به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست تخصصی «تبیین ابعاد مدیریت شهید سید حسن نصرالله در تراز انقلاب اسلامی» از سوی مدیریت روابط ملی و بینالملل این حوزه در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری، نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، ضمن ابراز شکر قلبی و زبانی به درگاه الهی، به نعمتهایی که خداوند در اختیار انسان گذاشته اشاره کرد و گفت: ما شاکر و سپاسگزار تمام نعمتهای الهی هستیم، چرا که همواره از نعمتهای خداوند برخورداریم. حال که از این نعمتها بهرهمندیم، به حکم عقل لازم است که ما نیز در شکرگزاری پیوسته و متواصل باشیم. بنابراین در مقام شکر، باید بالاترین کلمه شکر که در روایات نیز آمده است را با قلبی مملو از ایمان و زبانمان جاری کنیم.
اهمیت شخصیت حضرت خدیجه کبری(س) در تاریخ اسلام
وی ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(سلاماللهعلیها)، اهمیت این مناسبت را با نگاهی معنوی و تاریخی برای حاضران بیان کرد و افزود: دهم ماه رمضان، نشانهای از این واقعیت است که ایام و فرصتها همچون برق و باد میگذرند. مطابق روایات، گذر زمان نهتنها به معنای عبور روزهاست، بلکه گویی با هر روزی که میگذرد، بخشی از وجود ما نیز از میان میرود.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه تصریح کرد: حضرت خدیجه کبری، سلاماللهعلیها، در دورانی به لقب «طاهره» مفتخر شد که در جامعه جاهلیتی که طهارت نفس و ارزشهای اخلاقی نادیده گرفته شده بود، ایشان نماد طهارت و پاکی بود. همین طهارت منحصر به فرد، نشانهای از جایگاه انسانی و ارزش واقعی او در نظام الهی بود.
اسلام و رهایی از نگاههای تبعیضآمیز
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری در ادامه گفت: در جامعهای که برخی اسلام را به غلط مردسالارانه و تبعیضآلود نسبت به زنان معرفی میکنند، وجود حضرت خدیجه کبری(سلاماللهعلیها) و مقام والای ایشان نشاندهنده این واقعیت است که فضیلتها تابع جنسیت نیستند. اسلام، برخلاف این ادعاهای نادرست، بین فضیلت و مسئولیت تفکیک قائل است. جنسیت تنها یک عامل اقتضا در برخی مسئولیتهاست، اما هیچ ارتباطی به فضیلت و قابلیتهای انسانی ندارد. حضرت خدیجه کبری، حتی در دوران جاهلیت، با ویژگیهای اخلاقی و فضایل خویش به قله طهارت دست یافت، تا آنجا که در یکی از برترین لحظات تاریخ، پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در شب معراج این مأموریت را دریافت کردند که سلام خداوند و جبرائیل را به ایشان ابلاغ کنند. چنین جایگاهی نشاندهنده عظمت و نقش والای خدیجه کبری(سلاماللهعلیها) است، که خداوند و ملائکه بر او درود و سلام میفرستند.
مدیریت اسلامی در تراز انقلاب اسلامی
وی به معرفی موضوع اصلی جلسه، یعنی «تبیین مدیریت در تراز انقلاب اسلامی» پرداخت و اظهار داشت: موضوعی که در اینجا مطرح شده است، یکی از مهمترین و حیاتیترین مسائل جامعه ماست.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، به نقش انقلاب اسلامی در ایجاد یک تحول بنیادین در حوزه مدیریت از نگاه اسلامی اشاره کرد و بیان داشت: مدیریت، همانگونه که امروز متداول است، به عنوان یک علم و دانش با چارچوبهای مشخص و پایههای آکادمیک در دانشگاهها و در رشتههای مختلف شناخته میشود. اما این دیدگاه در قالب انقلاب اسلامی دچار یک تحول شد. چرا که هم اسلام به ذات تحولگراست، و هم انقلاب اسلامی، به عنوان یک حرکت بزرگ اجتماعی، تحولی بنیادین در ابعاد مختلف زندگی بشر از جمله مدیریت ایجاد کرد. انقلاب اسلامی نه یک حرکت محدود، بلکه یک پدیده اجتماعی عظیم بود که در پرتو تعالیم اسلام، دیدگاههای رایج جهانی را درباره موضوعاتی مانند مدیریت به چالش کشید و چارچوبهای جدیدی عرضه کرد.
