شناسهٔ خبر: 71820387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

بازدید کارشناس وزارت میراث از پل تاریخی محمدحسن خان بابل

پس از پیگیریهای متعدد درباره وضعیت پل تاریخی محمدحسن‌خان و پس از بازدید وزیر میراث فرهنگی از این پل، کارشناس و مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برای بررسی وضعیت موجود این بنای تاریخی وارد بابل شد و از بنای صفویه بازدید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بابل، سوسن نزهت زاده؛ مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همراهی فرماندار و رئیس میراث فرهنگی بابل از پل تاریخی 300 ساله محمد حسن خان بابل بازدید کردند و مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری پس از بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: راه‌های دیگری برای تردد خودروهای سبک و سنگین در این مسیر وجود دارد تعجب می‌کنم چرا مسئولان بابلی زیر پل محمدحسن خان را به عنوان راه تردد انتخاب کرده اند؟! بعید نیست با ادامه این تردد کل پل تاریخی محمد حسن که یک پل مقاوم و بسیار خوب است فرو بریزد.

نزهت زاده با بیان اینکه امروز به دستور آقای صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی در بابل هستیم افزود: از پل تاریخی محمدحسن خان، ساختمان میراثی دیگری که در جنب این پل در حال تخریب است یعنی (تجارتخانه روس ) یا خانه سلمان هم بازدید کردیم.

وی گفت: در بازدید دکتر صالحی امیری  مرمت چند اثر میراثی از سوی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صادر شده بود، که در این سفر از این آثار بازدید به‌عمل آمد. 

این کارشناس ارشد میراث فرهنگی با گلایه از برخی افراد افزود: وضعیت بناهای تاریخی این شهرستان به خصوص این پل تاریخی و بسیار زیبای محمدحسن خان تاسف بار است. برای من سوال برانگیز است که چرا مسئولان اصرار دارند که مردم از بستر رودخانه که محل عبور و گذر آب است  یعنی چشمه زیر پل تاریخی به عنوان محل تردد و عبور ومرور خودروی سبک و سنگین استفاده کنند؟

وی تاکید کرد: زمانی که خودروهای سبک و به خصوص سنگین از زیر پل عبور می‌کنند سنگینی خودروها باعث ایجاد لرزش می‌شود و این لرزش‌ها  برای یک بنای تاریخی مضر است، علت این ضرر هم برای این است که، این پل یک بنای بتنی مدرن و جدید التاسیس با ابزار و تجهیزات به روز امروزی نیست بلکه یک بنای کاملا تاریخی است که در قرن‌ها قبل احداث شده و مربوط به دوره قاجار است و ما باید این مسئله را بپذیریم که مصالح آن مادام العمر نیست بلکه در طول سالها و در اثر گذر زمان فرسوده شده است.

مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تصریح کرد: باید قبول کنیم که مصالحی که با دست انسان ساخته و در این بنا استفاده شده، مدت دار است  و به مرور زمان با وارد شدن نیروهای کششی و فشاری، که در اثر عبور و مرور ماشین و برخورد بارهای سنگین ایجاد می‌شود، سست شده و پل را در معرض آسیب و تخریب قرار می‌دهد.

وی عنوان کرد: بعد از پیاده روی طولانی در اطراف پل برای بررسی وضعیت موجود با افراد معتادی برخورد کردیم که در زیر پل اتراق کرده بودند و این خوشایند نبود.

نزهت زاده گفت: در بازدید از اطراف پل بنده و همکاری متوجه شدیم که راه‌های دیگری برای عبور خودروها به‌غیر از زیر پل هم وجود دارد. در مدت زمانی که در زیر پل جهت کارشناسی وضعیت پل ایستاده بودیم با چشم خودم شاهد عبور انواع  ماشین‌های سبک و حتی  سنگین از زیر پل  بودم که مماس با آن حرکت می‌کردند در حالی که از قبل دستور عدم تردد ماشین‌های سنگین از زیر پل تاریخی محمد حسن خان صادر شده بود، در صورتی که چنین اتفاقی با توجه به قانون عدم تردد  نباید باشد و این حرکت مماس به ضرر این پل تاریخی است.

وی با بیان اینکه با ادامه این روند امکان دارد کل پل فرو بریزد افزود: چند قسمت از این پل که در قسمت زیر پل هم کاملا مشهود است در اثر برخورد ماشین‌های سنگین یا بار آنها کاملا زخمی شده و آسیب جدی دیده است. همچنین پایه‌های اصلی  پل تاریخی محمد حسن خان جایگاه اصلی پل است و عبور خودرو از کنار این پایه‌ها خطر آفرین است. جلوی این اتفاق باید گرفته شود.

 مدیر گروه بناهای تاریخی پژوهشگاه میراث فرهنگی با ابراز نگرانی از وضعیت پل تاریخی محمد حسن خان بابل تاکید کرد: اگر این وضعیت و تردد خودروها زیر پل ادامه پیدا کند و جلوی این کار گرفته نشود وضع پل بدتر از این خواهد شد و بعید نمی‌دانم با ادامه این روند کل پل تاریخی محمد حسن خان بابل به زودی فرو بریزد. مسئولان مازندران جلوی این کار را بگیرند. این پل بسیار زیبا و مقاوم است و به عنوان یک اثر میراثی زیبا می‌تواند برای فرزندان و آیندگان ما باقی بماند.

انتهای پیام/