خبرگزاری مهر، گروه استانها- زهرا رگان: عصر خاطره «پس از باران» روایت آبیترین روزهای پیربازار رشت به روایت نقش آفرینان و شاهدان عینی حادثه سیل و آبگرفتگی اخیر در شهر رشت عصر پنجشنبه در حوزه هنری استان گیلان با حضور شاهدان عینی و مسئولان دست اندرکار برگزار شد.
«پیشگیری بهتر از درمان است» جمله آشنایی که برای مقابله با بحرانهای احتمالی به همدیگر گوشزد میکنیم اما تا چه اندازه به آن توجه میکنیم آیا تدابیر برای مقابله با انواع بحران اتخاذ کرده یا میکنیم، حوزه هنری گیلان طی ابتکاری جدید دست به اقدامی ارزشمند زده با ایده روایت آبیترین روزهای پیربازار رشت که در آن پای روایت نقش آفرینان و شاهدان عینی نشست تا با مرور اتفاقات و شناسایی نقاط قوت و ضعف عوامل مختلف برای آمادگی جهت بحرانهای احتمالی قدمی نو بردارد.
روایت نقش آفرینان و شاهدان عینی سیل پیر بازار کتاب میشود
«سید رسول منفرد» رئیس حوزه هنری گیلان در این تجربه نگاری با بیان اینکه بازخوانی و تجربه نگاری از خاطرات روزهای آبی پیربازار رشت اظهار کرد: یکی از رویکردهای اصلی این جلسه، مرور اتفاقات و شناسایی نقاط قوت آن برای آمادگی جهت بحرانهای احتمالی دیگر است.
رئیس حوزه هنری گیلان با تأکید بر اینکه مستندسازی تجربهها و ثبت آنها از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: اگر تجربههای گذشته مانند برف سالهای ۸۳، ۸۶ و حتی برف سالهای قبل از انقلاب ثبت و نقاط قوت و ضعف چگونگی برخورد با این بحرانها ثبت میشد قطعاً برای آینده مورد استفاده قرار میگرفت.
منفرد در ادامه به اهمیت نقش رسانهها در مستندسازی حوادث اشاره کرد و افزود: در دنیای امروز کشورها از حوادث خود برای یادگیری و بهبود مواجهه با بحرانها مستند سازی میکنند.
وی بر اهمیت تجربهنگاری و مستندسازی حادثه آبگرفتگی رشت تأکید کرد و گفت: قرار بر این است با همکاری دستگاههای درگیر و نقشآفرین در مهار آبگرفتگی اخیر رشت و ثبت تجربیات آنان کتاب مستندی از این تجربه تهیه شود تا برای بهبود مواجهه با حوادث آینده مفید واقع شود.
اهمیت اطلاعرسانی و مشارکت مردمی در مدیریت بحران
«محمدعلی ویشکایی» سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت: با حضور فعال دستگاههای جهادی و بسیجیان، اقدامات مناسبی برای کاهش خسارات و مدیریت بحران انجام شد.
ویشکایی مشکلات و نیازهای زیرساختی را از جمله عدم لایروبی به موقع رودخانهها و تأثیر بارشهای سنگین بر مناطق مختلف را از عوامل عمده آبگرفتگی وسیع شهرستان رشت دانست و ادامه داد: اقدامات لازم برای لایروبی رودخانهها و بهبود زیرساختها مورد تاکید قرار دارد.
سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان افزود: تیمهای ارزیاب بنیاد مسکن با بررسی دقیق خسارات وارده، اطلاعات لازم را جمعآوری و اقدامات لازم برای پرداخت خسارت به خانوارهای آسیب دیده انجام گرفته است.
ویشکایی با اشاره به اهمیت اطلاعرسانی و مشارکت مردمی در مدیریت بحران گفت: از شهرداریها و دهیاری خواسته شده تا بنرها و اطلاعیههای لازم را جهت اطلاع مردم و تکمیل مستندات خود برای دریافت خسارت ناشی از سیل در ورودیهای خیابانهای آسیب دیده نصب کنند.
