به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، مهدی زندیهوکیلی عصر امروز در دویست و نود و نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به پیگیری مصوبات اظهار کرد: آنچه در جلسه تصویب میشود، باید بهصورت دقیق در صورتجلسه درج شده و پیگیری شود. در جلسه قبل نیز بر ارائه گزارش درباره املاک تغییر کاربری دادهشده توسط کمیسیونهای ماده 5 و نوسازی مدارس تأکید شد، اما این موضوع در دستور کار جلسه امروز قرار نگرفته است.
وی افزود: هدف از برگزاری این جلسات، تصمیمگیری و اجرای مصوبات است. اگر آموزشوپرورش در اولویت ما نبود، بیش از 20 تا 25 ملک را تغییر کاربری نمیدادیم تا گرهای از مشکلات این حوزه باز شود، ضمن اینکه در بررسی پیشنهادات، فرهنگیان استان که بالغ بر 17 هزار نفر هستند، میتوانند ایدههای خود را ارائه دهند و از ظرفیتهای شورای شهرستان و استان برای بررسی این پیشنهادات استفاده شود بنابراین، نباید خودمان را از تخصص نیروهای بدنه آموزش و پرورش محروم کنیم.
نیروگاههای خورشیدی، چرخ اقتصادی مدارس را میچرخانند
زندیهوکیلی بر بهرهگیری از ظرفیت نیروگاههای خورشیدی در تأمین درآمد پایدار مدارس استان تأکید کرد و گفت: مهمترین مأموریت استان، توسعه نیروگاههای خورشیدی است و در جلسات مختلف تأکید کردهایم که باید از این فرصت برای آموزشوپرورش استفاده شود و مدارس استان میتوانند از این طریق به یک درآمد پایدار 30 تا 40 ساله دست یابند.
استاندار مرکزی ادامه داد: مدارس نیاز به منابع مالی برای تعمیر، مرمت و نگهداری دارند و تاکنون ظرفیت صندوق توسعه ملی، حمایتهای بانکی و سرمایهگذاری خیرین در این زمینه فعال شده است. تعدادی از خیرین قبول کردهاند که با احداث نیروگاههای خورشیدی، درآمد این طرح به حساب تعمیرات مدارس واریز شود.
وی بیان کرد: هر شهرستان سهم مشخصی دارد و باید مدارس دارای ظرفیت برای احداث نیروگاه خورشیدی شناسایی شوند که در این راستا، نوسازی مدارس مأموریت ویژهای دارد و برنامهای مشخص برای اجرا به آنها ابلاغ شده و همکاری والدین و معلمان در این زمینه مورد تاکید است و میتوان آنها را برای مشارکت در این طرح تشویق کرد. بنابراین، راهاندازی نیروگاههای خورشیدی در مدارس، گامی مؤثر برای ایجاد درآمد پایدار در حوزه آموزش خواهد بود.
زندیهوکیلی با اشاره به ضرورت بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر در بخشهای مختلف، بر اهمیت استفاده از پشتبام مدارس و مراکز خیریه برای احداث نیروگاههای خورشیدی تاکید کرد و افزود: در بازدید از مرکز خیریه معلولین در خانه میران، یک خیر، به جای کمک نقدی برای ساختوساز، سرمایهگذاری در تأسیس نیروگاه خورشیدی را انتخاب کرد که نتیجه آن، ایجاد درآمد پایدار برای مجموعه بوده است.
استاندار مرکزی تصریح کرد: این نیروگاه در مرکز خیریه معلولین خانه میران، با سرمایهای حدود 700 تا 800 میلیون تومان احداث شده و اکنون ماهیانه 56 میلیون تومان درآمد دارد که صرف هزینههای نظافت، پزشک و سایر نیازهای این مجموعه میشود، بنابراین مدارس میتوانند با استفاده از پشتبامهای خود برای احداث نیروگاههای خورشیدی، درآمد پایداری کسب کنند. برق تولیدی این نیروگاهها به قیمت 3 هزار تومان خریداری میشود، درحالیکه نرخ خرید برق 200 تومان است. این یعنی درآمدی 15 تا 20 برابر که میتواند به نفع مدارس باشد.
زندیهوکیلی خاطرنشان کرد: استان مرکزی بهدنبال استفاده از این فرصت برای حمایت از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است و تجربه استان اصفهان در این زمینه موفق بوده و ما بهعنوان استان دوم این طرح را دنبال میکنیم.
