شناسهٔ خبر: 71818305 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

ایجاد فراوانی در بازار از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایجاد فراوانی در بازار یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی است و مشکلی بابت تامین کالاها در بازار نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، غلامرضا نوری قزلجه در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه ۲۱ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مورد ارزیابی اقدامات و عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار و تأمین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۴، گفت: امنیت غذایی مهم‌ترین رسالت وزارت جهاد کشاورزی است و امنیت غذایی شامل یک زنجیره به هم پیوسته‌ای است که لازم است در این زنجیره حرکت به سمت حکمرانی خوب و مدیریت جهادی به عنوان یک سیاست کلان در جهت دهی تمام فرایندهای زنجیره غذایی اتخاذ شود.

وی بیان کرد: فراهم کردن غذا متأثر از سه عامل تولید، تجارت و ذخیره‌سازی است. تولید داخلی محصولات کشاورزی یکی از کلیدی‌ترین اجزای امنیت غذایی است، لذا اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی توجه و حمایت از تولید داخل است و اگر در جایی ناگزیر باشد از طریق واردات نیازمندی را تأمین می‌کند.

وی افزود: برای اینکه غذای کافی و سالم در اختیار تمامی افراد کشور قرار گیرد، ضرورتاً علاوه بر تولید باید در خصوص شبکه‌های عرضه نیز تدابیر لازم اتخاذ شود. بر همین اساس، ضمن استفاده از شبکه‌های موجود که توسط بازاریان، اصناف و سایر دست‌اندرکاران مدیریت می‌شود و شبکه‌های عرضه نوظهور تحت عنوان فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف نیز مد نظر می‌باشد که از این شبکه‌ها برای توزیع مواد غذایی به ویژه کالاهای اساسی و بالاخص کالاهایی که یارانه مستقیم برای تأمین و تولید آنها پرداخته می‌شود، استفاده گردد و این موارد اتفاق افتاده و علت استفاده از شبکه‌ها، قابل رصد بودن این شبکه‌های عرضه می‌باشد.

وزیر جهاد کشاورزی بیان کرد: اما در مورد کالاهای کشاورزی تولید داخل که در اکثر مناطق و به خاطر کوچک بودن واحدهای تولید کشاورزی و عدم شناخت کافی تولید کنندگان از بازار ایجاب می‌کند از تعاونی‌های کشاورزی که زیر نظر تعاون روستایی هستند و متعلق به کشاورزان همان منطقه هستند، استفاده شود و این یکی از نقایص نظام بازرگانی در بخش کشاورزی است که در زمان دفاع از برنامه‌های خود به این مورد و سایر مغایرت‌های آماری اشاره داشتم.

نوری قزلجه گفت: لذا برنامه‌هایی را برای رفع این نقیصه شروع کردیم و با ابلاغ به معاونت‌های ذی‌ربط دستور داده شده کارگروهی در وزارتخانه ساماندهی امور تعاونی‌ها و اصلاح ساختار تعاون روستایی و تشکل‌های وابسته به آن را در دستور کار قرار دهد که ان‌شاءالله در ماه‌های آتی برنامه عملیاتی اصلاح ساختار تعاون روستایی و تشکل‌های وابسته به آن تدوین و اجرایی خواهد شد و در شرایط فعلی برای تنظیم بازار نیز اتحادیه‌های مربوطه مخصوصاً اتحادیه‌های دامداری کشور نسبت به راه‌اندازی عرضه مستقیم گوشت قرمز اقدام کردند که برای اولین بار در سطح کشوری و در ایام ماه مبارک رمضان اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از کارهایی که برای اصلاح نظام بازرگانی صورت گرفته، تدوین برنامه تجاری برای بخش کشاورزی است که این را امسال به موقع اعلام کردیم تا همه تجار برنامه‌های صادراتی خودشان را برای سال ۱۴۰۴ با آن تطبیق دهند.

وی ادامه داد: برنامه‌ای که نیاز داخلی و تولید را ملاحظه کرده و مقادیری از محصولات که قابل صدور هستند. در تنظیم بازار محصولات کشاورزی از طریق واردات که دستگاه‌های مختلف در این حوزه نقش دارند از جمله سازمان برنامه و بودجه، بانک مرکزی، وزارت صمت سازمان استاندار و مابقی دستگاه‌ها که هماهنگی خوبی بین آنان وجود دارد و شخص رئیس‌جمهور هم در این حوزه و در خصوص سفره مردم مسائل را با حساسیت دنبال می‌کند.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: البته تغییر نرخ ارز از ارز ترجیحی به ارز نیمایی و بعداً به ارز تجاری و همچنین افزایش قیمت جهانی برخی از اقلام مثل جو در سه ماه گذشته افزایش قیمت یافت و همه این‌ها باعث بالا رفتن قیمت برخی کالاها شده و در برخی محصولات مثل حبوبات و میوه‌جات وارداتی این اتفاق محسوس است.

وی گفت: در ایام پایانی سال با کلیه انجمن‌های تولیدی و وارد کنندگان جلساتی برگزار شد که اولاً در شبکه‌های تعریف شده عرضه کنند، ثانیاً با قیمت مناسب و حداقل ۵۰ درصد زیر قیمت عرضه کنند که همراهی لازم را دارند و جای تقدیر دارد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: ایجاد فراوانی در بازار یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار بود که در ایام پایانی سال بر اساس هماهنگی‌های صورت گرفته انجام پذیرفته است. برای تنظیم بازار در ایام پایانی سال سعی شده است از ظرفیت خود اصناف و تأمین کنندگان استفاده شود و برای اولین بار انجمن واردکنندگان برنج به شبکه‌های عرضه تعریف شده تمکین کردند و علاوه بر تأمین بنکداران، ۷۰ هزار تن برنج در شبکه‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای به قیمت ابلاغی توسط سازمان حمایت عرضه کردند و شبکه نیز قابلیت پایش دارد.

نوری قزلجه بیان کرد: همین اتفاق در مورد روغن نیز جاری شد و مشکلی از بابت تأمین این کالا در بازار وجود ندارد. شکر به اندازه کافی در سامانه بازارگاه بارگذاری شده و مشکلی از نظر تأمین این کالا نیز وجود ندارد. امسال به مناسبت ماه مبارک رمضان خرمای مضافتی به قیمت ۱۴۸ هزار تومان توسط سازمان تعاون روستایی و سازمان میادین عرضه می‌شود. با توجه به اینکه گوشت مرغ به صورت گرم به وفور در بازار عرضه می‌شود، در تأمین مرغ و همچنین تخم مرغ مشکلی وجود ندارد و به استان‌ها اعلام شده است که چنانچه نیازمند مرغ منجمد باشند، ذخیره کافی برای عرضه در این ایام وجود دارد. گوشت گرم هم ۹۰ درصد از تولید داخل تأمین می‌شود.