وی بر اهمیت برنامهریزی مناسب و استفاده از تجارب گذشته برای مقابله با بحرانهای طبیعی تاکید کرد و افزود: همکاری میان نهادهای مختلف و استفاده از ظرفیتهای موجود میتواند به بهبود شرایط و کاهش خسارات کمک کند.
تابآوری مردم گیلان نقش مهمی در مدیریت بحران داشت
«هادی سلیمی» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان گیلان نیز گزارشی از فعالیتهای این سازمان در روزهای آبگرفتگی ارائه داد و اظهار کرد: داوطلبان و همبستگی مردم در مواجهه با این حادثه ستودنی است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با تاکید به اینکه مستند نگاری و تجربهنگاری این حادثه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: فعالیتهای داوطلبانه و فداکاریهای اعضای جمعیت هلال احمر نشان دهنده همبستگی و حکمرانی مردمی است که جامعه امروز ایران به آن نیاز دارد.
وی با اشاره به همراهی ۶ استان در بحران سیل اخیر گفت: استانهای زنجان، البرز، اردبیل، تهران، قزوین، مرکزی و سمنان از جمله استانهایی بودند که در این سیل به مردم گیلان خدمترسانی کردند.
سلیمی با ابراز خرسندی از اینکه در بحران سیل اخیر در رشت هیچ فوتی نداشتیم، افزود: با سرعت عمل بالا و خدماترسانی به خانوارهای درگیر سیل، خوشبختانه از فوت همشهریان جلوگیری شد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه ۹۰ خودرو امدادی در این بحران فعال بودند، تصریح کرد: ۳۷۲ امدادگر و فعال در حوزه هلال احمر داوطلبانه در این بحران فعالیت داشتند که توانستند یک هزار و ۹۵۹ نفر را در بحران امدادرسانی دهند.
وی با اشاره به کمکهای همه جانبه این ستاد به مردم آسیبدیده بیان کرد: هزار و ۸۱۱ نفر به نقاط امن منتقل شدند و بستههای غذایی و بهداشتی به افراد درگیر در این بحران توزیع شد.
سلیمی به تجربههای ارزشمند هلال احمر در مواجهه با حوادث مختلف اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران در ارائه خدمات امدادی کم و کاستی ندارد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان تأکید کرد: آمادگی و زیرساختهای مناسب نقش مهمی در مواجهه با حوادث دارند.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر گیلان با بیان اینکه این حادثه نشاندهنده همبستگی و تابآوری مردم گیلان و نقش مهم داوطلبان هلال احمر بود گفت: همکاری میان نهادهای مختلف و استفاده از تجربههای گذشته میتواند به بهبود شرایط و کاهش خسارات کمک کند.
سلیمی در پایان به فرهنگ غنی و تابآوری مردم استان گیلان اشاره کرد و گفت: این عوامل نقش مهمی در مدیریت بحران و کاهش خسارات دارند.
وی اضافه کرد: همکاری میان نهادهای مختلف و استفاده از تجارب گذشته میتواند به بهبود شرایط و افزایش رضایت مردم کمک کند.
شهرداری از ابتدای سال لایروبی رودخانهها را آغاز کرده است
«محمدرضا محمدپور» مسئول ایستگاه ۴ آتشنشانی رشت گفت: صبح جمعه ساعت ۴:۳۲ نیروهای آتشنشانی در منطقه دیانتی رشت مستقر شدند تا به مشکلات ناشی از آبگرفتگی پاسخ دهند در این حادثه، خانههای ویلایی و آپارتمانی تحت تأثیر قرار گرفتند و بسیاری از خودروها در پارکینگها دچار آسیب شدند.
