به گزارش خبرگزاری تسنیم از کرج، حمید مسعودی، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات این اداره کل برگزار شد، هدف از تشکیل این جلسه را تبیین و روشنگری در خصوص نهضت مدرسه سازی و توسعه عدالت در فضاهای آموزشی دانست و مطرح کرد: بی شک حضور اصحاب رسانه که نقش پررنگی در اطلاع رسانی و تبیین موضوعات در سطح جامعه دارند، بسیار حائز اهمیت است.
وی عنوان کرد: با توجه به رسالتی که رئیس جمهور در قالب طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی بر عهده مجموعه های آموزش و پرورش، نوسازی مدارس، استانداران و فرمانداران قرار داده است، امیدواریم به بهترین نحو بتوانیم از ظرفیت های اصحاب رسانه برای تبیین این امر استفاده کنیم. طرح مذکور، اقدام بزرگ و ارزنده و فرصت خوبی است که در اختیار مجموعه های مرتبط قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم در جهت تحقق آن و رسیدن به اهداف گام برداریم.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص فراهم سازی زیرساخت های مدارس هوشمند و استفاده از فناوری های نوین توضیح داد: با توجه به پیشرفت های روزافزون در حوزه فناوری و تکنولوژی، این موضوع در دستورکار وزارت آموزش و پرورش هم قرار گرفته و مقرر شده است در هر استان یک مدرسه تمام هوشمند (از نظر ویدئوپروژکتور، مصرف انرژی و سایر موارد) به صورت پایلوت طراحی و ساخته شود.
مسعودی با اشاره به هوشمندسازی حداقل 50 درصد کلاس های مدارس نوساز در حد توان در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص مهمترین چالش های نوسازی و توسعه فضاهای آموزشی و راهکارهای رفع آن ها بیان کرد: پیش از ابلاغ طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی، از سه سال گذشته، به دستور استاندار، نهضت مدرسه سازی در البرز راه اندازی شد، دستگاه های متولی پای کار آمدند و اتفاقات خوبی رقم خورد و نسبت به برخی استان ها جلوتر هستیم.
بیش از 70 پروژه در دست ساخت است
وی عنوان کرد: تلاش های بسیاری در طول این سه سال صورت گرفته و بخشی از مشکلات مرتفع شده اند اما مواردی نیز پابرجا هستند. بحث اعتبارات مشکل کلی ماست که در این راستا تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا بتوانیم با توجه به شاخص های محرومیت در استان البرز، اعتبارات ملی و استانی را جذب کنیم که اتفاقات خوبی در این زمینه رقم خورد. بزرگترین معضلی که در استان با آن مواجهیم جدا از بحث سرانه فضاهای آموزشی، عدم وجود زمین است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز خاطرنشان کرد: دستگاه های ذیربط از جمله راه و شهرسازی، شهرداری ها، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره)، جهاد کشاورزی و ... که امکان این امر را دارند که زمین در اختیار مجموعه نوسازی مدارس قرار دهند تا نسبت به احداث مدرسه اقدام شود، این کار را انجام دهند زیرا اگر زمینی وجود نداشته باشد، نمی توان ساخت و ساز کرد و در نتیجه کار ابتر خواهد ماند.
مسعودی خواستار کمک مجموعه های مذکور با در اختیار قرار دادن زمین شد و اظهار کرد: در این زمینه مدیریت شهری محمدشهر همکاری خوبی داشته و در حال حاضر بیشترین پروژه های آموزشی در سطح این شهر در حال انجام هستند. برای مهر ماه 1403، 18 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی و در دهه مبارک فجر نیز 6 پروژه در استان البرز تحویل آموزش و پرورش شد. در حال حاضر نیز بیش از 70 پروژه در این زمینه در استان در حال ساخت هستند.
وی با اشاره به اینکه این مدارس در صورت تکمیل، نقش پررنگی در رفع محرومیت از فضاهای آموزشی البرز ایفا خواهند کرد، مطرح کرد: با توجه به مهاجرپذیری بالای این استان، افزایش نرخ جمعیت دانش آموزی از فعالیت های ما کمی پیشی گرفته است، با این حال، در طول سه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده که نسبت به مدت مشابه قبل از آن بسیار چشمگیر بوده است. پیشرفت بیشتر در این زمینه، نیازمند ورود دستگاه های مربوطه و اتخاذ تدابیر لازم است.
البرز پایینترین سرانه فضاهای آموزشی را دارد
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز در رابطه با وضعیت مدارس فرسوده و برنامه ریزی برای تخریب و بازسازی آن ها عنوان کرد: امسال اعتبارات خوبی به مدارس نیازمند تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی اختصاص یافته و گام های خوبی نیز برداشته شده است. مقرر شده تا پایان اردیبهشت ماه آموزش و پرورش البرز و نواحی آن، مدارس اولویت دار خود را به نوسازی معرفی کنند تا بتوانیم نسبت به تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی آن ها اقدام کنیم.
مسعودی با اشاره به اینکه شاخص های محرومیت در البرز کمی با سایر استان های کشور متفاوت است، خاطرنشان کرد: هر زمان صحبت از محرومیت می شود، ذهن ها به سمت استان های مرزی به ویژه سیستان و بلوچستان می رود، به همین دلیل تا قبل از سه سال پیش توجه ویژه ای به استان البرز نشده بود زیرا همه تصور می کردند چون این استان در کنار پایتخت قرار دارد، با مشکلی مواجه نیست و در وضعیت و شرایط مناسبی از هر نظر قرار دارد.
