شناسهٔ خبر: 71727628 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رویدادایران | لینک خبر

دولت منت یارانه را سر ما نگذارد

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به خانم وزیر راه اطلاعات غلط از صنعت و بازار هوایی می‌دهند و در این مدت هم خانم «صادق» ملاقاتی با فعالان صنعت هوایی نداشتند تا اطلاعات درستی از صنعت در اختیارش قرار دهیم، گفت‌: وزیر نباید منتی بر سر ایرلاین‌ها بگذارد؛ چراکه ایرلاین‌ها هیچ حمایت یارانه‌ای

صاحب‌خبر -

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه به خانم وزیر راه اطلاعات غلط از صنعت و بازار هوایی می‌دهند و در این مدت هم خانم «صادق» ملاقاتی با فعالان صنعت هوایی نداشتند تا اطلاعات درستی از صنعت در اختیارش قرار دهیم، گفت‌: وزیر نباید منتی بر سر ایرلاین‌ها بگذارد؛ چراکه ایرلاین‌ها هیچ حمایت یارانه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند و اینکه خانم وزیر با زبان تهدید صحبت می‌کند، هیچ مشکلی از مشکلات صنعت را حل نمی‌کند و اگر وزیر بخواهد مجوز شرکتی را باطل کند، در واقع مردم را تنبیه می‌کند.

مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی، در گفت‌وگو با ایلنا درباره سخنان اخیر وزیر راه و شهرسازی درباره گران‌فروشی بلیت هواپیما و برخورد با ایرلاین‌های گران‌فروش‌ با ابطال مجوز آنها و اینکه در شرایط آزادسازی نرخ بلیت، نظارت‌ها چگونه اجرا می‌شود، گفت: متأسفانه صحبت‌های خانم وزیر نشان‌دهنده نبود اطلاع و اشراف او نسبت به مسائل قانونی بازار هوایی و بلیت هواپیما‌ست. در قانون برنامه پنجم، برنامه هفتم توسعه کشور قیمت‌گذاری دستوری بلیت هواپیما ممنوع شده است. از طرفی هم رأی دیوان عدالت اداری به‌صراحت‌ اعلام کرده که ستاد تنظیم بازار در نرخ بلیت هواپیما نباید دخالتی داشته باشد. حال اینکه اساسا شرکت‌های هواپیمایی افزایش دلبخواهی در قیمت بلیت هواپیما نداشتند.

او ادامه داد: طبق مصوبه شورای عالی هواپیمایی در اسفند‌ماه سال گذشته قرار بر این شد که سقف قیمت بلیت هواپیما به ازای هر ساعت صندلی 40 دلار باشد. براساس همین مصوبه شرکت‌های هواپیمایی نرخ بلیت را پس از ابلاغ رأی دیوان عدالت اداری تعیین کردند. طبیعتا با توجه به افزایش نرخ ارز، تغییراتی در نرخ بلیت هواپیما با احتساب هر ساعت صندلی 40 دلار اعمال شده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی تأکید کرد: با همان نرخ ارز توافقی در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی قیمت بلیت را به ازای هر ساعت صندلی 32 دلار محاسبه می‌کنند؛ یعنی هشت دلار هم کمتر از مصوبه شورای عالی هواپیمایی. اما متأسفانه به خانم وزیر اطلاعات غلطی منتقل می‌شود و اظهارات اخیر ایشان منطبق بر واقعیت نیست. او با بیان اینکه اینکه تا‌کنون هیچ ملاقاتی با فعالان صنعت برقرار نشده که از نقاط ضعف خانم صادق محسوب می‌شود، تأکید کرد: اینکه خانم وزیر با زبان تهدید صحبت می‌کند، هیچ مشکلی از مشکلات صنعت را حل نمی‌کند. اگر مجوز شرکتی باطل شود، در مرحله اول مردم ضرر می‌کنند و از امکاناتی محروم می‌شوند. با همین امکانات محدود شرکت‌های هواپیمایی، اگر وزیر بخواهد مجوز شرکتی را باطل کند، در‌واقع مردم را تنبیه می‌کند. اساسا تخلفی صورت نگرفته که مجوزی هم باطل شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفت: این اظهارات خانم وزیر نشان می‌دهد که وی از وضعیت بازار اطلاعات کافی ندارد؛ چراکه پایش نرخ‌ها نشان می‌دهد ‌بلیت مسیری مانند تهران-‌کیش به قیمت 850 هزار تومان هم به فروش می‌رود، در حالی که سقف نرخ بلیت براساس مصوبه شورای عالی هواپیمایی چهار‌میلیون‌و 200 هزار تومان است و برای ایام نوروز هم با همین قیمت به فروش می‌رسد و شرکت‌ها قصدی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما در ایام نوروز ندارند.

اسعدی‌سامانی افزود: همچنین درباره بخشی دیگر از اظهارات وزیر که گفته‌اند‌ نرخ سوخت را با ایرلاین‌ها دلاری حساب می‌کنیم، باید بگویم‌ ایشان اطلاع ندارد که شرکت فرودگاه‌ها و از زیر‌مجموعه وزارت راه و شهرسازی همین الان نرخ هزینه خدمات فرودگاهی را به صورت دلاری دریافت می‌کند و سال آینده هم طبق قانون بودجه، نرخ سوخت هواپیما افزایش پیدا می‌کند. بنابراین وزیر نباید برای این موضوعات منتی بر سر ایرلاین‌ها بگذارد و ایرلاین‌ها هیچ حمایت یارانه‌ای از دولت دریافت نمی‌کنند. خانم وزیر باید به‌گونه‌ای صنعت را مدیریت کند که ایمنی صنعت ارتقا پیدا کند.

 

منبع: sharghdaily-979985