کم استهلاک با کابین کارآمد، به خوبی ایفا کند.

امکانات و آپشن‌های مزدا ۳ وارداتی بهمن

برخلاف رقبایی مثل هیوندای النترا ۲۰۲۳ و یا مدل‌های مختلف تویوتا لوین و کرولا جدید، مزدا ۳ ۲۰۲۴ وارداتی بهمن تنوع نسبتا بالایی از امکانات مدرن و سیستم‌های راداری کمک راننده به شما ارائه می‌دهد که این محصول را نسبت به حریفان در ردیف بالاتری قرار داده و رضایت بیشتری از این جهت به مالک خودرو منتقل می‌کند. تجهیزات ایمنی و رفاهی مزدا ۳ گروه بهمن به شرح زیر خواهد بود:

بررسی مزدا ۳ مدل ۲۰۲۴ ؛ بازگشت سدان محبوب بهمن موتور

تجهیزات ایمنی

 سیستم کمکی ترمز (BA-EBD-EBA-BOS)
ترمز پارک برقی (
EPB) به همراه سیستم توقف خودکار (Auto Hold)
سیستم کنترل حرکت خودرو (
HLA)
ترمز دیسکی خنک‌شونده جلو و ترمز دیسکی عقب
سیستم کنترل کشش (
TCS)
سیستم کنترل پایداری الکتریکی خودرو (
DSC)
سیستم نمایش لحظه‌ای فشار باد تایرها (
TPMS)
کیسه هوای راننده، سرنشین جلو و جانبی، دو عدد کیسه هوای پرده‌ای، کیسه هوای زانویی راننده

 

سیستم‌های کمک رانندگی (ADAS)

 

دستیار حرکت بین خطوط (LAS)
رادار هشدار خروج از پارک (
RTCA)
سیستم هشداردهنده حرکت بین خطوط (
LDW)
سیستم ترمز اضطراری پیشگیری از حرکت رو به جلو (
SBS)
حرکت کروز در شرایط ترافیکی (
CTS)
سیستم کنترل نور بالای هوشمند (
IHC)
کنترل کروز تطبیقی (
ACC)
رادار تشخیص نقطه کور (
BSD)

 

تجهیزات و امکانات رفاهی

صندلی راننده برقی قابل تنظیم در ۱۰ جهت
پوشش چرمی صندلی‌ها
حافظه صندلی راننده
صندلی عقب با قابلیت جمع شدن
۴۰/۶۰
قابلیت تنظیم فرمان (
۴ جهت)
دوربین دید عقب
سیستم اتصال صندلی کودک (
ISOFIX)
سیستم هوشمند انتقال تصویر تلفن همراه به سیستم مولتی مدیا (
CarPlay / CarLife)
جلو آمپر
۷ اینچی دیجیتال (TFT)
فرمان چرمی و مجهز به کلیدهای دسترسی به سیستم مولتی مدیا
۸ عدد بلندگو، پورت USB و SD Card، خروجی ۱۲ ولت
سیستم هوشمند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
سیستم هوشمند
Stop / Start
فیلتر تصفیه هوای داخل کابین
سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه برای سرنشینان عقب
قابلیت افزایش صدای سیستم صوتی به‌صورت اتوماتیک هنگام افزایش سرعت
سانروف برقی دو حالته
صفحه نمایشگر
۸/۸ اینچی به همراه بلوتوث
سیستم تشخیص مانع (سنسور پارک عقب)
تمامی چراغ‌ها با تکنولوژی
Full LED
تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو
چراغ روشنایی در روز
سیستم روشنایی مشایعت تا درب منزل (
Follow me home) و خوش‌آمدگویی
روشنایی خودکار چراغ‌های جلو (
Auto Light)
آینه‌های جانبی جمع‌شونده به‌صورت برقی به همراه گرمکن
سنسور باران
اهرم تعویض دنده پشت فرمان (
Paddle Shifter)
آینه داخلی ضد تابش نور (قابل تنظیم)
سیستم اگزوز
۱-۲-۴

جمع‌بندی

کمپانی مزدا از سال‌های دور با گروه بهمن در ایران همکاری داشته و محصولات مختلفی را توسط شریک ایرانی در کشورمان عرضه کرده است. اما در این بین سدان مزدا ۳ بسیار خوش درخشید و نسل اول و دوم آن طرفداران زیادی در بازار ایران پیدا کرد. چابکی، کیفیت ساخت، سواری رضایت بخش طراحی زیبا و جوان پسند از قابلیت‌های مثبت این خودرو محسوب می‌شد که حالا تمامی آنها را می‌توان در نسل جدید مزدا ۳ به علاوه امکانات مدرن‌تر و طراحی جدید پیدا کرد.

 گروه بهمن با واردات مزدا ۳ ۲۰۲۴ می‌تواند جایگاه این سدان زیبا و کارآمد ژاپنی را مجدداً در ایران احیا کرده و به واسطه شبکه گسترده خدمات پس از فروش خود، خیال خریداران آن را از بابت تامین قطعات و تعمیرات یا سرویس‌های دوره ای تا حد زیادی راحت کند

 

برچسب‌ها: