پریسا نوری-روزنامهنگار
یکی از دغدغههای شهروندان در روزهای منتهی به پایان سال تامین میوه، گوشت، برنج و سایر اقلام مورد نیاز نوروزی با کیفیت و قیمت مناسب است. هرچند در سالهای گذشته بسیاری از این کالاها در بازارهای میوهوترهبار تهران عرضه میشد، اما در 3سال اخیر با توسعه این بازارها و عرضه گوشت، برنج و مرغ تنظیمبازاری، دسترسی شهروندان به آنها آسانتر و سبد کالای مصرفیشان تکمیل شدهاست. مهدی بختیاریزاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوهوترهبار شهرداری تهران با حضور در روزنامه همشهری از وفور همه اقلام مورد نیاز شهروندان در بازارهای زیرمجموعه مدیریتش خبر داده و میگوید: با عرضه بموقع و کافی، قیمت محصولات تحت کنترل است. او درباره دیگر دغدغههای شهروندان در این زمینه توضیح میدهد که در ادامه میخوانید.
اقلام بازارهای ترهبار 47درصد ارزانتر است
میوههای پرمتقاضی در نوروز چون سیب و پرتقال به اندازه کافی از تولیدکنندگان خریداری شده و دغدغهای در این زمینه وجود ندارد. این اقلام 10روز آخر سال به بازارها تزریق میشود. با توجه به اینکه همه اقلام مصرفی خانوار را در بازارها از تولیدکنندگان و تامینکنندگان اصلی تهیه میکنیم، تفاوت قیمت معناداری با سطح شهر داریم. طبق شنیدهها این اختلاف قیمت گاهی 100درصد است و آخرین آمار هفتگی بانک مرکزی اختلاف رقم 47درصدی با میانگین نرخ مغازههای سطح شهر تهران نشان میدهد. البته این رقم میانگین است و در برخی محصولات اختلاف 20درصد است و در برخی هم به 60درصد میرسد. بههرحال این اختلاف قیمت برای مردم کاملا ملموس است و وقتی با مردم صحبت میکنیم، معتقدند اگر این بازارهای ترهبار نبود، شاید نمیتوانستند اقلام مورد نیاز را تهیه کنند.
گوشتهای باکیفیت کجا میروند؟
24ماه گوشتهای تنظیمبازاری وارداتی در غرف سازمان میادین با قیمت عادلانه و مصوب بهدست مصرفکننده میرسید. شاید حجم و میزانش کافی نبود و به همه نمیرسید اما مردم از کیفیت آن رضایت داشتند؛ ولی با تصمیمی که وزارت جهاد کشاورزی گرفت، تمام گوشتهای وارداتی را در اختیار شرکتهای بستهبندی قرار داد تا بستهبندی ارائه شود، و هرچند طرحی که اجرا شد 20روزه و آزمایشی بود، اما با گذشت 2ماه همچنان ادامه دارد. در این مدت اعتراض مردم نسبت به کیفیت پایین گوشتهای بستهبندی داشتیم؛ چون مردم انتظار دارند گوشت باکیفیت قبل را دریافت کنند ولی در داخل بستهها جز یک تکه بقیهاش چندان قابل استفاده نیست و مردم از این موضوع گلهمندند. تعداد بستهبندیها هم کم و بیکیفیت است. بیتعارف، من برای خانه از آن تهیه نمیکنم، چون از نظر اقتصادی خرید این ضایعات به نام گوشت بهصرفه نیست. این را که قطعات مرغوب این گوشتها کجا میرود من نمیدانم، و مراجع بازرسی و قضایی باید به موضوع وارد شوند و از شرکتهای بستهبندی پاسخ بخواهند.
کالای فروختهشده پس گرفته میشود
«همواره حق با شهروند و مشتری است» شعار ما در بازارهای میوهوترهبار است و به آن معتقدیم و اگر شهروندی خریدش را انجام دهد و سپس متوجه اشکالی در آن بشود، آن کالا قطعا پس گرفته میشود. بارها این اتفاق افتاده که جنس خریداریشده به لحاظ فنی و تخصصی مشکلی نداشته؛ ولی با سلیقه و نظر مشتری متفاوت بوده و بهعبارتی به دلش نچسبیده، و در این صورت هم غرفهدار مکلف است کالا را پس بگیرد.
کمبود سیبزمینی رفع شد
کمبود سیبزمینی در بازار موضوع داغ هفتههای اخیر بود. ما علاوه بر خرید مستقیم از تولیدکنندگان با همکاری سازمان تعاون روستایی و وزارت جهاد کشاورزی از محل و مبادی داخلی و واردات، سیبزمینی را تامین میکنیم. درحالحاضر سیبزمینی در میادین و بازارهای میوهوترهبار عرضه میشود و با قیمت 29هزارو500تومان بهدست مصرفکننده میرسد؛ درحالیکه همین محصول در مغازههای سطح شهر تا 60هزار تومان عرضه میشود. درواقع با همکاری جهادکشاورزی سیبزمینی بموقع به بازارهای میوهوترهبار رسید و این اختلاف قیمت ایجاد شد.
