به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و دومین نمایشگاه "زنان و تولید ملی" در بوستان گفتوگو، محل دائمی نمایشگاههای شهرداری تهران، در حال برگزاری است. این نمایشگاه از ساعت 11 صبح تا 10 شب پذیرای بازدیدکنندگان است.
سه بخش اصلی نمایشگاه
1.مراکز توانمندسازی کوثر
مهندس راد، رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال معاونت ظرفیتسازی و حمایتهای اجتماعی مرکز زنان و خانواده شهرداری تهران، با بیان تنوع مجموعههای تولیدی شرکت کننده در بیست و دومین نمایشگاه زنان و تولید ملی گفت: ما داخل سالنها سه مجموعه تولیدی داریم. یکی از این مجموعههای تولیدی، مراکز توانمندسازی کوثر هستند. این مراکز تحت پوشش شهرداری تهران قرار دارند. به این صورت که شهرداری فضاهای بلااستفاده را در اختیار کارآفرینان قرار داده و آنها این فضاها را تجهیز و بهسازی کردهاند؛ در مقابل افرادی که تحت پوشش سامانه زنان سرپرست خانوار شهرداری بودند در هر منطقه به این مراکز معرفی شدند و برای این افراد یک شغل ارزان ایجاد شده است.
وی افزود: در واقع شهرداری تسهیلگری کرده یعنی در حالی که دولت اعلام کرده برای هر شغل چیزی حدود 300 میلیون هزینه میشود، شهرداری به عنوان یک بنگاهدار اقتصادی از ظرفیتهای خودش استفاده کرده، مولدسازی انجام داده و از فضاهای بلااستفادهاش به نفع اشتغالزایی ارزان بهره برده است.
مهندس راد با اشاره به تعداد مراکز کوثر حاضر در نمایشگاه، خاطرنشان کرد: در مجموع، 115 مرکز کوثر در شهرداری تهران فعال هستند که در حوزههای مختلفی مانند خیاطی، بستهبندی، آشپزی و سایر مشاغل فعالیت میکنند. فضای این مراکز بسیار متنوع است؛ از 30 متر گرفته تا 2000 متر. در مجموع به این 115 مرکز 16 هزار متر فضا اختصاص داده شده؛ و حدود 1500 نفر در این مراکز مشغول به کار هستند و حقوق و بیمه وزارت کار دریافت میکنند. در این نمایشگاه 20 مرکز کوثر از مناطق مختلف تهران حضور دارند.
وی افزود: شهرداری تهران با این کار در واقع همان ضربالمثل معروف را اجرا کرده که "ماهیگیری را یاد بده نه اینکه ماهی بده". یعنی به جای پرداخت یارانه مستقیم، به افراد آموزش میدهد و آنها را وارد بازار کار میکند.
2.مشاغل خانگی
رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری درباره حضور مشاغل خانگی در نمایشگاه زنان و تولید ملی توضیح داد:مجموعههای تولیدی دیگری که در این نمایشگاه حضور دارند، مشاغل خانگی هستند. مجلس در سال 1389 قانونی تصویب کرد که طبق آن شهرداریها را موظف کرد که برای افرادی که در خانه کار میکنند، فضای فروش رایگان فراهم کنند. در شهرداری تهران هم این اتفاق افتاد؛ مشاغل خانگی که در سطح شهر فعال بودند، شناسایی شدند و برای آنها دو برنامه طراحی شد؛ 1.شناسایی و آموزش، 2.فراهم کردن فضای فروش.
مهندس راد با اشاره به تلاش شهرداری برای حمایت از مشاغل خانگی، شناسایی و آموزش افراد فعال در این زمینه را اولین اقدام شهرداری در این خصوص عنوان کرد و گفت: ابتدا ما این افراد را شناسایی کردیم و دور هم جمع کردیم. سپس با کمک دانشکده کسبوکار دانشگاه تهران، یک برنامه آموزشی به روش منتورینگ برای آنها تعریف کردیم. در این برنامه، تمام خانمهایی که محصولی در خانه تولید میکردند(اعم از مواد غذایی، پوشاک، شمعسازی، سوزندوزی و غیره) دستهبندی شدند و طی یک دوره سهماهه آموزش دیدند. این آموزشها شامل شناخت بازار، استفاده از فضای مجازی برای فروش، نحوه قیمتگذاری، بستهبندی مناسب و سایر مهارتهای موردنیاز بود.
راد در خصوص کیفیت محصولاتی که در نمایشگاه عرضه میشوند تأکید کرد: خیلی وقتها شهروندان به بازارچههایی که برای این خانمها برگزار میشود، نگاه خیریهای داشتند؛ یعنی صرفاً به دلیل اینکه این خانم، سرپرست خانوار است، از او خرید میکردند تا کمکی کرده باشند، حتی اگر به آن کالا نیازی نداشتند. اما اگر در این نمایشگاه گشتی بزنید، میبینید که تمام محصولات، دستساز و منحصربهفرد هستند و مردم با میل و رغبت، نه از سر دلسوزی، بلکه به دلیل کیفیت و خاص بودن آنها خرید میکنند. در واقع ما با ارائه آموزش، آنها را به این سطح رساندیم. این آموزشها نزدیک به سه تا چهار سال است که در حال اجراست.
