حمید مسعودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در گفتوگو با خبرنگار تسنیم از کرج با اشاره به اینکه البرز در بین استانهای کشور پایینترین سرانه فضاهای آموزشی را دارد، گفت: بزرگترین دلیل این موضوع، مهاجرپذیری این استان است، سالانه بین 100 تا 150 هزار نفر به جمعیت البرز افزوده میشود که از این تعداد حدود 10 هزار نفر دانشآموز هستند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش استان البرز با دارا بودن حدود 530 هزار دانش آموز، تقریبا متراکمترین استان کشور است، اظهار کرد: سرانه فضاهای آموزشی در البرز به ازای هر دانشآموز 3.4 مترمربع بوده، در حالیکه سرانه متوسط کشوری به ازای هر فرد حدود 5.4 مترمربع است، یعنی در این استان با کمبود دو مترمربع سرانه به ازای هر دانشآموز مواجه هستیم.
مسعودی خاطرنشان کرد: به منظور افزایش سرانه فضاهای آموزشی در این استان و کاهش تراکم جمعیت دانشآموزی در کلاسهای درس که بعضا تا 40 نفر نیز میرسد، سه سال پیش نهضت مدرسهسازی به همت استاندار البرز راهاندازی و گامهای موثری در این راستا برداشته شد. سازمان نوسازی مدارس کشور به ویژه شخص رئیس سازمان نیز از این طرح، حمایتهای ویژهای داشتند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با اشاره به اینکه این استان برای رسیدن به سرانه متوسط کشوری، به 400 تا 450 مدرسه جدید نیاز دارد، مطرح کرد: با توجه به تعداد دانشآموزان و تراکم جمعیت دانشآموزی، اگر کمبود دو مترمربع سرانه به ازای هر فرد را در نظر بگیریم، به نیاز به همین تعداد مدرسه پی میبریم که باید در بازه زمانی چهار سال ساخته شوند.
وی گفت: تاکنون حدود 125 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی تکمیل و تحویل داده شده است. از این تعداد، 18 پروژه ابتدای مهرماه 1403 و 6 پروژه نیز در دهه مبارک فجر تحویل آموزش و پرورش و دانشآموزان البرزی شد. بالغ بر 70 پروژه دیگر نیز در دست ساخت قرار دارند و بنا شده تا پایان سال 1404 تحویل داده شوند. با این اقدامات تقریبا تعهد ساخت 200 مدرسه تا پایان سال 1404 محقق خواهد شد.
مسعودی ناحیه 4 کرج را یکی از محرومترین نقاط آموزش و پرورش استان البرز دانست و مطرح کرد: ادارات کل آموزش و پرورش و نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان توجه ویژهای به مناطق محروم و کم برخوردار که تراکم جمعیت دانشآموزی در آن ها بسیار بالاست دارند. در این راستا مدرسه فاخر 24 کلاسه حضرت خدیجه (س) در خرمدشت کرج احداث شده است.
انتهای پیام/
∎