شناسهٔ خبر: 71773811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

آیات زندگی‌ساز | راه حل قرآن برای اختلافات خانوادگی یا اجتماعی چیست؟

حوزه/ قرآن کریم در آیه ۱۰ سوره حجرات با تأکید بر اصل "إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ"، بی‌تفاوتی در برابر اختلافات جامعه ایمانی را نمی‌پذیرد و مؤمنان را به پیش‌قدمی برای اصلاح ذات‌البین فرا می‌خواند. این دستور الهی مرز روشنی میان میانجی‌گری شرافتمندانه و سازش ذلیلانه ترسیم می‌کند، همان‌طور که شهید مطهری هشدار داده این آیه نباید دستاویزی برای شیاطینی شود که مذاکره را مساوی با تسلیم می‌دانند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ماه مبارک رمضان، هر روز با «آیات زندگی‌ساز» همراه باشید؛ مجموعه‌ای از آیات قرآن کریم به همراه تفسیر کوتاه و کاربردی که راهنمای زندگی و سعادت هستند و با این آیات، روزهای ماه مبارک رمضان را با کلام خداوند نورانی‌تر کنیم.

* حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین‌خانی

بسم الله الرحمن الرحیم؛ آیه ۱۰ سوره حجرات: «إنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ»؛ خداوند متعال در این آیه شریفه می‌فرماید که همه مؤمنان با همدیگر برادرند، بنابراین در اختلافاتی که پیش می‌آید بین برادران، شما پیش‌قدم شوید و آنها را به صلح و آشتی دعوت کنید و بین آن‌ها ایجاد صلح و صلاح بکنید، و پروای خدا را پیشه کنید، شاید مورد رحمت خدای متعال قرار بگیرید.

از این آیه شریفه استفاده می‌شود که همه کسانی که در پرتو فکر و اندیشه دینی و عقیدتی، همه در یک جهت قرار دارند و با هم هماهنگ هستند و تحت عنوان ایمان قرار می‌گیرند، با هم برادر هستند. زن و مرد این برادری را باید حفظ بکنند.

منتها همین‌طور که دو تا برادر هم در خانواده ممکن است علایقشان مختلف بشود و سر مسائل مختلف با هم ممکن است اختلاف سلیقه پیدا کنند و بعد بر اساس این اختلاف سلیقه، ممکن است کارشان به کدورت کشیده بشود و دچار اختلاف بشوند، نسبت به جامعه ایمانی هم همین‌طور ممکن است چنین اختلافاتی پیش بیاید.

اینجاست که خدای متعال دستور می‌فرماید که ما باید با دلسوزی، نسبت به اختلافاتی که در جامعه ایمانی اتفاق می‌افتد، بی‌تفاوت نباشیم.

پیش‌قدم بشویم با نیت خیر و با نیت صلاح وارد بشویم و سعی کنیم که این اختلافات را برطرف بکنیم.

یک نکته «شهید بزرگوار آیت‌الله مطهری» دارند که قابل توجه است و آن اینکه این آیه نباید دستاویزی بشود برای شیاطین و اینکه در واقع ایجاد صلح و آشتی را با ذلت‌پذیری مساوی بدانند.

الان بعضی‌ها هستند که دعوت به مذاکره می‌کنند، ولی به دنبال آن هستند که منویات خودشان را پیش ببرند و طرف مقابل را تسلیم خودشان بکنند؛ این قطعاً منظور آیه شریفه نیست و این آیه در فضای جامعه ایمانی مطرح است.