بیش از 50برند در فهرست ممنوعه سازمان
علاوه بر موضوع کیفیت، بر سلامت محصولات هم نظارت ویژهای داریم. ما بهازای هر 2میدان یکدامپزشک و کارشناس بهداشت داریم که محصولات را از نظر سلامت و بهداشت چک میکنند. براساس همین نظارتها، خیلی از برندها در فهرست ممنوعه سازمان قرار گرفتهاند؛ چون در آزمایشهای دورهای اشکالات بهداشتی داشتهاند. این موضوعات را شاید مردم ندانند؛ اما فقط در سال1403 بیش از 50برند اخطار دریافت کردهاند و بیش از 30برند وارد فهرست ممنوعه سازمان مدیریت میادین میوهوترهبار شهرداری تهران شدهاند.
عرضه آنلاین 80درصد اقلام
با راهاندازی سامانه شهرزاد و زحمت همکارانمان در فاوا فروش آنلاین 80درصد اقلام ارائهشده در بازارهای میوهوترهبار بهصورت غیرحضوری و آنلاین هم ممکن است. قیمتهای عرضه آنلاین هم مثل حضوری است؛ فقط یک هزینه بابت حملونقل و ارسال توسط پیک پرداخت میکنند. اقلامی که بهصورت آنلاین عرضه میشود از نظر کیفیت مشابه آن چیزی است که در بازارها وجود دارد و استقبال مردم از این طرح نشاندهنده میزان رضایتمندی آنهاست. با این اتفاق ترددهای غیرضروری و درنتیجه ترافیک شهری بهویژه در روزهای پایان سال کمتر میشود.
عرضه دستچین
دستورالعمل سازمان مدیریت میادین میوهوترهبار تهران در عرضه همه محصولات بهصورت دستچین است؛ مگر برخی محصولاتی که دستچینکردن آنها ممکن است موجب بروز معضل بهداشتی شود. مثلا اوایل فصل بهار توت به بازار میآید یا در تابستان گیلاس بیشتر میشود، که امکان دستچینکردن این محصولات اصلا وجود ندارد و بهدلیل موضوعات بهداشتی باید بهصورت پک یا فله عرضه شوند. اما جز این اقلام، بقیه محصولات بنا بر دستورالعمل سازمان باید دستچین شود و استثنایی وجود ندارد. اگر غرفهای اجازه دستچینکردن میوه را ندهد تخلف است و با متخلف برخورد میشود. مردم هم میتوانند این موارد را به مدیر بازار ترهبار اطلاع دهند تا طبق آییننامه انضباطی با اعمال برخوردهای سنگین و شدید، تخلف تکرار نشود.
اولین مشتری بازارها خودمان هستیم
خیلیها میپرسند خودتان هم از بازارهای میوهوترهبار خرید میکنید که در پاسخ میگویم بله، من و همکارانم در سازمان همه اقلام مورد نیاز خانه و خانواده را از میادین و بازارهای ترهبار تهیه میکنیم؛ چون اعتقاد داریم که اگر آنچه را بهدست مردم میدهیم سر سفره خودمان هم ببریم، اگر کیفیتش کاهش پیدا کند نخستین نفر خودمان متوجه میشویم.
واگذری غرفهها با مزایده است
واگذاری غرفههای میوهوترهبار با مزایده عمومی انجام میشود و اطلاعرسانی این موضوع روی پرتال سازمان موجود است. هر سال مزایدهها از شهریور تا آبان (برج 6 تا 8) برگزار میشود و در این بازه زمانی هر شخص حقیقی یا حقوقی که تمایل داشته باشد میتواند در مزایدهها شرکت کند و درصورت برندهشدن، خدمات ارائه دهد. البته قبل از شرکت در مزایده باید از نوع فعالیت سازمان و آییننامه و ضوابط آن مطلع باشد.
توقف عرضه برنج ایرانی در بازار
قبلا برنج ایرانی درجهیک هر کیلوگرم 170هزار تومان در بازارها عرضه میشد؛ اما اخیرا در ستاد تنظیم بازار مصوبهای شکل گرفت که هر کیلوگرم برنج 130هزار تومان ارائه شود. این مصوبه نیاز به کارشناسی بیشتری داشت چون عملا امکان تامین برنج درجهیک با آن قیمت وجود ندارد. ازاینرو متأسفانه عرضه برنج درجهیک ایرانی در بازارهای سازمان متوقف شد. البته اقلام دیگری از برنج ایرانی ازجمله فجر، ندا و شیرودی موجود است؛ اما عرضه برنج درجهیک طارم هاشمی و طارم محلی متوقف شدهاست.
میوه عید؛47 درصد ارزانتر
یکی از دغدغههای شهروندان در روزهای منتهی به پایان سال تامین میوه، گوشت، برنج و سایر اقلام مورد نیاز نوروزی با کیفیت و قیمت مناسب است. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین
صاحبخبر -