به گزارش گروه رسانههای خبرگزاری تسنیم، واردات خودرو از اسفند 1401 یعنی تقریبا دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید ازسرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است.
کنترل بازار و جلوگیری از افزایش قیمتها یکی از اهداف شکستخورده واردات خودرو در برهه جدید است و افزایش تعرفهها در 1404، تاحدود زیادی تکلیف قیمت خودروهای وارداتی در سال آینده را مشخص میکند. پشتسر خود خودروهای وارداتی هم حرفهای زیادی وجود دارد. خواندن این گزارش کمک میکند تا سطح انتظارمان از واردات خودرو در سال آینده را تاحدود زیادی پایین بیاوریم.
شکاف عرضه و تقاضا در خودروهای وارداتی
واردات خودرو در سال 1404 سقف دو میلیارد یورویی دارد. مجلس رقمی نزدیک 3.3 میلیارد یورو برای واردات خودرو در سال آینده زیرنظر داشت، اما دولت روی عدد دیگری دست گذاشت و دستآخر با تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام، در سال آینده واردات خودرو سقف دو میلیارد یورویی خواهد داشت.
سقف ارزی واردات خودرو بهشکلی است که در سال آینده باید در خوشبینانهترین حالت ممکن چشمانتظار فقط 100 هزار دستگاه خودرو وارداتی باشیم. گفتیم حداقل؛ چون در این حالت همه مدلهای وارداتی باید نهایتا 20 هزار یورو قیمت داشته باشند، اما در سال آینده امکان واردات مدلهایی با قیمت بیشتر وجود دارد و اگر واردکنندهها فقط سراغ مدلهای 20 هزار یورویی بروند، چیزی نزدیک 100 هزار دستگاه پا به کشور میگذارد.
حجم تقاضای خودروهای وارداتی معمولا در هر مرحله از ثبتنامهای سامانه یکپارچه به بیش از 100 هزار نفر میرسد، اما آمارهای گمرک نشان میدهد در 10 ماه ابتدایی سال 1403 فقط چیزی نزدیک 50 هزار دستگاه از کمرگ وارد ایران شده است. با این اوصاف انتظار دارید سال آینده حجم خودروهای وارداتی کفاف تقاضای بازار را داشته باشد؟
افزایش تعرفه واردات خودرو در سال 1404
افزایش تعرفه واردات خودرو در سال آینده حتمی است. سال 1403 بابت واردات خودرو بحث تعرفه 60 درصدی مطرح بود، اما قرار است سال 1404 تعرفه واردات خودرو به 100 درصد تبدیل شود. هنوز تکلیف تعرفه واردات خودروهای هیبریدی و برقی بهشکل رسمی مشخص نیست، اما همان تعرفه 100 درصدی که برای مدلهای بنزینی درنظر گرفتهاند، تا حدود زیادی ابهامات را برطرف میکند.
آمارهای گمرک نشان میدهد در 10 ماه ابتدایی سال 1403 فقط چیزی نزدیک 50 هزار دستگاه وارد ایران شده است
قیمت خودروهای وارداتی همین الان با تعرفه 60 درصدی، اختلاف زیادی با بازارهای جهانی و کشورهای حاشیه خلیجفارس دارد. اعمال تعرفه 100 درصدی، اما باعث افزایش قیمت خودروهای وارداتی میشود و از همین الان میتوانیم انتظار افزایش قیمتها در سال جدید را داشته باشیم.
بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار
واردات خودرو در سال 1401 با اهداف و تارگتهای امیدوارکنندهای استارت خورد. یکی از این هدفها کنترل بازار و کاهش قیمت خودرو در بازار عنوان میشد. با این حال بعد دو سال میتوانیم بدون تعارف از بیتاثیری واردات خودرو در کنترل بازار صحبت کنیم.
چانگان CS35 پلاس میتواند بهترین مثال باشد. مدلی که بهعنوان اولین خودرو وارداتی در طرح جدید قرار گرفت و زودتر از هر خودرو دیگری پا به ایران گذاشت.
قیمت چانگان CS35 پلاس دو سال قبل و هزمان با موج اول واردات خودرو در دوره جدید، توسط سایپا بسته به تیپ 2 یا 3 بهترتیب حدود 850 و 945 میلیون تومان تعیین شد. در بازار آزاد بابت همین تیپهای چانگان CS35 پلاس رقمی نزدیک یک میلیارد و 200 تا یک میلیارد و 500 میلیون تومان رد و بدل میشد. چانگان CS35 پلاس، اما بعد دو سال حضور در بازار خودرو ایران به جمع مدلهای دو میلیاردی اضافه شده است.
خودروهای وارداتی حالا یکجور معیار جدید در بازار آزاد بهحساب میآیند و خیلی از فروشندههای خودروهای داخلی هم برای بالا بردن ارقام پیشنهادیشان، گرانی خودروهای وارداتی را بهانه میکنند.
اتهام به خودروهای وارداتی
پشتسر خودرو وارداتی حرفهای زیادی میزنند. مهمترین اتهام به خودروهای وارداتی این است که سقف واردات خودرو تا اینجای کار فقط اجازه ورود مدلهای لوآپشن به کشور را میدهد.
سقف واردات خودرو تا امروز 20 هزار یورو بوده و بههمین خاطر، شرکتهای واردکننده چارهای جز دست گذاشتن روی مدلهای لوآپشن نداشتهاند. اتفاقی که برای انواع و اقسام خودروهای تویوتا و هوندا رخ داده و همین صحبتها برای یکسری از مدلهای بیامو هم تکرار شده است.
دومین اتهام پیرامون محل مونتاژ خودروهای وارداتی مطرح میشود. خودروهای وارداتی که ظرف دو سال اخیر پا به ایران گذاشتهاند، عمدتا از خط مونتاژ چین سر از ایران درآوردهاند و خیلیها سرنوشت واردات خودرو در ایران را به سرنوشت خودروهای مونتاژی ارتباط میدهند.
منبع: فرارو
انتهای پیام/
∎