صاحبخبر - به گزارش حوزه استان ها خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین ساعد راضی، شامگاه سه شنبه در نشست تخصصی با عنوان «تبیین نوآمد از مولفههای نظام تعلیم و تربیت قرآنی» که در سی و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد، اظهار کرد: مطالعات میان رشتهای در مورد قرآن کریم و تربیت باید نظاممند و عالمانه باشد.
وی با اشاره به اینکه به همین منظور تلاش کردیم درسنامه تربیتی قرآن کریم را تدوین کنیم، مطرح کرد: خداوند متعال را به دلیل توفیق نگارش مبانی تعلیم و تربیتی قرآن و حدیث، شاکر هستیم.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با بیان اینکه ویژگی مهم این کتاب خروج از بحث نظریه صرف است، عنوان کرد: در این کتاب دلالتهای عملی برای افرادی که در عرصه تعلیم و تربیت فعالیت دارند نیز آورده شده است.
وی با اشاره به اینکه این کتاب میتواند در مقابل نظام سرمایهداری غربی قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: بحث روشها، ساحتها و عوامل و موانع هر کدام میتواند تبدیل به یک جلد کتاب مجزا شود.
در ادامه نیز حجت الاسلام والمسلمین سید علی اکبر حسینی با اشاره به اینکه نظام تربیتی دارای هفت مولفه است، اظهار کرد: چهار مولفه اصلی و سه مولفه در دسته فرعیات قرار میگیرند.
وی با بیان اینکه قرآن کریم کتاب تربیت است، مطرح کرد: آیات قرآن کریم بسیار و آسامی متعددی برای آن وجود دارد.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه یکی از اسامی قرآن کریم ذکر است، عنوان کرد: در آیات مختلف نیز به هدایتگری قرآن کریم اشاره شده است.
وی اضافه کرد: در سایر آیات نیز میخوانیم که قرآن کریم کتاب موعظه، شفاء، هدایت، رحمت و ... است.
حسینی با بیان اینکه واژه تربیت، واژهای است که تمام اسامی قرآن کریم را در بر میگیرد، خاطرنشان کرد: حضرت امام خمینی(ره) در یکی از کتب خود اشاراتی دارند که دریافتیم نگاه ایشان نیز به قرآن کریم، کتاب تربیتی است.
وی با اشاره به اینکه مقصود قرآن کریم، هدایت مردم است، تصریح کرد: امام خمینی(ره) میفرمایند هرچند قرآن کریم کتاب هدایت و تربیت است ولی تاکنون چیزی مکتوب در این خصوص نوشته نشده است.
انتهای پیام/∎