یک عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید مدیریت کند تا هم پروژههای تولید و زیرساختهای توسعهای نخوابد هم از یک سو معیشت مردم که بسیار مهم است مدنظر قرار گیرد.به نقل از ایلنا؛ احمد نادری اظهار داشت: چیزی که آقای رئیس جمهور گفتند مبنی بر پر وپیمانتر کردن کالابرگها این است که احتمال دارد بعد از عید هم این اتفاق بیفتد.
وی درباره ارائه کالابرگهای الکترونیکی به دهکهای جامعه گفت: قرار قبلی بین دولت و مجلس این بود که در دو نوبت کالابرگ قبل از عید برای ماه مبارک رمضان و سال نو داده شود، این امر با همین رویه دنبال میشود تا این موضوع اتفاق بیفتد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اینکه رئیسجمهور در اظهارنظری درباره کالابرگهای الکترونیکی گفت که قرار است این کالابرگها پر و پیمانتر شود منظورش چه بوده است، بیان کرد: چیزی که آقای رئیسجمهور گفتند مبنی بر پروپیمانتر کردن کالابرگها این است که احتمال دارد بعد از عید هم این اتفاق بیفتد.
وی خاطرنشان کرد: علت اصلی این است که در اثر شوکهای اقتصادی وارد شده بر مردم طی سالهای اخیر به طور خاص امسال که نوسانات ارزی و مسائل پیرامون آن از جمله تورم و گرانیهای ناشی از آن که شوکهای بسیار شدیدی را بر معیشت طبقه محروم وارد کرد این روند باید ادامه پیدا کند.
نادری یادآور شد:، اما یک تناقضی اینجا بین رشد اقتصادی و بحث دادن کالابرگ و کمکهای معیشتی به وجود میآید؛ چون عدهای معتقد هستند صندوق توسعه ملی و پولهایی که داخل آن است باید در زیرساختها، تولید و توسعه پایهای هزینه شود اگر اینها را خرج معیشت مردم کنیم از آن موضوع غافل میشویم.
وی تاکید کرد: دولت باید مدیریت کند تا هم پروژههای تولید و زیرساختهای توسعهای نخوابد هم از یک سو معیشت مردم که بسیار مهم است مدنظر قرار گیرد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه برخی از طبقات محروم جامعه درگیر بازی بقا هستند، خاطرنشان کرد: حتماً ما به دولت در بحث دادن کمک هزینههای معیشتی و کالابرگ کمک و آن را تایید میکنیم، اما توصیه ما به دولت این است بین پروژههای توسعهای و زیرساختی و تولید و کمکهای معیشتی به مردم یک توازن داشته باشد.
وی درباره اینکه کالابرگها به چه دهکهایی قرار است داده شود، گفت: قرار شد کالابرگها به هفت دهک ابتدایی داده شود.
1911 فروشگاه کوچک در قم آماده توزیع کالاهای طرح کالابرگ شد
مدیرکل تعاون استان قم، گفت: توزیع کالاهای طرح کالابرگ الکترونیک در ۱۹۱۱ فروشگاه کوچک قم و ۲۱۸ فروشگاه زنجیرهای آغاز شد.
علی آشتاب امروز در حاشیه بازدید از روند اجرای طرح کالا برگ الکترونیک در گفتگو با خبرنگار تسنیم در قم، این طرح را یکی از اقدامات مهم دولت در راستای تأمین سبد غذایی خانوارهای کمدرآمد دانست و اظهار داشت: طرح کالا برگ الکترونیک به منظور تأمین کالاهای اساسی برای دهکهای اول تا هفتم، از اهمیت ویژهای برخوردار است و هدف آن کاهش فشارهای اقتصادی بر خانوادههای نیازمند است.
آشتاب با اشاره به جزئیات این طرح گفت: بر اساس این طرح، افراد در سه دهک اول به ازای هر نفر مبلغ 500 هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم مبلغ 350 هزار تومان به عنوان اعتبار برای خرید کالاهای اساسی دریافت خواهند کرد. این اعتبار صرف خرید 11 قلم کالای اساسی در دستههای مختلف از جمله محصولات لبنی، پروتئینی و خواربار میشود.
وی با تأکید بر اینکه این طرح به صورت رایگان در اختیار مردم قرار میگیرد، افزود: 218 صندوق فروشگاههای زنجیرهای و 1911 صندوق فروشگاهی خرد در سطح استان قم آمادگی کامل دارند تا کالاها را به سرپرستان خانوارها تحویل دهند. برای دریافت کالاها تنها نیاز است که سرپرستان خانوادهها کارت شناسایی خود را ارائه دهند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم همچنین اعلام کرد که توزیع کالا برگ الکترونیک از امروز برای دهکهای اول تا سوم آغاز شده و در روزهای آینده این طرح به تدریج به دهکهای چهارم تا هفتم گسترش خواهد یافت. وی افزود: این گام در جهت حمایت از اقشار آسیبپذیر جامعه است و به تدریج تمامی خانوادههای نیازمند تحت پوشش این طرح قرار خواهند گرفت.
آشتاب در ادامه به شفافسازی نحوه شناسایی فروشگاههای مشارکتکننده در این طرح اشاره کرد و گفت: فروشگاههایی که در این طرح مشارکت دارند، پس از بررسیهای دقیق و تأیید عملکرد، به شبکه توزیع کالابرگ الکترونیکی متصل شدهاند. این فروشگاهها با نصب بنرهای اطلاعرسانی در معرض دید عموم قرار دارند و مردم باید از مراجعه به فروشگاههایی که در طرح مشارکت ندارند خودداری کنند.
وی همچنین در خصوص نگرانیهای برخی افراد نسبت به دهکبندی و وضعیت خود در این طرح اظهار داشت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سامانهای به نام "سامانه حمایت" راهاندازی کرده است که افراد میتوانند از طریق آن دهک خود را استعلام کنند و وضعیت خود را بررسی کنند. این سامانه امکان پیگیری وضعیت خانوارها را فراهم کرده و به مردم کمک میکند تا مطمئن شوند که مشمول این طرح هستند یا خیر.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قم در پایان به مردم توصیه کرد که در صورت اعتراض به دهکبندی خود، این اعتراض را از طریق سامانه حمایت ثبت کنند. وی افزود: اعتراضات پس از بررسی و ارزیابی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت نظارت دیوان محاسبات قرار خواهد گرفت و نتیجه آن به فرد متقاضی اعلام خواهد شد. همچنین مردم باید از مراجعه حضوری به ادارات کل استانی خودداری کنند و تمامی امور مربوط به دهکبندی و یارانهها را از طریق سامانه حمایت پیگیری کنند.
آشتاب در خصوص راههای ارتباطی برای پاسخگویی به سؤالات مردم گفت: برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد طرح کالابرگ الکترونیکی و یارانهها، مردم میتوانند با شماره 0216369 تماس بگیرند. با گرفتن کد 1، اطلاعات مربوط به کالابرگ الکترونیکی و با گرفتن کد 2، اطلاعات مربوط به یارانهها ارائه خواهد شد. در صورتی که مشکلی در استفاده از سامانه یا کد دستوری پیش آید، شماره تلفن 02536177217 در استان قم برای پیگیری تماسهای مردمی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این طرح بهطور ویژه برای تسهیل در دسترسی به کالاهای اساسی و کاهش مشکلات معیشتی خانوارهای نیازمند طراحی شده است و امیدوار است که این اقدام به بهبود وضعیت زندگی افراد آسیبپذیر کمک کند.