خبرگزاری مهر؛ گروه استانها: مقام معظم رهبری در تشریح آیه ۱۰۳ سوره آل عمران در دیدار با علمای اهل سنت و شیعه فرمودند: وحدت… یک تاکتیک نیست، وحدت یک اصلی از اصول اسلام است، وحدت یک امر قرآنی است.
اینکه میفرماید «وَ اعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جَمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا»، خیلی مهم است؛ یعنی در اعتصام به حبلالله هم که مهمترین کارها است، اجتمعوا؛ [یعنی] اتفاق حتی در اعتصام به حبلالله که مظهرش مثلاً حج است، مظهرش نماز جمعه است؛ یعنی اجتماع حتی در اعتصام به حبلالله مورد نظر قرآن و شریعت اسلامی است؛ این خیلی به نظر مهم است.
تصور کنید گروهی از انسانها در حادثه سختی با اتوبوس به اعماق درهای افتادند و اتوبوس در حال سقوط به مانعی گیر کرده و توقف کرده است. حال طنابی از بالای دره به سویشان انداخته شده است. این طناب، تنها راه نجات است؛ اما مشروط به اینکه همه با هم متحد بمانند و با آرامش و بدون درگیری با یکدیگر به آن ریسمان چنگ بزنند. این تصویر، مصداق روشنی از پیام قرآن در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران و است. خداوند ما را به چنگ زدن به ریسمان نجات خش خود دعوت میکند، آن هم به صورت جمعی و بدون هرگونه درگیری و تفرقه. اما این ریسمان چیست؟ اشتراکات ما مثل قرآن، رهبری الهی و آموزههای پیامبر (ص) و خاندان مطهرشان طنابی است که دلهای پراکنده را به هم گره میزند و مسیری به سوی نجات میگشاید.
خطای شناختی از اختلافات
رئیس اداره تبلیغات اسلامی بجنورد در شرح این آیه در گفتگو با خبرنگار مهر میگوید: یکی از چالشهای زندگی ما اختلافات بوده که آن هم اجتناب ناپذیر است، به دلیل و وجود زندگی جمعی است و اختلافات در زندگی بشر طبیعی است اما در این میان برخی با اختلافات غیر طبیعی برخورد میکنند.
حجت الاسلام مهدی براتیان با مثالی به شرح این آیه میپردازد و عنوان میکند: زن و مرد در زندگی مشترک دچار اختلافات میشوند و با آن غیر طبیعی برخورد میکنند و بعد دچار افسردگی میشوند و ادامه زندگی دلسرد میشوند و آن هم به دلیل اینکه دچار خطای شناختی میشوند.
وی بیان میکند: افراد به صورت طبیعی دچار اختلافات میشوند که از جهاتی مثبت و لازم و سازنده است اما از جهتی اگر اختلافات را مدیریت نکنیم به هم پوشانی، همگرایی و همزیستی تعامل تبدیل نشود، این اختلافات تبدیل به تضاد و درگیری میشود.
وی اضافه میکند: مطمئناً این اختلافات بزرگترین تهدید برای جامعه و آغاز بسیاری از اتفاقات عجیب در زندگی فردی، خانوادگی و جمعی میشود که متأسفانه بسیاری از قتلها و غارتها از اختلافات فردی و جمعی آغاز شده است.
چندقطبی کردن جامعه کار دشمن است
حجت الاسلام براتیان با اشاره به اینکه این اختلافات گاهی اوقات باعث دوقطبی کردن جامعه میشود، تاکید میکند: کار اساسی دشمن موجب اختلاف افکنی و چند قطبی کردن جامعه است و جامعهای که دچار اختلاف شود نیرویش در جهاد دچار ضعف و زوال و شکست خواهد شد.
حجت الاسلام براتیان اظهار میکند: خداوند تبارک و تعالی در کتاب هدایتش که کتاب زندگی و سازندگی برای انسانها است در آیه ۱۰۳ آل عمران اشاره میکند که وَ ٱعتَصِمُواْ بِحَبلِ ٱللَّهِ جَمِیعٗا وَ لَا تَفَرَّقُواْۚ. و همگی به ریسمان خدا [قرآن، و هرگونه وسیله وحدت الهی]، چنگ بزنید و پراکنده نشوید.
مسلمانان سزاوار دشمنی هستند!
رئیس اداره تبلیغات بجنورد تصریح میکند: اگر بخواهیم در تفسیر کلان و سیاستها به این موضوع نگاه کنیم متوجه حقیقتهای میشویم مثل اینکه میفهمیم در چشم کسی که قبله اول ما را به آتش میکشد تفاوتی ندارد که ما با دست باز نماز بخوانیم یا دست بسته اصلاً نماز میخوانیم یا نماز نمیخوانیم، اهل غزه، لبنان یا سوریه باشیم یا یهودی یا ایرانی باشیم، حتی در کدام دسته بندی سیاسی قرار گرفتهایم، در انتخابات به اسم چه کسی رأی در صندوق انداختهایم و در نگاه دشمن همه مسلمانان به یک اندازه سزاوار دشمنی هستند.
حجت الاسلام براتیان با اشاره به اینکه خداوند ما را به چنگ زدن به ریسمان نجات بخش خودش دعوت میکند، اظهار میدارد: این دعوت خداوند به صورت جمعی و بدون هرگونه درگیری و تفرقه است اما این ریسمان چی هست؟ اشتراکات ما مثل قرآن، رهبری الهی و آموزههای پیامبر (ص) و خاندان مطهرش همان طنابی است که دلهای پراکنده را با همدیگر گره میزند و مسیری به سوی نجات میگشاید.
وی تصریح میکند: این آیه حقیقتهایی را بیان میکند. تجربه انقلاب اسلامی ایران، نمونه روشن از این نعمت است. مردم با اختلاف نظرها و گرایشهای گوناگون حول محور رهبر الهی و ارزشهای اسلامی متحد شدند و بزرگترین پیروزیها را رقم زدند.
وی ادامه میدهد: به این دستور قرآن چرا عمل نمیکنیم اشکال کار کجاست؟ اشکال کار این است اگر دلهایمان را در مسیر هدایت قرآن قرار بدهیم اگر دل را به قرآن بسپاریم و مقاصد شخصی، منافع مادی، قدرت طلبی، پول طلبی، رفیق بازی را کنار بگذاریم، قطعاً پیروزی از آن مسلمانان است.
قدرت طلبیها و نیتهای ناپاک موجب این است که انسان این توصیههای قرآنی و هدایت الهی را فراموش کند و به تباهی کشیده شود. تأمل و تفکر در آیههای زندگی نجات بخش انسانها ست.