نقش شهید سید حسن نصرالله به عنوان الگوی مدیریت اسلامی
وی به جایگاه شهید سید حسن نصرالله به عنوان یکی از تربیتشدگان مکتب انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: در میان الگوهای مدیریتی تربیتیافته در مکتب انقلاب اسلامی، مرحوم شهید سید حسن نصرالله، رضواناللهتعالیعلیه، نمونهای بارز است. او نه تنها در میدان نبرد علیه دشمنان اسلام، بلکه در عرصه مدیریت و رهبری اجتماعی و معنوی نیز نمونهای الهامبخش بود.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه بیان داشت: سید حسن نصرالله با تعهد به آرمانهای انقلاب و ارزشهای اسلامی، توانست الگویی ویژه و منحصربهفرد از مدیریت اسلامی در تراز انقلاب اسلامی ارائه دهد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به تأثیر نگاه انقلابی به مدیریت بر جامعه بشری، اظهار داشت: جامعهای که ما در آن زندگی میکنیم، از بسیاری جهات نیازمند نگاهی نو به مدیریت است. مدیریت صرفاً یک علم آموختنی نیست، بلکه یک هنر است که باید در پرتو ارزشهای تعالیبخش و آرمانگرای اسلامی متحول شود، همانطور که انقلاب اسلامی به ما نشان داد، ما میتوانیم بر اساس ارزشهای خود، حتی در حوزه مدیریت نیز به دستاوردهای خاص خود دست پیدا کنیم.
وی به بررسی عمیق مفهوم حکمت و جایگاه آن در مدیریت اسلامی پرداخت و با تاکید بر اهمیت معنای حکمت در مقابل قوانین خشک علمی، به تفاوت ریشهای آن در مدیریت اسلامی و دیگر الگوهای رایج مدیریت در دنیا اشاره کرد و یادآور شد: اسلام علاوه بر استدلال و علم، یک بُعد روحی و معنوی به محیط مدیریت افزوده که تنها از طریق حکمت میتواند در جامعه جاری شود.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به آیات قرآن کریم به ویژه آیهای از سوره جمعه که در آن وظایف انبیاء به عنوان آموزگاران کتاب و حکمت تعریف شده است، توضیح داد: حکمت در مدیریت اسلامی صرفاً قوانین نوشته شده یا مجموعهای از وظایف شناخته شده نیست، چراکه حکمت، روحی است که به قوانین جانی تازه میبخشد.
وی با استناد به آرای مفسرانی همچون فخر رازی از اهل سنت و علامه طباطبایی، همچنین مرحوم طبرسی، به تفاوت اساسی میان «کتاب» به مثابه قانون و «حکمت» به عنوان روشهای اصلاح و هدایت جامعه اشاره کرد و گفت: کتاب دربرگیرنده قوانین و اصول کلی است، اما حکمت به معنای شیوههایی است که جامعه به واسطه آنها، اصلاح مسیر کرده یا به سمت سنتهای صحیح هدایت میشود و سنتهای نادرست را کنار میگذارد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با تاکید بر دیدگاه مرحوم علامه طباطبایی، تفاوت میان قانون و حکمت را اینگونه تبیین کرد: کتاب تنها قانون است، اما حکمت آن چیزی است که جامعه باید به سمت آن هدایت شود، سنتهای اشتباه باید اصلاح، و سنتهای درست باید ایجاد شوند. این اصلاح و ایجاد مسیر صحیح در جامعه همان چیزی است که از حکمت برمیآید.
