به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرمانشاه، سرهنگ محمد حیدری در شورای راهبردی کاهش تصادفات که در استانداری برگزار شد با اشاره به اینکه سالانه به طور میانگین بین 450 تا 500 نفر در حوادث ترافیکی استان جان خود را از دست میدهند، اظهار کرد: این آمار بسیار تکاندهنده است و هزینههای مادی و معنوی سنگینی بر مردم تحمیل میکند.
وی عنوان کرد: عوامل متعددی در بروز این حوادث نقش دارند که از جمله میتوان به رفتار کاربران ترافیک، ایمنی خودروها، زیرساختهای جادهای، مراقبتهای درمانی پس از تصادفات و میزان استفاده از فناوری در مدیریت ترافیک اشاره کرد.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه با بیان اینکه 76 درصد جمعیت استان شهرنشین و 34 درصد روستانشین هستند، افزود: قرار گرفتن استان در کریدور شمال غرب و جنوب کشور و ظرفیت ترانزیتی آن، تاثیر بسزایی بر ترافیک استان دارد.
حیدری گفت: همچنین 11 شهرستان استان در مسیر تردد زائران اربعین قرار دارند که این موضوع نیز ترافیک استان را تحت تأثیر قرار میدهد و وجود جاذبههای طبیعی و تاریخی و مراکز آموزش عالی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر ترافیک استان هستند.
وی با اشاره به اینکه حدود 730 هزار وسیله نقلیه با پلاک بومی در استان وجود دارد، افزود: به طور میانگین به ازای هر سه نفر در استان یک خودرو وجود دارد. همچنین، حدود 8985 دستگاه تاکسی و 92 دستگاه اتوبوس در استان فعال هستند.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه در ادامه به آمار تصادفات درون شهری در چهار سال اخیر اشاره کرد و گفت: در سال 1399، 100 نفر، در سال 1400، 115 نفر، در سال 1401، 115 نفر و در سال 1402، 133 نفر در تصادفات درون شهری استان جان خود را از دست دادهاند.
حیدری افزود: متأسفانه، بر اساس اعلام وزارت کشور، کرمانشاه پس از قم، رتبه دوم کشوری را در آمار تصادفات معابر درون شهری به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده، وقوع تصادفات در استان کاهش یافته است، عنوان کرد: میانگین سهم جانباختگان مرکز استان نسبت به سایر شهرستانها 64 درصد است، در حالی که وزن تعداد تصادفات نسبت به کل استان 24 درصد است. این نشان میدهد که روند جان باختگان در شهرستانهای استان رو به افزایش است.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه با اشاره به شاخصهای ابلاغی در راستای کاهش تصادفات در سال 1403، گفت: هدفگذاری شده است که مجموع جانباختگان استان به 110 نفر کاهش یابد که سهم مرکز استان 109 نفر (کاهش 19 نفری) و سهم سایر شهرستانها 23 نفر کاهش تعیین شده است.
حیدری با اعلام اینکه در 11 ماه گذشته، تعداد جانباختگان در معابر درون شهری استان 11 درصد و تعداد مجروحان پنج درصد کاهش یافته است، افزود: در مجموع استان، شاخص کاهش تصادفات 64 درصد محقق شده است، اما در برخی شهرستانها مانند روانسر، صحنه و کنگاور، شاهد افزایش تلفات بودهایم. وضعیت ترافیکی کمربندی شهر کنگاور نیز به دلیل عدم تعیین متولی مشخص، نامناسب است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته، 102 نفر در شهر کرمانشاه در تصادفات جان باختند، افزود: با اقداماتی که در سطح شهر انجام شده، این رقم در امسال به 84 نفر کاهش یافته است. نصب دوربینها در کمربندی شهر، آرامسازی معابر و تقویت روشنایی از جمله این اقدامات بودهاند.
رئیس پلیس راهور کرمانشاه با اشاره به اینکه 77 درصد جان باختگان تصادفات در استان عابر پیاده هستند، گفت: این آمار در مقایسه با میانگین کشوری بالاتر است و نشان میدهد که باید توجه بیشتری به ایمنی عابران پیاده در معابر شهری شود. همچنین، 51 درصد جانباختگان تصادفات در شب و 45 درصد در طول روز رخ میدهند.
حیدری در ادامه به اقدامات کنترلی پلیس در برخورد با تخلفات رانندگی اشاره و عنوان کرد: در زمینه تخلفات موتورسیکلتسواران 17 درصد و در تخلفات حادثهساز دو درصد افزایش اعمال قانون داشتهایم. در مجموع، میزان اعمال قانون تخلفات رانندگی هشت درصد افزایش یافته است.
وی با انتقاد از عدم تحقق درآمدهای ناشی از جرائم رانندگی در استان، گفت: متأسفانه، در این زمینه هیچگونه تحقق درآمدی نداشتهایم و این در حالی است که درآمدهای حاصل از جرائم داخل شهری امسال 89 درصد افزایش یافته و به 60 میلیارد تومان رسیده است و در مجموع با احتساب جرائم برون شهری 35 درصد افزایش یافته است.
حیدری بیان کرد: در 11 ماه امسال 7393 دستگاه خودروی متخلف در حوزههای مختلف توقیف شده است.
رئیس پلیس راهور کرمانشاه با اشاره به استفاده از فناوریهای نوین در مدیریت ترافیک، گفت: اکنون 25 دستگاه دوربین ثبت تخلفات در سطح استان وجود دارد که 23 دستگاه آن در مرکز استان و دو دستگاه در شهرستان پاوه نصب شده است.
حیدری افزود: از طریق این سامانهها، تاکنون بیش از 227 هزار تخلف سرعت، 338 هزار معاینه فنی، 538 هزار تخلف عبور از چراغ قرمز و 60 هزار تخلف پارک غیرمجاز ثبت و در مجموع 628 هزار دستگاه از طریق این سامانهها اعمال قانون شده است.
وی با انتقاد از عدم توجه به هوشمندسازی ترافیک در سایر شهرستانهای استان، افزود: متأسفانه، به غیر از کرمانشاه، هیچ اقدام موثری در زمینه هوشمندسازی ترافیک در شهرستانهای استان انجام نشده است و مدیریت ترافیک در این شهرها به صورت سنتی انجام میشود.
رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه به برخی از چالشهای ترافیکی استان اشاره کرد و گفت: عدم تناسب زیرساختها با حجم ترافیک، فعالیت مشاغل مزاحم در حاشیه معابر، احداث مجتمعهای تجاری بدون پارکینگ، تراکم ترافیک در تقاطعها و میادین، احداث شهرکهای جدید بدون پیشبینی زیرساختهای ترافیکی، تجمیع ساختمان پزشکان در یک منطقه بدون پارکینگ، طولانی شدن عملیات اجرایی پروژه قطار شهری، قرار گرفتن خدمات خودروهای سنگین در داخل شهر و کمبود ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله چالشهای ترافیکی استان هستند. همچنین، مشکلات رفتاری و نقش کم دستگاهها در حوزه اقدامات فرهنگی نیز از دیگر عوامل مؤثر بر وضعیت ترافیکی استان هستند.
حیدری در پایان خواستار همکاری و هماهنگی بیشتر دستگاههای مسئول در راستای بهبود وضعیت ترافیکی استان و کاهش حوادث رانندگی شد و بر لزوم اجرای تمهیدات ویژه در طرح نوروزی برای کاهش حوادث رانندگی تأکید کرد.
انتهای پیام/
∎