شناسهٔ خبر: 71686060 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

تشکیل «غیر‌حضوری» پرونده درمانی برای بیمه‌شدگان تأمین‌ اجتماعی

پروژه تشکیل «پرونده الکترونیکی بیماران» بیمه‌شده تأمین‌ اجتماعی بدون مراجعه آنها و به صورت «غیرحضوری»، توسط شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین اجتماعی اجرا شد که گام مهمی برای توسعه سامانه‌های مکانیزه بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود.

صاحب‌خبر -

پروژه تشکیل «پرونده الکترونیکی بیماران» بیمه‌شده تأمین‌ اجتماعی بدون مراجعه آنها و به صورت «غیرحضوری»، توسط شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین اجتماعی اجرا شد که گام مهمی برای توسعه سامانه‌های مکانیزه بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود.

 

مهندس رامین معتمد، مدیر خدمات نرم‌افزارهای درمانی این شرکت با تأکید بر پیشرفت روزافزون استفاده از فناوری‌های نوین برای بهبود ارائه خدمات پزشکی در سیستم‌های درمانی اظهار کرد: یکی از این تغییرات مهم (استفاده از فناوری‌های نوین)، پیاده‌سازی گایدلاین‌های مربوطه‌ جهت تشکیل پرونده بیماران به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه است. پروژه تشکیل پرونده الکترونیکی بیماران بدون مراجعه توسط کارشناسان نرم‌افزارهای درمانی شرکت اجرا شده است که گام مهمی در جهت توسعه سامانه‌های مکانیزه بهداشتی و درمانی محسوب می‌شود. او افزود: این اقدام نه‌تنها صرفه‌جویی در زمان و افزایش دقت و کارایی را در پی دارد، بلکه می‌تواند تأثیر مثبتی بر کیفیت خدمات پزشکی داشته باشد.

 

معتمد در ادامه تصریح کرد: با اجرای پروژه تشکیل پرونده غیرحضوری بیماران، مراحل تشکیل پرونده آنها به سه مرحله پرسش‌نامه درمانگری، بررسی سابقه و ایجاد پرونده جدید تقسیم می‌شود. به گفته مدیر خدمات نرم‌افزارهای درمانی شرکت مشاور مدیریت و خدمات ماشینی تأمین، در مرحله پرسش و پاسخ، پزشک سؤالات مرتبط با هر دارو را پاسخ داده و تاریخ پایان پرونده را مشخص می‌کند، سپس این اطلاعات توسط سامانه نسخه الکترونیک تحلیل می‌شود.

 

در مرحله بررسی سابقه، پس از جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات در سامانه نسخه الکترونیک، سامانه تأیید نسخه معاونت درمان به‌طور خودکار و با بررسی پرونده بیمار، در صورت نیاز اقدام به تشکیل ‌یا ویرایش پرونده می‌کند. نهایتا در صورتی که بیمار پیش‌تر پرونده‌ای نداشته باشد، سامانه به‌ صورت خودکار پرونده جدید برای بیمار ایجاد می‌کند. در صورت وجود پرونده قبلی با ثبت مراجعه جدید، دریافت خدمات را تسریع می‌کند. معتمد در ادامه به بررسی و توضیح درباره مزایای تشکیل پرونده الکترونیکی پرداخت و گفت: یکی از دستاوردهای اجرای این پروژه، ایجاد سریع و آسان پرونده پزشکی بیماران مزمن توسط پزشک معالج بیمار بوده که نهایتا اخذ تصمیمات درمانی آگاهانه‌تری را برای بیمار به همراه دارد. از سوی دیگر غیرحضوری‌شدن فرایند تشکیل پرونده، بیماران را از مراجعه فیزیکی به دفاتر اسناد پزشکی معاونت درمان استانی بی‌نیاز می‌کند که می‌تواند منجر به افزایش رضایتمندی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی شود.