مدیریت اسلامی؛ برآمده از تعقل، حکمت و معنویت
وی در ادامه به اهمیت حکمت به عنوان مبنای اصلی مدیریت در اسلام اشاره و بیان داشت: مدیریت در فرهنگ اسلامی و انقلاب اسلامی تنها بر قوانین و تجربه تکیه ندارد، بلکه بر پایههایی همچون تعقل، حکمت، مصلحتاندیشی، و ازخودگذشتگی شکل میگیرد، لذا در بستر مدیریت اسلامی، قوانیننامههای شفاف و علمی ارزشی دارند، اما کافی نیستند مگر اینکه با حکمت، روح معنویت و نگاه اصلاحی همراه باشند.
وی در ادامه افزود: مدیریت جامعه انقلابی یعنی متولی بودن برای سالمسازی مسیر جامعه یا آموزش و ترویج صحیح رفتارها و اصلاح موقعیتهای نادرست، مدیریت از این منظر، صرفاً وظیفه اجرای قانون نیست، بلکه بر خواستههای معنویتر و هدفمندتری استوار است. نگاه حضرت امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب به مدیران انقلابی نیز نگاهی چنین فراگیر و دقیق است که باید در ارزیابیهای آینده نیز بهخوبی در نظر گرفته شود.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی به جایگاه متفاوت مدیران در فرهنگ اسلامی پرداخت و تصریح کرد: برخلاف دیدگاه مرسوم مدیریت در سایر فرهنگها که مدیر ارشد اغلب بالاتر از نیروهای زیردست خود جایگاه دارد، در نگاه انقلاب اسلامی، مدیر خود بخش جداییناپذیری از نیروهای مردمی است. مدیر حتی در بالاترین سطح نیز نباید خود را برتر از مردم بداند، همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند: «اگر من خادم خوانده شوم، بهتر از این است که رهبر خطاب شوم.»
وی با ذکر مثالی از شخصیت حاج قاسم سلیمانی، گفت: مدیریت انقلابی یعنی مدیر خود را در میان مردم بداند، رفتارهای اجتماعی حاج قاسم نمونهای از این نوع نگاه مدیریتی است، جایی که او حتی در موقعیتهای بحرانی مثل بحران سیل خوزستان با حضور فیزیکی و رفتاری ساده و همدردانه، نقش خود را به عنوان یک الگوی تأثیرگذار در مدیریت انقلابی ایفا کرد.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با بیان اینکه ارزیابی مدیران در نگاه انقلاب اسلامی فراتر از خدمات اجرایی است، توضیح داد: اجرایی بودن مدیر به تنهایی نمیتواند معیار ارزیابی او باشد؛ بلکه باید بر این اساس سنجیده شود که مدیر چقدر توانسته در جامعه تأثیر اجتماعی و فرهنگی بگذارد.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، در بخشی از صحبتهای خود به اهمیت موقعشناسی در مدیریت انقلابی اشاره کرد و تاکید داشت: یکی از ارکان اساسی موفقیت مدیران، شناخت بهجا و درست زمان و مکان برای اقدام است، در نگاه مدیریت اسلامی، دیپلماسی و میدان تفاوتی ندارند و مکمل یکدیگر هستند.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری ادامه داد: دیپلماسی زمانی معنا دارد که به موقع شناسایی و اجرا شود، حاج قاسم همانطور که در میدان نظامی موفق عمل میکرد، با حضور به موقع در وزارت خارجه یا گفتوگو با وزیر امور خارجه، نشان داد که یک دیپلمات نیز هست. این موقعشناسی حاج قاسم، مفهوم حقیقی مدیریت انقلابی است
مدیریت انقلابی؛ الگویی بیبدیل برای آینده
وی بر ضرورت بررسی دوباره و عمیقتر جایگاه مدیریت انقلابی تأکید کرد و افزود: الگوهای مدیریتی انقلاب اسلامی باید با دقت بیشتری مورد ارزیابی قرار بگیرند، چراکه بسیاری از تأثیرات این رویکرد مدیریتی هنوز بهخوبی شناخته نشدهاند و ممکن است در صد سال آینده، ابعاد تازهای از آن برای جامعه روشن شود.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، تصریح کرد: مدیریت انقلابی یک روش تحولآفرین است که توانسته مسیر جدیدی را برای اداره و هدایت جامعه پیش روی ملت ایران بگذارد، مسیری که مبتنی بر حکمت، معنویت، و مردمسالاری دینی است.