راد، فراهم کردن فضای فروش را دومین اقدام حمایتی شهرداری از مشاغل خانگی عنوان کرد و گفت: در نهایت، پس از ارائه آموزش، فضای فروش را هم برایشان فراهم کردیم. فضای فروش هم در طول سال به این صورت است که شهرداری تهران تقریباً هر ماه، به مناسبتهای مختلف، یک بازار در سطح شهر برای فروش این افراد و مجموعهها برگزار میکند؛ از ماه مبارک رمضان گرفته تا شب یلدا، استقبال از مهر، استقبال از بهار، هفته زن، روز دختر و هر مناسبتی که امکانپذیر باشد، فضایی را برای فروش فراهم میکنیم. در نهایت، تمامی این فعالیتها به نمایشگاه "زنان و تولید ملی" منتهی میشود که سالی دو بار برگزار میشود.
3. برندهای حوزه پوشاک
راد در خصوص حضور برندهای پوشاک در نمایشگاه خاطرنشان کرد: سومین دسته از مجموعههای تولیدی که به این نمایشگاه دعوت شدند، برندهای حوزه پوشاک هستند؛ اما برندهایی که بیش از 50 درصد لیست بیمه خود را به زنان سرپرست خانوار اختصاص دادهاند. هدف از دعوت این برندها، ایجاد رقابت بین مراکز کوثر و مشاغل خانگی با برندهای مطرح است تا آنها بتوانند خود را با بازار مقایسه کنند، رقابت را تجربه کرده و رشد کنند.
وی افزود: این رقابت در نهایت به نفع شهروندان است؛ چراکه مشاغل خانگی و مراکز کوثر ما محصولات مشابه برندهای آزاد را، با قیمت پایینتر ولی با کیفیت مناسب عرضه میکنند. یعنی شهروندان میتوانند به خاطر این رقابت، اجناس را با کیفیت مناسب و استاندارد و قیمت بهتر تهیه کنند.
محصولات غذایی مشاغل خانگی
راد در خصوص عرضه محصولات غذایی مشاغل خانگی در نمایشگاه، گفت: در حیاط نمایشگاه هم مشاغل خانگی مرتبط با تولید مواد غذایی حضور دارند. این افراد محصولات متنوعی از جمله شکلات، شیرینیها، میوه خشک و آجیل را برای شب عید بستهبندی کردند و با کیفیت خوب عرضه میکنند.
وی افزود: این محصولات علاوه بر قیمت مناسب، از کیفیت بالایی نیز برخوردارند. چون شهرداری تهران، فضای عرضه را بخصوص در بخش مشاغل خانگی، تنها به افرادی که دورههای آموزشی دانشگاه تهران را گذرانده و گواهینامه دریافت کردهاند، اختصاص میدهد.
رئیس اداره مهارتآموزی و اشتغال مرکز زنان و خانواده شهرداری در پاسخ به این سوال که: «آیا این اشتغالزایی فقط محدود به زنان سرپرست خانوار میشود؟» توضیح داد:ما دو گروه مخاطب داریم. گروه اول، خانمهای سرپرست خانوار هستند. تلاش ما این است که تعریف محدودی نداشته باشیم و آن را به شکلی گسترده در نظر بگیریم. طبق نظر خانم دکتر اردبیلی، این تعریف علاوه شامل خانمهایی هم میشود که خودسرپرست یا بدسرپرست هستند، مثلاً همسرشان زندانی، معتاد یا از کار افتاده است. این طیف هم در دسته زنان سرپرست خانوار قرار میگیرند.
از هر کسی که بتواند با تولید، مشکلی را در حوزه اقتصادی حل کند، حمایت میکنیم
وی ادامه داد: گروه دوم، زنان کارآفرین هستند. این افراد اگرچه دارای خانواده، همسر و فرزند هستند، اما خودشان کارآفرینی کردهاند، چند نفر را مشغول به کار کردهاند و در واقع علاوه بر تولید، زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم کردهاند. در مشاغل خانگی، فرقی ندارد که فرد یک خانم سرپرست خانوار باشد یا یک کارآفرین؛ ما تلاش میکنیم از همه آنها حمایت کنیم. چون اگر از یک خانم کارآفرین حمایت کنیم؛ او میتواند دست چندین زن سرپرست خانوار را بگیرد و برای آنها اشتغالزایی کند. در واقع ما از هر کسی که بتواند با تولید، مشکلی را در حوزه اقتصادی حل کند، حمایت میکنیم و تلاش داریم تا فضاها و امکانات شهرداری را در اختیارشان قرار دهیم.
راد در پایان خاطرنشان کرد: نکته آخر هم اینکه بیش از دو سال است که بن رفاهی پرسنل محترم شهرداری با این هدف شارژ میشود تا بتوانند بهصورت اختصاصی از محصولات زنان سرپرست خانوار و زنان کارآفرین در این نمایشگاه استفاده کنند. این تدبیر از سوی خانم دکتر اردبیلی اندیشیده شده است و میتواند الگویی برای سایر سازمانها و نهادها باشد، بهطوریکه هزینه رفاهی که برای پرسنل در نظر گرفته میشود، هم به نفع کارکنان باشد و هم به دست افرادی برسد که واقعاً نیازمند حمایت هستند.
انتهای پیام/
∎