برنامهریزیهای آموزشی باید به سمت بازار کار هدایت شود
استاندار مرکزی با اشاره به ضرورت توجه به رشتههای مهارتی و هنرستانها برای تربیت نیروی کار ماهر گفت: در حال حاضر شاهد هستیم که مردم، به ویژه والدین، به این نتیجه رسیدهاند که بهترین راه برای ورود سریع به بازار کار برای فرزندانشان، انتخاب رشتههای مهارتی در هنرستانها است. این رویکرد، هزینههای دانشگاهی را کاهش داده و به جوانان این امکان را میدهد که سریعتر به شغلهای مورد نیاز وارد شوند.
زندیهوکیلی افزود: در گذشته ما نتواستیم به طور مؤثر این برنامهریزی را در سیستم حاکمیتی پیاده کنیم، اما مردم خود متوجه شدهاند که باید چه مسیری را دنبال کنند. فارغالتحصیلان دانشگاهی بسیاری در حال حاضر بیکار هستند، در حالی که صنعت به نیروی کار ماهر نیاز دارد و این مهم میطلبد که هنرستانها به خوبی برنامهریزی شوند و ارتباط تنگاتنگی با صنایع مختلف برقرار شود.
وی ادامه داد: واحدهای صنعتی استان مرکزی، از جمله کارخانهها و صنایع مختلف، آمادگی دارند که در کنار آموزشهای تخصصی، دانشآموزان هنرستانها را بهطور مستقیم به بازار کار معرفی کنند. این واحدها به شدت به نیروی کار ماهر نیاز دارند و این ظرفیت را دارند که دانشآموزان را پس از آموزش و فارغالتحصیلی، بهطور مستقیم استخدام کنند.
استاندار مرکزی با اشاره به موفقیتهای استان هرمزگان در این زمینه تصریح کرد: استان هرمزگان به دلیل نیاز شدید به نیروی کار ماهر، به خوبی از ظرفیت هنرستانها بهرهبرداری کرده است و این مدل میتواند در استان مرکزی نیز مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از واحدهای صنعتی در هرمزگان، از جمله کارخانههای فولاد و پتروشیمی، به سرعت در حال توسعه هستند و به همین دلیل نیروی کار ماهر به شدت مورد نیاز است.
وی اضافه کرد: هدف ما این است که دانشآموزان پس از گذراندن دورههای آموزشی، بهطور مستقیم وارد بازار کار شوند و به این ترتیب، مشکلات بیکاری و آسیبهای اجتماعی کاهش یابد. به همین دلیل، ما از هر نوع حمایتی که لازم باشد، برای تحقق این هدف استفاده خواهیم کرد.
زندیه وکیلی خاطرنشان کرد: برنامهریزیهای آموزشی باید به گونهای باشد که دانشآموزان به جای ادامه تحصیل در مقاطع دانشگاهی، وارد بازار کار شوند و این نیاز به همکاری نزدیک بین آموزش و پرورش و واحدهای صنعتی دارد.
برنامهریزی برای توسعه هنرستانها و واحدهای صنعتی در استان ضروری است
استاندار مرکزی بر لزوم برنامهریزی دقیق جهت ایجاد و توسعه هنرستانها و واحدهای صنعتی در شهرستانهای مختلف تاکید کرد و گفت: برای شهرستانهایی که ظرفیت بالایی از نیروی کار دارند و متقاضیان زیادی برای جذب نیرو در واحدهای صنعتی وجود دارد، باید برنامهریزی ویژهای صورت گیرد.
زندیه وکیلی افزود: برای هر شهرستان باید حداقل یک پتانسیل وجود داشته باشد که در برخی شهرستانها مثل خنداب و کمیجان ظرفیتهای کمتری وجود دارد، اما در مناطق صنعتی مانند ساوه و زرندیه و حتی شهرستانهای جدید با وجود پروژههای پتروشیمی و خودروسازی، پتانسیلهای زیادی برای جذب نیروی کار وجود دارد.
وی تصریح کرد: باید در شش ماه اول سال آینده برنامهریزی کنیم تا در شش ماه دوم تعداد هنرستانها و واحدهای آموزشی به حد کافی رشد کند. این برنامهریزی باید با مشارکت واحدهای صنعتی صورت گیرد تا بتوانیم نیازهای نیروی کار را پوشش دهیم. بسیاری از واحدهای صنعتی اعلام کردهاند که حاضرند در ساخت مسکن برای کارکنان خود مشارکت کنند تا نیروی کار در همان منطقه باقی بماند و این پیشنهاد میتواند به کاهش مشکلات بیکاری و جذب نیروی کار ماهر کمک کند.