محمد پور با بیان اینکه تجربه سیل اخیر نشان میدهد که نیاز به خودروهای بیشتری برای امدادرسانی وجود دارد گفت: با توجه به تفاوت ارتفاع در برخی مناطق شهر رشت نیاز به تجهیزات قویتر و پمپهای مناسب و آبگیری و قایقهای نجات برای آبگیری احساس میشود.
وی با بیان اینکه شهرداری از ابتدای سال جاری لایروبی رودخانهها را آغاز کرده است افزود: با این حال، در صورت وقوع سیلابهای آینده، مناطق دیگری از شهر نیز ممکن است دچار مشکل شوند.
مسئول ایستگاه ۴ آتش نشانی رشت گفت: هلال احمر در همان روز اول جمعه سه دستگاه قایق بادی به منطقه آورد و آتشنشانی نیز از ۲۷۵ نفر پرسنل خود استفاده کرد و این پرسنل به صورت پیوسته در شیفتهای کاری خود به امدادرسانی پرداختند و برخی از آنها اجازه پیدا کردند که از سازمان خارج شوند تا به نیازهای مردم پاسخ دهند.
محمد پور در پایان افزود: این حادثه نشانداد نیاز مند تجهیزات قویتر و برنامهریزی مناسب برای مواجهه با سیلابها و آبگرفتگیها هستیم و همکاری میان نهادهای مختلف و استفاده از تجربههای گذشته میتواند به بهبود شرایط و کاهش خسارات کمک کند.
تصویر نگاه مسئولانه مردم در آبگرفتگی اخیر رشت
«مجتبی امیریان» معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) نیز با بیان اینکه شکوه مردمی که در ماجرای پس از باران اتفاق افتاد بسیار ارزشمند است گفت: در آبگرفتگی معابر شهری رشت مجموعه مردمی پای کار آمدند و شکوهی را خلق کردند و نگاه مسئولانه و نمونه خاصی از حکمرانی مردم را به تصویر کشیدند.
ضعف مدیریتی سالیان متمادی در قالب سیل دامنگیر مردم پیر بازار شد
«میلاد حسن زاده» فرمانده مقاومت بسیج پیربازار رشت با بیان اینکه ضعف مدیریتی در سالیان متمادی در قالب سیل دامنگیر مردم پیر بازار شد گفت: استاندار گیلان قولی دادند که هنوز بصورت محسوس برای مردم محقق نشده است مردم خسارت دیده در آستانه عید نوروز هستند ولی هنوز وضعیتش دریافت خسارتشان مشخص نیست.
وی افزود: آقای استاندار قول دادند تمام خسارات مردم سیل زده از تجهیزات و لوازم خانگی گرفته تا منازل به آنها پرداخت میشود.
خلع مدیریت میدانی یکی از عمده مشکلات سیل اخیر بود
«صابر عبدالهی» فرمانده حوزه ۳ مقاومت بسیج شهر رشت نیز گفت: در سیل اخیر چون تمام توجهات به سمت پیربازار بود آبگرفتگی دیانتی که خانهها کاملاً آبگرفتگی بودند دیده نشد.
فرمانده حوزه ۳ مقاومت بسیج شهر رشت با بیان اینکه استانی که سالیانه شاهد وفور باران است عدم وجود زیرساختها و تجهیزات سبب بروز بحرانهای مثل سیل اخیر میشود گفت: خلع مدیریت میدانی یکی از عمده مشکلات سیل اخیر بود.
عبدالهی با بیان اینکه حضور شخص استاندار در میدان بحران برای مردم دلگرم کننده بود گفت: برخی افراد هنوز برای مستند سازی و ثبت نام برای خسارت ورود نکردند خصوصاً افراد آسیب دیده در منطقه دیانتی که بیسواد یا پیر و ناتوان هستند و به روال اداری دسترسی ندارند.
وی از عملکرد صدا و سیما در جریان سیل اخیر انتقاد کرد و گفت: در دوره بحران آبگرفتگی دوربین کف میدان از صدا و سیما نمیدیدیم.