اهمیت موقعشناسی در فرهنگ مدیریتی انقلاب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به مسئله موقعشناسی و ضرورت تصمیمگیری در شرایط حساس، گفت: کاری کنیم تصمیمگیران بتوانند تصمیم بگیرند. وقتی اوضاع خطرناک است، نیازی به محاسبه و تعلل نیست. گوش باید سپرد و اقدام کرد.
وی در ادامه، خاطرهای از اقدام قاطعانه شهید قاسم سلیمانی در عراق نقل کرد و گفت: وقتی حاج قاسم احساس کرد شرایط خطرناک است، بدون اتلاف وقت دستبهکار شد. او شبانه و با عجله خود را به اقلیم کردستان رساند و وارد خانه مسعود بارزانی شد. در آن جلسه خطاب به بارزانی گفت تو ادعای رفاقت با ما میکنی؛ اگر واقعاً این ادعا درست است، فردا صبح رفاقت خود را اثبات کن. فردای آن روز تصمیمگیری مهمی در پارلمان عراق پیش روی ما بود. حاج قاسم از بارزانی خواست نمایندگان کُرد در آن جلسه حضور پیدا نکنند تا پارلمان از حد نصاب خارج شود. او تأکید کرد اگر این مطالبه انجام نشود، این رفاقت معنایی ندارد. واقعاً این اقدام انجام شد و آرا به اندازه نصاب نرسید و تصمیمگیری مدنظر آنها به تعویق افتاد.
مدیر مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر اضافه کرد: موقعشناسی یکی از اساسیترین معیارهایی است که مدیران برتر انقلاب را از دیگران متمایز میکند. چنین مدیرانی نه تنها شرایط را میفهمند، بلکه برای حفظ منافع اسلام و مردم، بهترین تصمیم را در لحظه میگیرند.
اخلاق و تواضع؛ معیار سنجش مدیریت در انقلاب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری اخلاق و ادب سید حسن نصرالله را نمونهای از مدیریت اخلاقی دانست و افزود: در فرهنگ انقلاب اسلامی، مدیر تراز با اخلاقش سنجیده میشود.
وی اظهار داشت: در مدیریت انقلابی، معیار ارزیابی مدیران بر رعایت حقوق مردم استوار است. اما در اغلب نظامهای مدیریتی، فقط به حقوق اداره توجه میشود و مردم در حاشیه قرار میگیرند. اما مدیر انقلاب اسلامی باید اولویت خود را بر حفظ و صیانت از حقوق مردم بگذارد.
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه، خاطرهای از عملکرد شهید قاسم سلیمانی در آزادسازی منطقه بوکمال سوریه نقل کرد و گفت: بوکمال آخرین نقطهی مقاومت در برابر تکفیریها و داعش بود. پس از پاکسازی این منطقه، حدود ۴ هزار نفر از مردم همچنان در این منطقه حضور داشتند. این افراد که پیشتر تحت سیطره داعش بودند، بیپناه و بدون امکانات بودند. حاج قاسم و نیروهای مقاومت تمام تلاش خود را برای تأمین امکانات آنها به کار گرفتند. مسجدها و اماکنی برای اقامت آنها آماده شد و غذا و سایر خدمات انساندوستانه به آنان ارائه شد.