استاندار مرکزی به بررسیهای بیشتر در خصوص رشتههای مختلف و نیازهای هر شهرستان اشاره کرد و افزود: ما باید ابتدا ماهیت نیاز را بررسی کنیم، نیازها را شفافسازی کنیم و بعد از آن در رابطه با سختافزار و ساختمانها برنامهریزی کنیم تا به درستی بتوانیم به این نیازها پاسخ دهیم. بعد از آن، هنرستانها میتوانند با توجه به نیازهای بازار کار و مشاوره با صنعتگران برنامهریزی شوند.
وی ادامه داد: در ارتباط با رشتههای کشاورزی و شیلات که در برخی از هنرستانها تدریس میشود، باید هماهنگیهایی انجام دهیم تا دانشآموزان روستایی بتوانند در این رشتهها تحصیل کنند و پس از فارغالتحصیلی به بازار کار ورود پیدا کنند. این طرح میتواند در مناطقی مانند لرستان و بروجرد که ظرفیتهای خوبی در حوزه کشاورزی دارند، اجرایی شود.
زندیه وکیلی تصریح کرد: در جلسههای آینده باید با توجه به ظرفیتهای هر شهرستان و نیازهای منطقهای، برنامهریزی دقیقی برای راهاندازی هنرستانهای شبانهروزی در این شهرستانها صورت گیرد. این برنامهها باید به گونهای باشد که بعد از گذشت دو یا سه سال، فارغالتحصیلان بتوانند وارد بازار کار شوند و شرایط بهبود اشتغال در استان فراهم گردد.
دبیرخانه باید پیش از جلسات شورا تمام بررسیهای لازم را انجام دهد
استاندار مرکزی بر اهمیت توجه به استانداردهای ایمنی و نیازهای آموزشی در راهاندازی هنرستانها تأکید کرد و گفت: دبیرخانه باید قبل از برگزاری جلسات شورا، تمام بررسیهای لازم را در خود اداره انجام دهد تا تعداد و رشتههای مورد نیاز برای هر شهرستان به درستی مشخص شود.
زندیه وکیلی افزود: ما باید اصل موضوع را در نظر بگیریم که ماهیت نیاز به هنرستانها در صنایع مختلف است و نباید تنها بر جنبه ساختمان تمرکز کنیم. همچنین نباید این کار را به بهانه فراهم کردن فضا در واحدهای صنعتی انجام داد، چرا که این فضاها ممکن است به دلیل نامناسب بودن شرایط، مشکلاتی برای دانشآموزان به وجود آورد.
وی بیان کرد: تاسیس هنرستانها باید در شهرکهای صنعتی با دقت انجام شود، اما نگرانی من این است که دانشآموزان به مناطق دورافتادهای مانند شهرکها منتقل شوند که با فاصله طولانی از محل سکونتشان قرار دارند که در چنین شرایطی باید تمامی موارد ایمنی و بهداشتی به دقت رعایت شود تا هیچگونه حادثهای رخ ندهد.
زندیه وکیلی ادامه داد: در این راستا، استفاده از اتوبوسهای شهری و برونشهری باید با استانداردهای لازم انجام گیرد و نباید کاری انجام دهیم که برای دانشآموزان و خانوادههای آنها خطرآفرین باشد. بنابراین، باید از اتوبوسهای با استانداردهای ایمن و قانونی برای جابهجایی استفاده شود.
استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: در صورتی که واحدهای صنعتی علاقهمند به همکاری در این زمینه هستند، ما میتوانیم از آنها درخواست کنیم که در ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی کمک کنند و این امر میتواند در راستای ایجاد شرایط مناسب آموزشی برای دانشآموزان و تأمین نیروی کار ماهر در صنایع باشد.
وی افزود: من قول میدهم که با واحدهای صنعتی مذاکره کرده و از آنها درخواست خواهم کرد تا شرایط مناسب برای تاسیس و راهاندازی هنرستانها فراهم شود چرا که باید به صورت هماهنگ و با در نظر گرفتن تمام جوانب، این پروژهها را به بهترین نحو اجرا کنیم.
انتهای پیام/711/
∎