شناسهٔ خبر: 71787372 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

همیاری در مسیر نافرمانی خدا، عامل سقوط جامعه است

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به آیه دوم سوره مائده، همیاری در مسیر نافرمانی خدا را عامل سقوط جامعه دانست و تاکید کرد که سیاست های داخلی و خارجی کشور باید براساس حمایت از مستضعفان و جلوگیری از ظلم باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در هفتمین جلسه تفسیر آیات قرآن کریم در ماه مبارک رمضان که به میزبانی حسینیه دفتر نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان رضوی برگزار شد،اظهارداشت: آیه دوم سوره مبارکه مائده به چند مطلب تأکید دارد، نخست تعظیم شعائر دین، مطلب دوم حکم الهی در مورد جریان محرمات احرام، مطلب سوم به مسئله روابط سو ارتباطی با افراد اشاره دارد که نباید مانع جلوی زیارت مسجدالحرام گرفته شود و در نهایت تعاون بر تقوا و عدم تعاون بر عدوان بیان شده است.

وی موضوع آیه ششم در زندگی با آیه‌ها را مرتبط با تعاون در تقوا و عدم تعاون بر عدوان اعلام کرد و افزود: در عبارت پایانی آیه دوم سوره مبارکه مائده خداوند متعال می‌فرماید «أَنْ تَعْتَدُوا وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ؛ و یکدیگر را بر انجام کارهای خیر و پرهیزکاری یاری نمایید، و یکدیگر را بر گناه و تجاوز یاری ندهید؛ و از خدا پروا کنید که خدا سخت کیفر است».

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: تعاون یک اصل اسلامی است و در حقیقت عنوانی هست که از باب تفاعل گرفته شده است که به همیاری کردن در بین دو یا چند نفر معنا می‌شود؛ امروز آنچه در دنیا وجود دارد، فرهنگ مدرنیته است که سه فیلسوف لاک، روسو و هابز در طی سالیان دراز که مردم اروپا مظالم زیادی را از کلیسا تحمل کردند و دست به قیام زدند آن را تأسیس کردند؛ بر اساس مکتب مدرنیته تمام شئون مسائل سیاسی و اجتماعی مردم برنامه‌ریزی می‌شد.

فرهنگ مدرنیته، تعاون را از زندگی اجتماعی حذف کرده است

آیت الله علم‌الهدی عنوان کرد: ازجمله عقاید هابز که فرهنگ مدرنیته را تشکیل می‌دهد، درنده‌خو بودن انسان مانند تمام حیوانات است که تنها تفاوت او با سایر حیوانات داشتن عقل و هوش هست؛ بر اساس این عقیده لیبرالیسم به وجود آمد، لیبرالیسم اقتصادی بر این تأکید داشت که محور زندگی اجتماعی انسان اقتصاد هست که این اقتصاد توسط افراد قدرتمند اقتصادی اداره می‌شود و آنان آزاد هستند که هر تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری انجام دهند.

وی ابراز کرد: بر اساس لیبرالیسم اقتصادی همه افراد به دنبال سود و منفعت خود هستند و از هر ابزاری برای رسیدن به این هدف استفاده می‌کنند؛ لذا در این فرهنگ تعاون و همیاری معنا ندارد و تنها با مبانی دینی و اعتقاد با خدا سازگاری دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه تعاون در خط تعظیم و حفظ شعائر دینی است، تأکید کرد: محور همیاری مردم بایستی کمک کردن به یکدیگر باشد که دارای دو محور «البِر» و «وتقوا» است؛ در خصوص محور نخست باید به ارکان آن ازجمله ایمان به خداوند متعال، کمک کردن به مستضعفان، دادن زکات، وفای به عهد و پیمان و بردباری در زمان سختی و دشواری اشاره کرد؛ در خصوص محور دوم باید جلوی بی‌دینی و بی مذهبی را بگیرید که مصداق کامل آن جدیت داشتن انسان در دین‌مداری است.

