شناسهٔ خبر: 71819567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: میراث آریا | لینک خبر

لزوم صیانت از بازارهای جهانی هدف گردشگری اصفهان

هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری در اسپانیا و آلمان، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان فعالان گردشگری این استان را تشویق کرد برای حفظ بازارهای سنتی گردشگری خارجی، حضوری فعالانه در این نمایشگاه‌ها داشته باشند.

صاحب‌خبر -

شهرام امیری کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان در یادداشتی نوشت: استان اصفهان بر اساس شواهد تاریخی یکی از کهن‌ترین مراکز شکل‌گیری دوران فرهنگ و سپس تمدن در محدوده فلات مرکزی ایران به شمار می‌رود، به‌نحوی‌که شواهد تاریخی حاکی است پیشینه حضور انسان اولیه و غارنشین در محدوده این استان به‌عنوان اولین نشان از حیات اجتماعی انسان به بیش از ۴۲ هزار سال قبل رسیده و همچنین تاریخ مکتوب حیات فرهنگی انسان در این محدوده بیش از ۱۰ هزار سال قدمت دارد.

آغاز حیات متمدنانه انسان و ایجاد آثار ارزشمند تاریخی در استان اصفهان از هفت هزار سال قبل آغاز می‌شود، لذا وجود بیش از ۲۲ هزار اثر تاریخی در جای‌جای استان اصفهان، زمینه را برای حضور گردشگران گونه فرهنگی به استان اصفهان همواره مهیا ساخته است.

شواهد تاریخی و پژوهش‌های محققان و مورخان حاکی است که حضور گردشگران اروپایی در ایران و به‌ویژه پهنه فلات مرکزی ایران حداقل به سده نهم هجری قمری و آغاز سده پانزدهم میلادی بازمی‌گردد و پس‌ازآن و در دوران صفوی و به‌ویژه پس از انتقال تختگاه شهریاران صفوی به اصفهان و آغاز دوران امپراتوری مرشد زادگان صفوی، ارتباطات فرهنگی و تجاری با غرب جدای از ارتباطات مربوط به جاده ابریشم افزایش چشمگیری یافت، لذا از آن تاریخ به بعد و پس از فطرتی کوتاه، از سده نوزدهم و بیستم میلادی، مراودات فرهنگی و گردشگری کشورهای غربی که در آن زمان با لفظ کشورهای فرنگستان در ایران خوانده می‌شدند مجدد افزایش یافت.

عمده گردشگران اروپایی که به‌ویژه از سده بیستم میلادی به بعد اصفهان را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌نمودند در قالب گردشگران گونه فرهنگی و سپس طبیعی بودند که به استان پهناور اصفهان سفر می‌نمودند. به‌ویژه اینکه آثار ارزشمند اصفهان حداقل در چهار دوره زیاریان(سده چهارم)، آل بویه(سده چهارم)، سلاجقه(سده‌های پنجم و ششم) و سپس صفویه(سده‌های یازدهم و دوازدهم هجری قمری) پس از انتخاب اصفهان به‌عنوان تختگاه این حکومت‌ها، آن‌چنان زیبا و چشم‌نواز بود که پای گردشگران اروپایی علاقه‌مند به جذابیت‌های تاریخی را به استان پهناور اصفهان باز می‌کرد.

از سوی دیگر تنوع اقلیمی به‌ویژه وجود مناطق کویری در استان اصفهان که برای اروپاییان به‌ویژه ساکنان مناطق شرق، مرکز و شمال اروپا که همواره سردسیر هستند، این جذابیت را دارد که بتوانند اقلیمی متفاوت از اقلیم مناطق خود را در جهان شرق در کنار آثار تاریخی به نظاره بنشینند.

در کنار همه این‌ها برخی توانمندی‌های ایران و اصفهان به‌ویژه در قالب گونه گردشگری سلامت این فرصت را فراهم می‌سازد تا در کنار صنایع‌دستی ارزشمند ایرانی، مردم قاره سبز به اصفهان به‌عنوان یک مقصد سفر ارزشمند نگاه کنند.

بی‌تردید ارتباطات سیاسی ایران و اروپا از بدو پیدایش دوران تمدن در اروپا به‌ویژه در دوران تمدن یونان و سپس تمدن روم تاکنون به‌واسطه منافع دو طرف، فرازوفرودهای بسیاری را در طی نزدیک به ۳ هزار سال تجربه کرده است. با این وصف نباید فراموش کنیم که قاره کهن سبز در حوزه بازاریابی گردشگری، یکی از مهم‌ترین مناطق هدف گردشگری استان اصفهان به شمار می‌رود.

با توجه به تحولات سیاسی اخیر در منطقه و حمایت یک‌جانبه اروپاییان از متجاوزان به ملت‌های مظلوم خاورمیانه، روابط ایران و اروپا دچار تنش‌هایی شد، بااین‌حال بر اساس اصول علم سیاست اعتقاد بر این است که هیچ دوستی و هیچ دشمنی ابدی نیست و در جهان متکثر امروزی باید تلاش کنیم تا در گردونه رقابت به هر قیمت ممکن با رعایت اصول فکری خود باقی بمانیم، لذا فرصت‌هایی همچون نمایشگاه گردشگری فیتور در اسپانیا و نمایشگاه گردشگری برلین در کشور آلمان فرصتی است تا اصفهان با شرکت در آن‌ها از بازارهای سنتی خود دفاع نماید، لذا با حمایت و تشویق این اداره‌کل، خوشبختانه علی‌رغم مشکلات بسیار، فعالان گردشگری اصفهان به‌ویژه فعالان دفاتر خدمات مسافرتی در این نمایشگاه‌ها حضور فعال داشتند.

البته نباید فراموش کنیم که در کنار این تحولات، همگی ما مجدانه به دنبال کشورهای جدید هدف گردشگری هستیم، اما نباید  از بازارهای قدیمی نیز غافل شد، زیرا اصفهان به‌عنوان یک مرکز تمدنی نه‌تنها در اروپا بلکه در جهان شناخته‌شده است و حضور در عرصه رقابت باعث می‌شود تا جدای از فرازوفرودهای سیاسی، جایگاه اصفهان در بازارهای گردشگری مغرب زمین همچنان برای آینده حفظ شود و این در حقیقت نوعی سرمایه‌گذاری و بسترسازی برای بازارهای گردشگری خارجی اصفهان در ایام آتی به شمار می‌رود.

انتهای پیام/