به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور در نشست فرماندهان پلیس راهور بیان کرد: ما سالیانه بیش از چند صد میلیارد کیلومتر پایش سفری و غیر سفری در راهها داریم؛ در این ۶۰۰ میلیارد پایش، ۵۳ میلیارد راننده و ۴۳ میلیارد وسیله نقلیه نقش دارند. نقشی که همکاران بنده به عنوان نیروی انتظامی، راهنمایی و رانندگی، اورژانس و هلال احمر در حوزههای پرتردد دارند، تا بتوانند وضعیت را به کنترل خود در بیاورند یک نقش بی بدیلی است اگر برنامه کاهش تصادف نبود با توجه به میزان افزایش خودروها و گواهینامهها ما امسال بایستی ۶۰ هزار کشته را تجربه میکردیم.
وی افزود: ولی الحمدالله سیر افزایش تصادف به جایی رسید که قبلاً ٢٨ هزار کشته را تجربه میکردیم ولی امروز به جایی رسیدیم که ١٩ هزار را تجربه کردیم، البته از این بابت خوشحال نیستیم چرا که همچنان ۱۹ هزار عدد بالایی است و بایستی در این موضوع یک مقدار جدی تر حرکت کنیم، که این هماهنگی بین دولت، پلیس و سایر دستگاههای مرتبط میتواند این کمک را کند.
فرمانده کل انتظامی کشور ادامه داد: هم شهید رئیسی در این زمینه فعالیت داشتند که خواستار کاهش ۵۰ درصدی تصادفات بودند و هم رئیس جمهور جدید با پویش «نه به تصادفات» اتفاق جدیدی را رقم زد. وقتی پویش نه به تصادفات بخواهد در ذهن و جان مردم، مسئولان و مجریان جا بگیرد، یعنی نه تنها ۵۰ درصد کاهش بلکه دیگر نباید شاهد تصادفی باشیم.
سردار رادان گفت: در حوزه شمارهگزاری، صدور گواهینامه، اجراییات و رسیدگی به تصادفات ترافیکی؛ سالیانه نزدیک به ٢٢٠ میلیون خدمت به مردم ارائه میشود و این نشان دهنده این است که کارکنان حوزه راهنمایی و رانندگی مانند سایر حوزهها فعال بوده و هیچ وقت اراده آنها در شرایط سخت سست نشده است. سرما و گرما در حین خدمت باعث کم کاری آنها نشده است و خانوادههای این افراد از خودشان مظلومتر و صبورتر هستند.
فرمانده کل انتظامی کشور افزود: دغدغه حضرت آقا نیز همین است و فرمودند که وقتی قصه تصادفات را میشنوم غصهام میشود و باید تلاش کنیم که تصادفات را به حداقل برسانیم.
وی اظهار کرد: تصادفات پیامدهای عجیبی دارد، اثرات هولناک حادثه برجان خویشان نفوذ میکند و افراد نزدیک نیز از آن حادثه آسیب میبینند. اگر یک بار برای همیشه موضوع هوشمندی و مقررات در رانندگی را حل کنیم؛ هزینههای اورژانس و بیمارستان نیز کاهش پیدا میکند و اتفاق «خودرو متصل»، انقلابی در حوزه کنترل نقلیه خواهد بود. امروز کمتر از ١٠ درصد از رانندگان هستند که تخلفات حادثه ساز ایجاد کرده و اراده شأن را به ۹۰ درصد جامعه تحمیل میکنند. هزینه تخلفات رانندگی باید بالا برود چرا که رانندگان متخلف احساس میکنند، هزینه تخلف به قدر لازم بازدارنده نیست. باید در این موضوع کار کنیم تا بازدارندگی لازم را داشته باشیم.