مصداق تعاون در تقوا احیای امربه‌معروف و نهی از منکر است

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مصداق تعاون در تقوا احیای امربه‌معروف و نهی از منکر است، خاطرنشان کرد: بر اساس سخن امیرالمؤمنین(ع) برادری و ارتباط در درگاه خداوند متعال بر خیراندیشی برای یکدیگر، هزینه سازی برای جلب رضایت خداوند، کمک کردن به یکدیگر برای اطاعت بیشتر خداوند و جلوگیری از انجام معصیت و کمک به یکدیگر برای رضای خدا تأکید دارد تا آن محبتی که بین انسان‌ها شکل می‌گیرد بر اساس امور مادی و لذایذ نفسانی نباشد بلکه بر اساس اعتقاد و عشق به خداوند متعال باشد.

وی اضافه کرد: همیاری کردن در دو جهت مثبت و منفی است، گاهی انسان‌ها به یکدیگر برای انجام انواع جنایت‌ها کمک می‌کنند که نمونه آن را می‌توان در همیاری و اتحاد کشورهای استکباری در حمایت از اسرائیل برای حمله به مردم مظلوم فلسطین مشاهده می‌کنید.

آیت‌الله علم‌الهدی تعاون بر «اثم» را کارهایی دانست که انسان را از سعادت زندگی باز می‌دارد و عنوان کرد: با توسعه مفاسد در جامعه موجب عقب افتادن آن می‌شود و تعاون بر «عدوان» نیز به معنای به خطر انداختن امنیت جامعه است که نمونه آن را می‌توان در فعالیت اراذل‌واوباش، شکل‌گیری گروه‌های قاچاق در ایجاد فساد بین جوانان و حرکت‌های جهانی برای نابودی بشر مشاهده کرد؛  لذا خداوند متعال می‌فرماید در این موارد به یکدیگر کمک نکنید.

امام جمعه مشهد گفت: بنشینید فکر کنید که در گروه‌بندی‌های اجتماعی و سیاسی شما جزو کدام دسته قرار می‌گیرید و در چه نوع همیاری‌هایی مشارکت دارید؟؛ گاهی اوقات شما با یک گروه سیاسی فعالیت دارید که در همیاری اثم و عدوان قرار می‌گیرد.

عضو عالی شورای حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: عامل اکثر مشکلات داخلی، جریان‌های مختلف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است، افراد برای به قدرت رسیدن سعی می‌کنند که جامعه را عقب نگه دارد؛ یک عده نیز فکر می‌کنند که اگر بخواهند به قدرت و ثروت برسند باید دین را در جامعه تضعیف کنند.

وی افزود: متأسفانه جریاناتی در کشور وجود دارند که با احتکار کالاهای اساسی و گران‌فروشی به دنبال سخت کردن معیشت اقتصادی برای مردم هستند و یک عده نیز ازنظر ارتباطات خارجی حرکت‌های اقتصادی انجام می‌دهند که باعث استیصال مردم شوند، این دو گروه در اثم و عدوان با یکدیگر همیاری می‌کنند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: گاهی تعاون در اثم و عدوان ناآگاهانه است، منافع من اقتضا می‌کند که در کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی به‌گونه‌ای رفتار کنم که نتیجه آن به نفع گروه عدوان است که می‌خواهند اسلام در کشور تضعیف شود و کفار بر کشور مسلط شوند تا آن‌ها بتوانند در قدرت سهم پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی اضافه کرد: اسلام یک دین جمعی است، ما نمی‌توانیم به‌تنهایی مسلمان باشیم و به امورات فردی دین بپردازیم، بلکه باید در جمع و با مردم مسلمان باشیم؛ پیامبر اکرم (ص) تنها به فردسازی نپرداختند بلکه امت سازی کردند که از درون این امت بلال حبشی، سلمان و ابوذر تربیت شدند.

آیت‌الله علم‌الهدی اظهار کرد: اگر بنا شد که گروهی تعاون بر تقوا و بِر کنند و گروهی در جنایات و عدوان همیاری کنند، جامعه موفق نخواهد بود، لذا همه باید با هم هماهنگ شوند و در تقوا همیاری کنند تا جامعه به سعادت برسد، در غیر این صورت جامعه به فلاکت و عذاب می‌رسند.

انتهای پیام/282