وی با بیان اینکه البرز پایین ترین سرانه فضاهای آموزشی را در بین استان های کشور دارد، بزرگترین دلیل این موضوع را مهاجرپذیری بالا دانست و اذعان کرد: اگر عملکردی که ما در استان البرز داشتیم در سایر استان هایی که با مشکل مهاجرت مواجه نیستند، انجام می شد، مشکل سرانه فضاهای آموزشی آن ها به صورت کامل حل شده بود. برخی مناطق شهرنشین البرز ممکن است از نظر شاخص های زندگی محروم نباشند، اما از نظر سرانه ها دچار محرومیت هستند.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز اضافه کرد: تمام تمرکز و تلاش ما در ابتدای بر مدرسه سازی در چنین مناطقی است. به عنوان مثال، مدرسه 24 کلاسه حضرت خدیجه (س) که پروژه فاخر ما و مبتنی بر معماری ایرانی – اسلامی بود و طراحی خاص، شیک و مدرنی داشت، در منطقه خرمدشت واقع در ناحیه 4 کرج احداث شده و همین روند را ادامه خواهیم داد. سیاست ما کمک و حمایت از مدارس محروم در نقاط مختلف شهر است.
احصای محله به محله تراکم دانش آموزی و تعداد مدارس موردنیاز
مسعودی با بیان اینکه جمعیت دانش آموزی در مدارس، تراکم دانش آموزی در کلاس های درس و تعداد مدارس موردنیاز به صورت محله به محله در استان البرز احصا شده است، خبر داد: از سه سال پیش که نهضت مدرسه سازی در البرز آغاز شد، حدود 125 پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی تحویل آموزش و پرورش استان شده و بناست 70 پروژه در دست ساخت نیز تا مهرماه 1404 تحویل داده شوند اما در این میان با یکسری مشکلات مواجه هستیم.
وی با تاکید بر ضرورت تزریق اعتبارات در این زمینه و ضمن ابراز امیدواری از اینکه تا پایان سال 1404 تعهد ساخت 200 مدرسه محقق شود، عنوان کرد: سرانه فضاهای آموزشی در استان البرز به ازای هر دانش آموز 3.4 مترمربع و متوسط کشوری حدود 5.4 مترمربع است و سرانه فضاهای آموزشی برخی استان ها تا هشت مترمربع نیز هست. به منظور دستیابی البرز به میانگین کشوری سرانه فضاهای آموزشی، باید 400 تا 450 مدرسه طی چهار سال در استان ساخته شود.
مسعودی توضیح داد: طرح نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی که رئیس جمهور آن را تبیین کرده، شامل چهار مرحله است؛ حذف مدارس سنگی و عارضه ای، حذف مدارس کانکسی، بازتخصیص فضا و احداث فضاهای بیشتر در داخل حیاط مدرسه یا افزایش تعداد طبقات به منظور کاهش تراکم کلاس های درس به ویژه کلاس های با تراکم بالای 35 نفر و رفع محرومیت از مناطقی که سرانه فضاهای آموزشی آن ها کمتر از سه مترمربع به ازای هر دانش آموز است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان البرز با تاکید بر اینکه در این استان مدرسه کانکسی و سنگی نداریم، اظهار کرد: برای احداث مدرسه جدید به ویژه در نقاط بحرانی باید زمین موردنیاز تامین شود تا بتوان نسبت به ساخت و ساز اقدام کرد. گاهی اوقات حین مقاوم سازی یک مدرسه، در صورت امکان، یک طبقه به آن اضافه می شود. اگر هم ظرفیت ساخت مدرسه جدید در حیاط برخی مدارس وجود داشته باشد، نسبت به انجام این امر اقدام می شود.
برخورداری از تخفیف مالیاتی با مشارکت در ساخت مدرسه
وی با بیان اینکه اگر هم حیاط مدرسه ظرفیت کافی بدین منظور را نداشته باشد، یک مدرسه الحاقی ساخته می شود، خاطرنشان کرد: 53 درصد از فضاهای آموزشی که ساخته می شوند، به صورت تمام خیری یا خیری مشارکتی هستند. اگر خیرین مدرسه ساز به یاری ما نشتابند، به اهداف مدنظر نخواهیم رسید. در برنامه هفتم توسعه، مشوق هایی برای خیرین و صنایع معروف و برندها در نظر گرفته شده تا با مشارکت در ساخت مدارس از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند.
مسعودی با اشاره به اینکه این گونه مشوق ها صنایع را ترغیب می کنند که در زمینه مسئولیت اجتماعی خود ورود کنند، از احداث مدرسه اوتیسم در البرز خبر داد و مطرح کرد: به پیشنهاد ناحیه 4 کرج، دو فضا بدین منظور در نظر گرفته شده است؛ یکی زمین شعبان آباد و دیگری نزدیک مدرسه استثنایی پارسی اربابی فرد در کیانمهر. نقشه های این مدرسه آماده شده و احداث آن در آینده نزدیک آغاز و تلاش می شود تا پایان سال آینده تحویل داده شود.
انتهای پیام/.
∎