وی به رفتار نیروهای مقاومت برای حفظ اموال مردم منطقه اشاره کرد و افزود: در روزهای پس از آزادی بوکمال، مشاهده شد که اموال مردم توسط عدهای سودجو آسیب میبیند یا دزدیده میشود. بلافاصله دستور داده شد اموال مردم جمعآوری و حفاظت شود تا زمانی که صاحبان آنها بازگردند. این اقدامات، نمونهای از رعایت حقوق مردم در مدیریت انقلابی است؛ مفهومی که حاج قاسم به بهترین شکل آن را عملی کرد.
شهید سید مصطفی بدرالدین؛ نمونهای از عشق به مقاومت و رهبران انقلاب
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با ذکر خاطراتی از سید مصطفی بدرالدین، فرمانده دلاور حزبالله، عشق و احترام او به سید حسن نصرالله و مقام معظم رهبری را توصیف کرد. او گفت: همسر شهید بدرالدین به من گفت او چهار سال تمام، حتی برای دیدار دخترش که ازدواج کرده و خانهدار شده بود، جرأت بیرون رفتن از محل استقرار خود را نداشت، زیرا میدانست دشمن سایه به سایه در تعقیب اوست. او این شرایط سخت را به عشق سید حسن و مقاومت پذیرفته بود. زمان دفاع از حرم حضرت زینب(س)، او به نیروهای خود میگفت: اگر فردا در محضر رهبری از ما سوال شود که چرا حرم به دست تکفیریها افتاد، چه جوابی داریم؟ همین عشق بود که مقاومت را در برابر خطرات سنگین حفظ کرد.
محبوبیت مدیران؛ شاخص کلیدی در فرهنگ انقلاب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به محبوبیت مدیران در میان مردم و نیروها گفت: در فرهنگ انقلاب اسلامی، مدیر موفق کسی است که محبوب دلهای مردم باشد. شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله نه تنها فرماندهانی مقتدر بودند، بلکه مردمیترین مدیران زمان خود بودند.
وی درباره تأثیر مدیران محبوب افزود: محبوبیت این افراد، ناشی از احترام و عشقی بود که نسبت به مردم و نیروهای خود داشتند. نیروهای حزبالله هرگز دستور سید حسن را بهسختی قبول نمیکردند، بلکه با عشق و ایمان به او، دستوراتش را اجرا میکردند. این محبوبیت و نفوذ قلبی بود که شخصیتهایی چون سید حسن و حاج قاسم را به فرماندهانی تراز انقلاب اسلامی بدل کرد.
لزوم رشد مستمر در مدیریت انقلابی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با تاکید بر اینکه مدیر تراز انقلاب باید هر روز سازمان خود را ارتقاء دهد و نباید عملکرد امروز و دیروزش شبیه هم باشد، گفت: باید افتخار کنیم که انقلاب اسلامی نه تنها در ایران، بلکه در جهان الگوسازی کرده است. مقاومتی که تحت رهبریهای شهید سلیمانی و سید حسن نصرالله شکل گرفت، نتیجه تربیت اخلاقی و ارزشی مبتنی بر انقلاب اسلامی است.
تحولات حزبالله لبنان؛ از یک گروه کوچک تا قدرتی منطقهای
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری در ادامه جلسه ضمن بررسی تاریخچه حزبالله لبنان اظهار داشت: برای درک جایگاه امروز حزبالله کافی است نگاه کنیم حزبالله در سال ۱۹۸۲ میلادی کجا بود و اکنون کجا ایستاده است، این تحول بزرگ تحت رهبری مدبرانه و حکمت سید حسن نصرالله شکل گرفته است. حزبالله در ابتدا تنها یک گروه کوچک بود که نخستین عملیات استشهادی در تاریخ این جریان در همان سال تصویب شد.
وی به جزئیات این عملیات اشاره کرده و گفت: احمد قصیر، یکی از سه برادر شهید، اهل صفی الدین در جنوب لبنان، در یک روز پنجشنبه آبان ماه، مأموریت نخستین عملیات استشهادی را بر عهده گرفت. او با خودروی پژو ۵۰۴ شخصی خود به مقر چندطبقه اسرائیلیها در بیروت حمله کرد و موفق شد ۱۵۹ نفر از نظامیان اسرائیلی را به هلاکت برساند.
