به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید مهرزادی، با اشاره به آخرین گزارشهای دریافتی از دانشگاههای علوم پزشکی کشور گفت: بیشترین تخلفات ثبتشده در آخرین گزارشهای اخذ شده سال جاری، مربوط به تجهیزات پزشکی و فرآوردههای غذایی بوده و اقدامات قانونی برای برخورد با متخلفان در حال اجراست؛ بیشترین موارد شکایت به تخلفاتی همچون گرانفروشی، عرضه محصولات تقلبی، قاچاق و فروش کالاهای تاریخ مصرف گذشته مربوط بوده که نشاندهنده لزوم تشدید نظارت بر زنجیره تأمین این کالاهاست.
وی در ادامه افزود: در حوزه تجهیزات پزشکی، 182 مورد شکایت ثبت شده که بیشترین آنها مربوط به گرانفروشی و عدم ارائه فاکتور بوده است. از این تعداد، 116 مورد تأیید و به کمیسیونهای تخصصی و تعزیرات حکومتی ارجاع شده است.
سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو همچنین درباره فرآوردههای آرایشی و بهداشتی اظهار کرد: 152 مورد شکایت ثبت شده که عمده آنها به عرضه محصولات تقلبی و قاچاق مربوط میشود.
به گفته وی در حوزه فرآوردههای طبیعی و مکملها، 692 مورد شکایت دریافت شده که بیشترین آنها به عرضه محصولات تقلبی و قاچاق اختصاص دارد. برخلاف سایر حوزهها که مراکز عرضه در صدر تخلفات قرار داشتند، در این بخش بیشترین گزارشها از داروخانهها ثبت شده و این موضوع نیاز به افزایش نظارت را نشان میدهد.
مهرزادی با اشاره به تخلفات گسترده در حوزه فرآوردههای غذایی و آشامیدنی تصریح کرد: 607 مورد شکایت در این حوزه ثبت شده که 486 مورد آن تأیید شده است. این آمار نشاندهنده نقش مؤثر نظارتهای مستمر در شناسایی و برخورد با متخلفان است.
وی درباره اقدامات انجامشده افزود: طبق آمار فصل پاییز بدون احتساب آمار اداره کل دارو، 80 پرونده در کمیسیونهای تخصصی بررسی، 93 مورد به تعزیرات ارجاع، 262 مورد تذکر کتبی صادر و 58 مورد به مراجع قضایی ارسال شده است.
سرپرست دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات سازمان غذا و دارو تأکید کرد: سازمان غذا و دارو با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی روند نظارت بر زنجیره تأمین و عرضه فرآوردههای سلامتمحور را تقویت کرده و از شهروندان میخواهد تخلفات را از طریق سامانههای رسمی گزارش دهند.
انتهای پیام/
∎