خانم صدیقه خرمی استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اراک در شرح دعای روز دهم ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: دعاهای ماه مبارک رمضان صرفاً یک درخواست نیست بلکه هر کدام از آنها را میتوان به عنوان یک برنامه و چشم انداز روزانه در ماه مبارک رمضان در نظر گرفت که خداوند از ما میخواهد که چه صفاتی را در خودمان پرورش دهیم.
وی گفت: در دعای روز دهم ماه مبارک رمضان در ابتدا از خدا میخواهیم که ما را از متوکلان قرار دهد. انسان متوکل در همه کارها و امورش، خدا را وکیل خود قرار میدهد زیرا او بهترین کسی است که هرچه اراده کند را می تواند انجام دهد(توکل علی الله کفی بالله وکیلا).
خرمی با اشاره به روایتی از رسول خدا(ص) افزود: روزی پیامبر اکرم از جبرئیل پرسیدند: توکل به خدا یعنی چه؟ جبرئیل فرمود توکل به این معناست که انسان بداند مخلوقات خدا نه می توانند به کسی سودی برسانند و نه زیانی و نه میتوانند از خود به دیگری چیزی بدهند و نه میتوانند چیزی را از انسان بگیرند و فقط به خدا امید دارد و از غیر خدا نمیترسد. این معنای توکل است.
این استاد حوزه تصریح کرد: البته باید توجه داشت که توکل به معنای سست شدن و تلاش نکردن انسان نیست بلکه به این معناست که انسان کار خود را به بهترین شکل انجام دهد و سعی خود را بکند و دیگر نتیجه کار را به خدا واگذار کند. پیامبر اکرم(ص) به یکی از اصحابشان فرمودند : (ابتدا زانوی شتر را ببند و سپس بر خدا توکل کن. نباید به امید توکل بر خدا شترت را در بیابان رها کنی.)
وی خاطرنشان کرد: ثمره این گونه توکل بر خدا آرامش میشود، توکل بهترین تکیهگاه است.
خرمی خاطرنشان کرد: حضرت امیرالمومنین (ع) نیز فرمودند : (التوکل خیر عماد) بهترین تکیهگاه انسان توکل است، نه کار من، نه برنامهریزی من. در این دعا از خدا میخواهیم که خدایا کاری کن توکل من به تو واقعی باشد نه ظاهری نه اینکه اسماً به تو توکل کنم اما بعد بنشینم و غصه بخورم که چرا اینطور شد و آنطور نشد.
وی تاکید کرد: در فراز بعدی از خدا طلب فوز و رستگاری و راه نجات میکنیم. یعنی خدایا ما را در زمره کسانی قرار بده که رستگار و عاقبت بخیر باشند.
خرمی اضافه کرد: در قرآن کریم حدود ۱۷ یا ۱۸ صفت برای فوز و فائزین بیان شده است، مانند آیه ۲۰ سوره توبه که میفرماید(الَّذِینَ آمَنُوا وَهَاجَرُوا وَجَاهَدُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنْفُسِهِمْ أَعْظَمُ دَرَجَةً عِنْدَ اللَّهِ ۚ وَأُولَٰئِکَ هُمُ الْفَائِزُونَ) طبق این آیه مجاهدان جزء فائزان هستند و روزه گرفتن یکی از مصادیق جهاد است.
وی اظهار کرد: در روزه، جهاد با نفس میکنیم که نوعی جهاد اکبر است. همچنین در آیه ۱۳ سوره مبارکه نساء نیز مصداق دیگری از فائزان آمده که میفرماید:وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْرِی مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِینَ فِیهَا ۚ وَذَٰلِکَ الْفَوْزُ الْعَظِیمُ. کسانی که مطیع خدا و پیامبر(ص) هستند و در مسیر ولایت حرکت میکنند فائز و رستگارند.
استاد مدرسه علمیه الزهرا(س) اراک ابراز کرد: فوز سه مرحله دارد: ۱.فوز در دنیا رسیدن به سعادت است. ۲. در آخرت به معنای رسیدن به شفاعت است. ۳. مرحله سوم فوز عندالله است که وقتی دو مرحله قبلی ایجاد شد و همه صفات و کمالات ذکر شده در قرآن برای فائزین حاصل شد، فوز عندالله به وجود میآید که بالاترین مرحله رستگاری همان رستگاری ای است که حضرت علی(ع) به آن رسیدند و فرمودند فزت و رب الکعبه. ما نیز باید با تمسک به آیات قرآن کریم سعی کنیم خودمان را در زمره فائزان قرار دهیم.
وی تصریح کرد: در فراز بعدی دعا از خداوند میخواهیم که ما را از مقربین به سوی خودت قرار بده، در سوره مبارکه واقعه خداوند میفرماید: السابقون السابقون اولئک المقربون.
خرمی گفت: اولین پاداش سابقون در قیامت تقرب مقامی به خداست. قرب به معنای نزدیک شدن و مقرب کسی است که خود را در محضر خدا می بیند و به خودش اجازه گناه در محضر خداوند نمیدهد و از یاری خدا هیچگاه غافل نمیشود.
وی بیان کرد: مقربان کسانی هستند که در ایمان و عمل صالح پیش قدم هستند و از بقیه گوی سبقت را ربودهاند. آیات الهی و ائمه معصومین همه راهنمای قرب هستند و تقرب به آنان به یک معنا تقرب به خود خداوند است. پس از خداوند میخواهیم تا با نزدیکی به اهل بیت ما را از مقربین درگاه خودش قرار دهد و در نهایت میفرماید متعلق و پشتوانه همه این خواسته ها احسان خداوند است که از خداوند میخواهیم با احسان خودش خواسته ما را اجابت کند، انسان وقتی از همه جا ناامید میشود آخر در خانه خدا میرود و آن وقت دعایش مستجاب میشود. در این دعا هم امید ما به احسان خداوند است که نهایت آرزوی طلب کنندگان است.
انتهای پیام. /