۱۸ سال مقاومت تا آزادسازی جنوب لبنان
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری ادامه داد: حزبالله طی ۱۸ سال مقاومت، توانست اسرائیل را وادار کند تا در سال ۲۰۰۰ از ارتفاعات جنوبی لبنان عقبنشینی کرده و به مرزهای قراردادی بازگردد. این موفقیت تنها به مدد استحکامهایی حاصل شد که حزبالله در ابعاد مختلف ایجاد کرده است.
مدیر مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر در تحلیل این استحکامها افزود: حزبالله برای این موفقیتها چهار نوع استحکام عقیدتی، فرهنگی، سازمانی و نظامی ایجاد کرد که هر یک از اینها توضیحات گستردهای دارد، اما نتیجه این استحکامها این است که حزبالله پاشیدنی نیست.
استحکام سازمانی؛ تضمین حرکت و استمرار حزبالله
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری درخصوص استحکام سازمانی حزبالله گفت: در حزبالله، هر فرماندهای که از منزل بیرون میآید، به این امید که شاید شهید شود، کاملاً آماده است برای شهادت، اما حتی اگر فرماندهای شهید شود، ساختار مدیریتی حزبالله بهگونهای طراحی شده که بلافاصله بازیابی میشود و خللی در حرکت ایجاد نمیشود. این ساختار و تضمین مدیریتی، نتیجه استحکام سازمانی حزبالله است.
وی برای نمونه به شرایط خاص جنگ ۳۳ روزه اشاره کرد و افزود: در آن جنگ، اسرائیلیها نیروی ویژه حزبالله، یعنی فرقه النخبه الرضوان، را که فرماندهانش شاگردان عماد مغنیه بودند، هدف قرار دادند. اما به فاصله چند روز، نهتنها نیرویی جایگزین شد، بلکه اسرائیل حتی نتوانست نفوذ فعالی در مناطق عملیاتی حزبالله داشته باشد. همچنین فرماندهان این نیرو بهواسطه شناخت کامل جغرافیای منطقه، توانستند تحرکات اسرائیل را بهطور کامل شناسایی و مهار کنند.
مدیریت تراز انقلاب اسلامی؛ الگوی سید حسن نصرالله و شهید حاج قاسم سلیمانی
نماینده سابق رهبر معظم انقلاب در سوریه در شرح ویژگیهای مدیریت تراز انقلاب اسلامی گفت: در مدیریت تراز انقلاب اسلامی، کار یک مدیر تنها محدود به طرفداران یا همفکران خودش نمیشود، بلکه توانایی همراه کردن گروههای مختلف از جریانها و گرایشهای گوناگون وجود دارد. سید حسن نصرالله، با همین رویکرد، جبهه عمل را که در مقاطعی اختلافاتی با حزبالله داشت، همراه کرد. حتی مجلس شیعی لبنان را نیز وارد جریان حزبالله کرد. این توانایی در همراهسازی، بخشی از مدیریت تراز انقلاب است.
وی در ادامه با بیان نمونههایی از ویژگیهای مدیریتی شهید حاج قاسم سلیمانی افزود: حاج قاسم سلیمانی نیز نمونهای دیگر از مدیر تراز انقلاب اسلامی بود. او نهتنها با گروههای همسلیقه خود همکاری میکرد، بلکه توانست افراد و جریانهایی با سلیقههای مختلف را با خود همسو کند، شخصیت او بهگونهای بود که مورد علاقه و احترام طیفهای گوناگون قرار گرفت. این محبوبیت به دلیل اخلاص بالای او بود. حاج قاسم نه جناحی بود و نه منفعتطلب؛ ملاک تصمیمگیریهای او تنها مصلحت انقلاب اسلامی بود.
