بسیاری از مردم تصور میکنند که خودروهای برقی (EVs) کاملاً بدون آلودگی هستند، زیرا برخلاف خودروهای بنزینی، اگزوز ندارند و گازهای گلخانهای تولید نمیکنند. اما آیا این بدان معناست که هیچ نوع آلایندگی ندارند؟ حقیقت این است که خودروهای برقی هم ذرات آلایندهای از طریق ساییدگی لاستیک و ترمز تولید میکنند، اما میزان این آلودگی در مقایسه با خودروهای بنزینی تا چه حد است؟
به گزارش تجارت نیوز، مطالعهای که توسط پژوهشگران مؤسسه حملونقل فناوری ویرجینیا انجام شده، نشان میدهد که وسایل نقلیه برقی، بهطور کلی، آلایندههای غیر اگزوز کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید میکنند. این تحقیق که نتایج آن در ژانویه در نشست سالانه هیئت تحقیقات حملونقل ارائه شد، اطلاعات جالبی درباره تأثیر واقعی خودروهای برقی بر محیط زیست ارائه میدهد.
نتایج تحقیق؛ مقایسه آلایندگی خودروهای برقی و بنزینی
هشام راخا، مدیر مرکز تحرک پایدار این مؤسسه، همراه با تیم خود مدلی طراحی کرد که تأثیر وزن و سرعت خودرو بر انتشار ذرات ناشی از ترمز و لاستیک را بررسی کند. از آنجایی که خودروهای برقی بهطور متوسط ۴۰ درصد سنگینتر از خودروهای بنزینی هستند، این وزن اضافه میتواند باعث افزایش ساییدگی لاستیک و در نتیجه تولید بیشتر ذرات معلق در هوا شود.
برای انجام این مطالعه، پژوهشگران ۲۴ وسیله نقلیه مختلف از جمله خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی را انتخاب و آنها را در سه نوع شرایط رانندگی استاندارد (شهری، بزرگراهی و رانندگی تهاجمی) آزمایش کردند.
یافتههای کلیدی پژوهش
در شرایط ترافیک سنگین، خودروهای برقی آلایندههای کمتری نسبت به خودروهای بنزینی تولید میکنند.
در شرایطی که جادهها خلوت هستند، خودروهای برقی آلایندههای غیر اگزوز بیشتری نسبت به بنزینیها دارند.
اگر حداقل ۱۵ درصد از رانندگی در مسیرهای شهری انجام شود، میزان آلایندههای غیر اگزوز خودروهای برقی کمتر از خودروهای بنزینی خواهد بود.
ترمز احیاکننده؛ مزیت بزرگ خودروهای برقی
یکی از مهمترین تفاوتهای خودروهای برقی با بنزینی، سیستم ترمز احیاکننده (Regenerative Braking) است. این سیستم به جای استفاده از لنتهای ترمز سنتی، از موتور الکتریکی برای کاهش سرعت خودرو استفاده میکند و همزمان انرژی ترمز را به باتری بازمیگرداند. این ویژگی باعث میشود که میزان سایش لنتهای ترمز و در نتیجه آلودگی ناشی از آن، بهطور چشمگیری کاهش یابد.
چرا این تحقیق مهم است؟
راخا و همکارانش معتقدند که مدلهای طراحیشده در این تحقیق، میتوانند به سیاستگذاران و برنامهریزان شهری کمک کنند تا درک بهتری از آلودگی خودروها داشته باشند. نرمافزارهایی مانند INTEGRATION که در این تحقیق استفاده شد، میتوانند به شهرها کمک کنند تا استراتژیهای بهتری برای کاهش آلودگی و توسعه حملونقل پایدار تدوین کنند.
گزارش techxplore نشان میدهد که خودروهای برقی بهطور کلی از نظر آلایندگی غیر اگزوز نسبت به خودروهای بنزینی عملکرد بهتری دارند، اما این مزیت به شرایط رانندگی بستگی دارد. در مناطق شهری که ترمزگیری بیشتری انجام میشود، مزایای زیستمحیطی خودروهای برقی بیشتر آشکار میشود، در حالی که در جادههای خلوت، سایش لاستیکهای آنها ممکن است منجر به آلودگی بیشتری شود.
با توجه به این یافتهها، توسعه فناوریهایی مانند ترمز احیاکننده و بهینهسازی طراحی لاستیکها میتواند به کاهش بیشتر آلودگیهای ناشی از خودروهای برقی کمک کند. در نهایت، هرچند که خودروهای برقی کاملاً بدون آلایندگی نیستند، اما در مجموع گزینهای سبزتر و پایدارتر برای آینده حملونقل محسوب میشوند.