شناسهٔ خبر: 71739192 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

مدیر طراحی مرسدس بنز: احتمالاً با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوم

مدیر طراحی بنز گفت: «با افزایش خودمختاری، خودرو‌ها به فضای زندگی تبدیل می‌شوند. خودرو‌های آینده گوشی‌های هوشمند متحرک نیستند، بلکه خانه‌های هوشمند متحرک خواهند بود.»

صاحب‌خبر -

هم‌زمان با اینکه مرسدس بنز سبد محصولات خود را به املاک و مستغلات لوکس گسترش می‌دهد، رزومه «گوردن واگنر»، مدیر ارشد طراحی شرکت آلمانی، نیز رشد می‌کند. این طراح کهنه‌کار پس از خودروها، شاسی بلند‌ها و قایق‌های پرسرعت، اکنون مسئول انتقال زبان طراحی این برند به برج‌های Mercedes-Benz Places در میامی و دبی است.

به گزارش دیجیاتو به نقل از ای‌بی‌سی، واگنر به‌تازگی در مصاحبه با این شبکه خبری‌ درباره تبدیل خودرو‌ها به «خانه‌های هوشمند» و اینکه چرا احتمالاً هوش مصنوعی جایگزین او می‌شود، صحبت کرده است.

مرسدس مالکان را تشویق می‌کند با استفاده از دستیار‌های صوتی هوش مصنوعی بیشتر با خودروهایشان تعامل کنند. آیا هرگز مرسدس را بدون اهرم تعویض دنده یا غربیلک فرمان می‌بینیم؟

شاید، ولی نه در آینده نزدیک. با افزایش خودمختاری، خودرو‌ها به فضای زندگی تبدیل می‌شوند. خودرو‌های آینده گوشی‌های هوشمند متحرک نیستند، بلکه خانه‌های هوشمند متحرک خواهند بود.

مدیر طراحی مرسدس بنز: احتمالاً با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوم

سفارشی‌سازی به تجارت پررونقی برای خودروسازان تبدیل شده است. نظر شما دراین‌باره چیست؟

Manufaktur (برنامه شخصی‌سازی جدید مرسدس بنز) فرصتی عالی محسوب می‌شود. سفارشی‌سازی برای مشتریان خودرو‌های لوکس بسیار مهم است و بسیاری از آنها صرفاً خودروی منحصر‌به‌فرد می‌خواهند.

صفحه‌نمایش‌های خمیده غول‌پیکر در مدل‌هایی مانند EQS به عنصر طراحی مهم برای برند تبدیل می‌شوند. مشتریان چگونه به این موضوع واکنش نشان داده‌اند؟

ما درحال‌حاضر در همه خودروهایمان هایپراسکرین نداریم. این نمایشگر از جنبه سخت‌افزاری بسیار خوب، اما از لحاظ نرم‌افزاری چندان پیشرفته نیست. وقتی صفحه‌نمایش بزرگی دارید، می‌خواهید محتوای خوبی روی آن ارائه دهید؛ بنابراین ما روی تولید محتوایی کار می‌کنیم که خاص‌تر و سرگرم‌کننده‌تر باشد.

مدیر طراحی مرسدس بنز: احتمالاً با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوم

نمایشگر‌ها لوکس نیستند. قطعاً همه تلویزیون بهتر و بزرگ‌تری در خانه دارند. هر خودروی دیگری هم صفحه‌نمایش بزرگ دارد؛ بنابراین باید لوکس بودن را به فراتر از صفحه‌نمایش گسترش بدهیم. من روی مهارت و کمال تأکید می‌کنم. ما تأکید زیادی بر بهبود خودرو‌های مرسدس بنز داریم.

بعضی‌ها به خودرو‌های برقی برند انتقاد کرده و سبک طراحی همراه با هوش مصنوعی آنها را حبابی و شبیه آب‌نبات ژله‌ای می‌دانند. واکنش شما به این تشبیه چیست؟ آیا مدل‌های برقی آینده مرسدس بنز به خودرو‌های درون‌سوز برند شباهت خواهند داشت؟

طراحی سدان EQS هدفمند و آینده‌نگرانه است و برای تقریبا ۱۰ سال آینده طراحی شده است. این خودرو به گونه‌ای طراحی نشده بود که S کلاس یا خودروی مدیریتی با راننده شخصی باشد.

ما S کلاس را از قبل داشتیم و می‌خواستیم کار متفاوتی بکنیم؛ بنابراین EQS خودروی کاملاً متفاوت است. به نظرم ظاهر آن بسیار آینده‌نگرانه و آیرودینامیک است که برای خودروی برقی اهمیت زیادی دارد. ما حتی پا را از این فراتر گذاشته و ظاهر آیرودینامیک آن را آینده‌نگرانه هم کرده‌ایم. آیا مشتری عادی مرسدس S کلاس آن را دوست دارد؟ احتمالاً نه. آن فرد دنبال خودروی معمولی‌تر است. می‌خواستیم با عرضه EQS مشتریان دیگری را هدف قرار دهیم.

مدیر طراحی مرسدس بنز: احتمالاً با هوش مصنوعی جایگزین می‌شوم

یکی از مشکلات حوزه خودرو‌های برق و هوش مصنوعی درک مشتری است که آن را مانند دستگاهی الکترونیکی تصور می‌کند. خودرو‌های درون‌سوز هنوز مانند ساعت کرونو در نظر گرفته می‌شوند که دوام زیادی دارند.

هوش مصنوعی برای طراحان شما چقدر اهمیت دارد؟

ما با هوش مصنوعی کار می‌کنیم تا ۹۹ درصد مزخرف را در مقادیر زیاد تحویل می‌دهد. بزرگ‌ترین مشکل این است که باید چیز‌های خوب را از چیز‌های بد جدا کنیم، اما همان ۱ ذرصد چیز‌های خوب درس‌های زیادی به ما یاد می‌دهد. هوش مصنوعی روزبه‌روز بهتر می‌شود.

هوش مصنوعی طراحی ما را به‌شدت تغییر خواهد داد. فکر می‌کنم ۱۰ سال آینده شاید بیشتر طراحی‌ها را هوش مصنوعی انجام دهد و دیگر نیازی به طراحان نباشد. جانشین من ماشین کامپیوتری با هزینه بسیار کمتر نسبت به حقوق من خواهد بود.

شما مدل‌های سدان، شاسی بلند، خودرو‌های اسپرت، قایق‌های پرسرعت، لوازم جانبی و حالا ساختمان‌ها را طراحی کرده‌اید. چالش بعدی شما چیست؟

سؤال خوبی است. نمی‌دانم. من تقریباً همه‌چیز طراحی کرده‌ام.