اخلاص؛ رکن اساسی مدیریت تراز انقلاب
مدیر مؤسسه علمی فرهنگی جبل الصبر با تاکید بر اهمیت اخلاص در مدیریت انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مدیریت تراز انقلاب اسلامی با اخلاص شناخته میشود، بارها در محضر سید حسن نصرالله حضور داشتم. او از جمله افرادی است که تمام کلام و رفتارشان متکی به اخلاص است، حتی یک بار کوچکترین نقصی در اخلاص سید حسن شاهد نبودم. این اخلاص است که مدیریت انقلاب اسلامی را برجسته و تثبیت میکند.
پیوند با ولایت؛ معیار ارزیابی مدیریت مدیران انقلابی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری در ادامه به اهمیت نقش ولایت فقیه در مدیریت انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: سید حسن نصرالله، ارتباط و پیوندی مستحکم با مقام معظم رهبری دارد، او به من گفت: ما طی تجربهای طولانی به این نتیجه رسیدیم که اگر همه کارشناسان و متخصصان ما به یک تشخیص مشترک برسند اما مقام معظم رهبری نظر دیگری داشته باشند، ما قطعاً نظر ایشان را ترجیح میدهیم. چرا؟ چون به تجربه برای ما ثابت شده که آنچه آقا میفرمایند، درست است و مسیر واقعی انقلاب همان است که ایشان مشخص میکنند، لذا این پیوند با ولایت، نه از سر تقلید کورکورانه، بلکه از بصیرت و درک عمیق و روشنفکری ناشی میشود و همین پیوند است که دنیا و آخرت مدیران انقلابی را تثبیت میکند.
دعوت به تبلیغ انقلاب اسلامی با استفاده از ظرفیتهای جهانی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به ظرفیتهای موجود برای تبلیغ اسلام و انقلاب در جهان امروز، خطاب به طلاب زباندان بیان داشت: یکی از صفات برتر شما، زباندانی است. این ظرفیت باید در مسیر رشد و تبلیغ انقلاب اسلامی استفاده شود. امروز فضای مضاعفی برای تبلیغ ایجاد شده است. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، رتبه اول در حوزهها باید تبلیغ باشد.
وی سپس به اهمیت فعالیت در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: تبلیغ در فضای مجازی زمینهای بسیار گسترده و تأثیرگذار دارد. بنابراین حتی اگر امکان حضور فیزیکی در نقاط مختلف جهان وجود نداشته باشد، باید از این ابزار قدرتمند برای تبلیغ و انتقال پیام اسلام و انقلاب اسلامی بهره ببرید. این فضا فرصت مضاعفی برای معرفی دستاوردهای انقلاب و تقویت گفتمان مقاومت ایجاد کرده است.
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری با اشاره به صحبتهای مقام معظم رهبری در ارتباط با ضرورت تلاش مضاعف در تبلیغ، به نقش این تلاش در گسترش گفتمان انقلاب پرداخت و گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با برخی نمایندگان خارج از کشور فرمودند: «در دنیای امروز، فضای مضاعفی برای تبلیغ ایجاد شده است؛ بروید و کار مضاعف کنید.» ایشان با همین نگاه، همواره بر استفاده از هر امکان، هر ارتباط و هر فرصت برای انتقال پیام اسلام تأکید دارند.
مسئولیتهای زباندانان در تبلیغ انقلاب اسلامی
حجتالاسلام والمسلمین طباطبایی اشکذری از طلاب حاضر در جلسه دعوت کرد تا با تمام تواناییهای خود در مسیر تبلیغ اسلام و انقلاب اسلامی گام بردارند و تأکید کرد: هر جا از شما دعوت شد، بروید؛ هر مأموریتی که پیش پای شما قرار گرفت، با اخلاص وظیفه خود را انجام دهید. سختیها را به جان بخرید، و پیام انقلاب را منتقل کنید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم در سایه توفیقات الهی و زیر پرچم ولایت، تبلیغ دین را در عرصه جهانی گسترش دهیم و وظیفه خود را به بهترین شکل انجام دهیم.